به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، دکتر محمد شریعتی در همایش علمی تغذیه در سنین مدرسه گفت: بیشترین هدف آموزش و پرورش، آموزش یادگیری، مهارت و توانمند کردن دانش‌آموزان در مدارس است. افزایش کارکردهای ذهنی دانش آموزان زمانی به حداکثر می‌رسد که کودکان تغذیه مناسبی داشته باشند؛ چرا که با عدم تغذیه مناسب آنان کشش ذهنی مناسبی برای یادگیری ندارند.
 
وی موضوع تغذیه را بحث مهم و کلیدی در حوزه سلامت دانست و افزود: تعادل، تنوع و سلامت در تغذیه نه تنها باعث بهبودی شرایط جسمی و روحی کودکان می‌شود، بلکه می‌تواند به سطح آموزش و یادگیری کودکان هم کمک کند. غذایی سالم است که با مصرف آن ضمن برآورده کردن نیاز انسان، در کوتاه مدت و بلند مدت منجر به افزایش شیوع و ابتلا به بیماری‌ها در افراد نشود.
 
شریعتی با تاکید بر اینکه بوفه مدارس یکی از مکان‌هایی است که میکروب‌ها در آن رشد می‌کنند، خاطر نشان کرد: اگر ماده غذایی آلوده به میکروب باشد، در کوتاه مدت ممکن است فرد را بیمار کند و در دراز مدت منجر به بیماری‌های غیرواگیر در فرد شود. همچنین وجود سم در غذا که از باقیمانده آفتکش‌ها هستند، احتمال بروز بیماری‌های دیگر را در افراد افزایش می‌دهد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه وزارت بهداشت موظف است جلوی تبلیغات چیپس، پفک و خوراکی‌های مضر را بگیرد، بیان کرد: خوردن این مواد خوراکی ممکن است در کوتاه مدت مشکلی را برای افراد ایجاد نکند، اما در درازمدت خطر ابتلا به فشار خون، چربی خون و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین کم تحرکی، پرخوری و بدخوری باعث بروز عوارض جبران ناپذیری در افراد می‌شود.
 
وی اظهار کرد: آشنایی و یادگیری با اصول تغذیه صحیح، بکارگیری آن در زندگی روزمره، آموزش آن در مدارس و انتقال آن از دانش آموزان به خانواده‌ها باعث کاهش بسیاری از بیماری‌ها و مصرف تغذیه سالم می‌شود.
 
دکتر احمدرضا درستی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های دوران بزرگسالی با تغذیه دوران کودکی در ارتباط است، گفت: بیماری‌های قلبی - عروقی، افزایش فشار خون، بروز سرطان‌ها، افزایش چربی خون و دیابت با تغذیه رابطه دارد که با اصلاح عادات غذایی این دوران می‌توان از بروز این بیماری‌ها در بزرگسالی پیشگیری کرد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یاد آور شد: وراثت، تغذیه، بیماری‌های مزمن، عوامل روحی - روانی، هورمون‌ها، تیروئید، رشد جنسی، بیماری‌های مزمن، بدخوری، بیماری‌های تنفسی و چاقی مفرط از مهم‌ترین عوامل موثر در رشد کودکان بویژه در سنین مدرسه است.
 
وی با بیان این مطلب که کمبود تغذیه‌ای یکی از نکات کلیدی در تغذیه کودکان و نوجوانان است که باعث می‌شود فرد را از رشد بالقوه باز دارد و موجب کاهش سرعت رشد جسمی و ذهنی شود، افزود: اضافه وزن کودک نیز می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی حتی در دوران کودکی شود که باید به آن توجه زیادی شود و جلوی پیشرفت آن را در همه افراد بویژه در کودکان گرفت.
 
وی استرس و ورزش را از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش رشد کودکان دانست و تصریح کرد: این عوامل بر روی اشتهای کودک تاثیر مستقیم دارد؛ چرا که استرس در صورت تداوم می‌تواند در زندگی آینده کودک مشکل‌ساز باشد. همچنین ورزش‌هایی که منجر به کاهش وزن و رشد کودک می‌شود، می‌تواند به تکامل کودک لطمه جدی وارد کند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان بیان کرد: علاوه بر تغذیه خوب، خواب مناسب، استفاده از هرم راهنمای الگوی غذایی روزانه، مصرف مکمل‌های همراه با رژیم، دریافت ویتامین D، آهن، کلسیم و ویتامین C به کودکان نه تنها باعث رشد و تکامل آنان می‌شود بلکه بر فعالیت دانش آموزان در مدرسه، یادگیری و رفتار آنها با دیگران تاثیر مثبت و مستقیمی دارد.