به گزارش پارس به نقل از ایسنا دکتر کیومرث دانشور  با اشاره به آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، اظهار کرد: از قدیم ضرب‌المثلی وجود دارد که عنوان می‌کند «انسان قبر خود را با دندان‌هایش می‌کند» و این ضرب‌المثل به اهمیت نقش تغذیه در افزایش طول عمر و سلامت بدن اشاره دارد.

 

وی افزود: برای حفظ سلامت قلب که در حال حاضر عمده‌ترین عامل مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی است، تغذیه سالم یکی از عوامل اصلی به شمار می‌رود.

 

دانشور در خصوص راهکارهای تغذیه‌ای حفظ سلامت قلب، اظهار کرد: برای داشتن قلبی سالم، محدودیت مصرف سه ماده غذایی چربی، قند و شکر و نمک بسیار ضروری است.

 

وی تصریح کرد: افراد باید از سن 30 سالگی به بعد مصرف هرگونه چربی حیوانی را متوقف کرده و نمک را هم که همواره از آن به عنوان سم سفید یاد می‌شود در برنامه غذایی خود محدود کند.

 

این فوق تخصص تغذیه اظهار کرد: همچنین افراد باید مصرف قند و شکر را نیز از برنامه غذایی خود حذف کنند و به جای آن از کشمش، انجیر و توت خشک یا خرما استفاده کنند.

 

دانشور مراقبت از کیسه صفرا را یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: مصرف غذاهای پرچرب و استفاده از روغن‌های امگا 6 و نیز مصرف شیرینی و انواع نوشابه‌های شیرین سنگ کیسه صفرا ایجاد کرده که این امر موجب آلودگی عروق خونی می‌شود.

 

وی اظهار کرد: همچنین با افزایش فشار به کبد که صفرا از آن ترشح می‌شود، کبد دچار حالت چربی‌سازی شده که بسیار برای سلامت عروق خونی خطرناک است.

 

دانشور افزود: از همین رو نسبت به محدودیت مصرف چربی در برنامه غذایی بسیار تاکید شده و افراد باید از مصرف هرگونه روغن جامد خودداری کرده و استفاده از روغن‌های گیاهی را نیز تا حد زیادی محدود کنند.

 

این فوق تخصص تغذیه در ادامه ماهی را یکی از غذاهای اصلی در تامین سلامت قلب عنوان کرد و افزود: ماهی به دلیل وجود امگا 3 تاثیر بسیاری در سلامت قلب دارد.

 

دانشور تصریح کرد: همچنین مواد غذایی مانند روغن ذرت، روغن سویا و تخم‌مرغ نیز تا حد زیادی حاوی امگا 3 هستند، اما باید به خاطر داشت که در مصرف این گونه مواد نیز نباید زیاده‌روی کرد.

 

این فوق تخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: تغذیه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در سلامت قلب است، اما باید به خاطر داشت که فاکتورهای دیگر از جمله کم‌تحرکی، سیگار و استرس نیز می‌توانند تاثیر بسیاری در افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشند.