به گزارش پارس به نقل از مهر انسانها با این باور که نماینده خداوند بر روی زمین و برترین موجود آفرینش هستند به هر کجا که خواسته اند قدم نهاده‌اند و برای رسیدن به خواسته‌های خویش در احاطه و فرمانروایی بر هر محیطی که تمایل دارند، حقوق دیگر موجودات زنده را زیر پا گذاشتند.

765089

از ابتدای آفرینش بشر تاکنون انسانها هر زمان که تمایل داشتند درختان را قطع، مسیر رودخانه‌ها را عوض، تالابها را خشک و قلمرو زندگی حیوانات را اشغال کردند و در تمامی این موارد به خیال خود برای آسایش بشر کار کرده‌اند در حالیکه با این کارها در واقع بیشترین ضربه ها را بر زندگی خود وارد کرده‌اند.

این در حالی است که قطع درختان سیلابهای سهمگین و آلودگی هوا، خشکی تالابها هجوم ریزگردها و انواع بیماریها و اشغال مکان زندگی حیوانات نتیجه‌ای به جز حمله به انسانها را در برنداشته است و آدمی خودخواهانه در این گونه موارد به جای اینکه به نقش خود در این حوادث بیندیشد طبیعت مهربان و حیوانات بی آزار را محکوم می‌کند.

چندی پیش حمله یک قلاده خرس به دو جوان در منطقه چشمه ناز ونک سمیرم که جزو مناطق شکار ممنوع است به موضوعی برای رسانه‌ها بدل شد بدون اینکه به این امر توجه شود که این دو جوان در منطقه ویژه زندگی خرس چه می کرده‌اند و به چه دلیل موجبات عصبانیت این حیوان و در نتیجه حمله وی را فراهم کرده‌اند چرا که به گفته طبیعت شناسان این حیوان بدون دلیل آن هم در زمان خواب زمستانی به انسان حمله نمی‌کند.

منطقه شکار ممنوع چشمه ناز ونک سمیرم منطقه تقریباً كوهستانی و جزء رشته‌‌كوه‌های زاگرس است که در بیشتر سالها غیر از سالهای خشکسالی، برف هر سال، برف سال پیش را می بیند.

انسانها به حریم حیوانات حمله کرده اند

در این ارتباط مهدی انصاری معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه خرس ها بدون دلیل به انسان حمله نمی‌کنند، گفت: تجاوز انسانها به حریم حیوانات بدون در نظر گرفتن حقوق آنها و تیراندازی در حریم زندگی این جانداران عامل عصبانیت و حمله آنها به انسانها است.

وی افزود: منطقه چشمه‌ناز ونک زیستگاه ویژه خرسها بوده است و در واقع این انسانها هستند که به زیستگاه این حیوانات وارد شده وحقوق آنها را غصب کرده‌اند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه منطقه کوهستانی ونک از زمانهای گذشته حریم زندگی این حیوانات بوده است، افزود: زمانی که انسانها بدون در نظر گرفتن حقوق دیگر جانداران به هرکجا گام می‌گذارند و با دست‌اندازی در این گونه مناطق که اولویت آن با زندگی این حیوانات است در بالای کوه درخت می کارند و به خیال خود به زمین هایشان سرکشی می کنند، رخ دادن این اتفافات طبیعی است.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: خرسها به هیچ عنوان بدون دلیل به کسی حمله نمی‌کنند اما زمانی که یک انسان در حریم آنها اقدام به تیراندازی می‌کند یا به دلایل دیگر آنها را عصبانی کنند طبیعی است که از روی ناچاری و برای دفاع از خود ممکن است به انسان ها حمله کنند.

انصاری با اشاره به اینکه منطقه چشمه‌ناز ونک سمیرم یک منطقه شکار ممنوع محسوب می شود، تصریح کرد: با توجه به موقعیت خاص و استعداد منطقه ونک در صورت اجازه صنایع مادر و منابع طبیعی امکان تبدیل این مکان به منطقه حفاظت شده وجود دارد.

