به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین غروب 20 ارديبهشت‌ماه 1394 ماموران پليس به تعقيب يک خودروي گازوييل‌کش پرداختند. از آنجا که برخي خودروهاي گازوييل‌کش به صورت قاچاق سوخت جابه‌جا مي‌کنند، به طور معمول در برابر دستور ايست پليس توقف نمي‌کنند.


در حادثه شب گذشته به همين دليل تعقيب و گريز در محدوده شهرستان ايرانشهر به روستاي «کريم‌آباد» از بخش بمپور کشيده شد. در اين محدوده که در شهر «محمدان» واقع شده در پي تيراندازي پليس خودروي گازوييل‌کش طعمه حريق شده و از شدت حريق راننده کشته شد. براساس گفته مردم روستا اين حادثه حدود ساعت 8 و 20 دقيقه غروب يک‌شنبه 20 ارديبهشت‌ماه 94 روي داده است.

در پي اين حادثه مردم روستا که به نظر مي‌رسد از اقوام اين راننده بودند به دور خودرو جمع شده و سپس در حاشيه بزرگراه ايرانشهر - بمپور تجمع کرده و مانع از عبور و مرور عادي خودروها مي‌شوند.

براساس گفته يکي از معتمدان شهر «محمدان» که اين حادثه در آن روي داده بزرگان و ريش‌سفيدان در اين مرحله موفق نشدند مردم را به آرامش دعوت کنند و حاضران با انتقال جسد راننده خودروي گازوييل‌کش به سمت پاسگاه نيروي انتظامي فضاي خشمگيني را رقم زدند.

شامگاه بيستم فروردين‌ماه مردمي که جسد راننده گازوييل‌کش را به همراه داشتند در مقابل پاسگاه پليس منطقه که همجوار با شهرداري «محمدان» است جمع شدند. در اين ميان ماموران پليس براي دورکردن حاضران اقدام به تيراندازي هوايي کردند و در ادامه خودروهاي شهرداري محمدان از سوي معترضان به کشته‌شدن راننده به آتش کشيده شد.

بر اساس بررسي خبرنگار خبرآنلاين، با وقوع حريق نيروهاي امدادي از بمپور و ايرانشهر راهي محل شدند اما به دليل مسدود شدن جاده اصلي به اجبار از مسيرهاي فرعي خود را به محل رساندند که همين امداد رساني را کند کرد.

يکي از شاهدان اين واقعه به خبرآنلاين گفت: خوشبختانه ماموران يگان ويژه پليس در محل مستقر شدند اما مداخله نکردند و همين سبب شد فضايي براي ريش‌سفيدان و بزرگان محل ايجاد شود تا پيش از هر اقدام احساسي اين ماجرا مهار شود.

همچنين يکي از کارکنان شهرداري «محمدان» به خبرنگار خبرآنلاين گفت: گرچه خودروهاي آتش‌نشاني شهرداري بمپور به دليل بسته بودن جاده دير رسيدند اما از گسترش حريق به همه اموال و خودروهاي شهرداري «محمدان» جلوگيري کردند.

در اين حريق 2 کاميون کمپرسي شهرداري «محمدان» و يک دستگاه ميني بوس هيوندايي به طور کامل در حريق سوخته است. همچنين يک دستگاه سمند نيز که هنوز مالک آن مشخص نيست در اين حادثه دچار حريق شده و صدماتي ديده‌است.

با اين حال معتمدان محلي و ريش‌سفيدان حدود ساعت 11 شب توانستند تجمع‌کنندگان در محل پاسگاه و بزرگراه ايرانشهر - محمدان را به خانه‌هاي خود بفرستند و ضمن بازگشايي جاده اصلي فضاي ملتهب را آرام کنند.

يکي از مسئولان شهر ايرانشهر نيز هم به خبرآنلاين گفت: «گرچه عده‌اي از مرگ قوم و خويش خود در پي تيراندازي به خودروي گازوييل‌کش که همه مي‌دانند به سادگي طعمه حريق مي‌شود عصباني بودند اما عمل‌کرد ماموران يگان ويژه پليس در مرحله بعدي مانع از افزايش التهاب در محل شد و به همين دليل اين حادثه ابعاد بزرگتري پيدا نکرد.»

تعقيب و گريز ميان ماموران پليس و راننده‌هايي که به صورت قاچاق سوخت حمل مي‌کنند همواره در سيستان و بلوچستان مخاطراتي را به همراه داشته است. در سال 1389 نيز تعقيب و گريز بين يک پژو حامل سوخت قاچاق و ماموران منجر به تصادف شديدي در شهر بمپور شد که در آن حادثه يک دختر قطع نخاع شد.

اين در حالي است که از زمان شروع به کار «علي‌اوسط هاشمي» به عنوان استاندار سيستان و بلوچستان و تغيير در شيوه مديريت سوخت گازوييل‌کشي و قاچاق سوخت از شکل خطرناک آن فاصله گرفته بود.

استاندار سيستان و بلوچستان 30 فروردين‌ماه امسال در جلسه با انجمن سيستان و بلوچستاني‌هاي مقيم مرکز تأکيد کرد: ما به قاچاق سوخت به عنوان يک موضوع امنيتي نگاه نمي‌کنيم و به آن به عنوان يک بيماري اقتصادي پرداخته‌ايم. به همين دليل هم با تغيير شيوه مديريت امکان ارائه سوخت تا هر ميزان که تقاضا براي انتقال به کشورهاي همسايه باشد را فراهم کرده‌ايم.

وي در آن جلسه تأکيد کرد: «در مورد سوخت هم ما مبارزه با قاچاق را دقيقا اقتصادي ديديم نه نظامي. الان براي سوخت مجوز گرفته‌ام. قيمت هم دست خودم است. بين يکهزار و 300 تا 1هزار و 800 تومان مي‌توانم قيمت را جابه‌جا کنم، کارگزار مرزي انتخاب کنم ببرد به هر ميزان تا هر ميزان بخواهد بگويد در روز 20 ميليون ليتر گازوييل براي پاکستان و افغانستان مي‌خواهم مي‌دهم. اين‌ها اشتغال‌هايي سريع است. ولي اشتغال قشنگ و مبارکي که در تاريخ استانتان ثبت شده است گزارشي است که الان مي‌خواهم آن را بدهم.»