حضور انسانها در مناطق چهارگانه موجب حمله حیوانات وحشی می‌شود

همچنین اسماعیل کهرم در گفتگو با خبرنگار مهر، در این ارتباط اظهار داشت: انسانها به اندازه ای روستاها و شهرها را در دل طبیعت گسترش داده اند که جنگلها و مراتع را از میان برده‌اند.

وی افزود: زمانی که انسانها در مناطق چهارگانه تعیین شده مانند پارک ‌های ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع دخالت می کنند حوادثی همچون حمله حیوانات وحشی اتفاق می افتد.

بوم شناس و فعال محیط‌ زیست با اشاره به دست اندازی انسانها به قلمرو حیوانات بیان داشت: خرسها حیوانات بسیار پیشرفته ای از نظر ذهنی و دِماغی هستند و هیچ حیوانی در دنیا به اندازه آنها قدرت بویایی ندارد به طوری که می تواند بوی غذا را از چهار کیلومتری تشخیص دهد.

کهرم با اشاره به روش بویایی خرس تاکید کرد: خرس برای بو کشیدن دهان را باز، لبها را غنچه و سپس هوا را به داخل دهان می کشد و از راه بینی آن را خارج می‌سازد و بدین شکل ذرات بو پیش از خروج از راه دماغ در داخل دهان خیس شده و حیوان مزه را حس و قدرت بویایی وی بدین شکل چندبرابر می شود.

وی تصریح کرد: با چنین توانایی بویایی به محض اینکه انسانی وارد قلمرو این حیوانات شود به ویژه اگر حیوان دارای بچه باشد حالت تهاجمی و حمایتی برای دفاع از فرزندش به خود می گیرد.

مشاور سازمان حفاظت‌محیط‌ زیست در امور محیط طبیعی با اشاره به اینکه اگر در مناطق چهارگانه از جمله شکار ممنوع حفاظت کامل از حیوان انجام شود خود حیوان به هیچ عنوان حاضر نیست از آن خارج شود، بیان داشت: اگر حیوان وحشی مانند خرس و یا یوزپلنگ ایرانی از منطقه شکار ممنوع خارج و به انسانی حمله کند نشانه خوب حفاظت نشدن از منطقه و ازدست رفتن کارایی آن است.

منطقه حفاظت شده باید دور از دسترسی انسانها باشد

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای حفاظتی این است که منطقه حفاظت شده حتی المقدور دور از دسترسی انسانی باشد، اضافه کرد: این در حالی است که در مناطق حفاظت شده شاهد احداث کارخانه و زمینهای کشاورزی هستیم در نتیجه رفت و آمد کارگران، راه انداختن بوی حاصل از پخت و پز و موارد دیگر خود می تواند عاملی برای حمله حیوانات باشد.

کهرم اضافه کرد: زمانی که صنعت و زمینهای کشاورزی در مناطق حفاظت شده گسترش می دهیم و به عبارتی ما به قلمرو حیوانات تجاوز کنیم این گونه برخوردها و حمله حیوانات اجتناب ناپذیر است.

مشاور سازمان محیط‌ زیست کشور با بیان اینکه این تجاوز به حریم حیوانات را حتی درباره حیوانات دریایی نیز شاهد هستیم، بیان داشت: گاهی خبر از حمله کوسه ها به انسانها ما را تحت‌تاثیر قرار می دهد و این در حالی است این حیوان به طور طبیعی می خواهد زاد و ولد و جفت‌گیری کند اما آدمیان مایل هستند با این حیوان عکس بگیرند که حمله آنها به انسانها طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه افراد برای مشاهده پارک ملی یلستون باید سه تا چهار سال منتظر بمانند، گفت: در نهایت نیز زمانی که برای مشاهده به این منطقه گام بگذارید مسئولان مدام به شما تاکید می کنند که حق ندارید به حیواناتی همچون خرس غذا بدهید چرا که این امر رفتار طبیعی آنها را عوض کرده و بعدا ممکن است منجر به خسارت جانی شود.

کهرم بیان داشت: در واقع این ما هستیم که با علایق خود رفتار طبیعی حیوانات وحشی را عوض می کنیم به طور مثال خرس در زمستان باید بخوابد و نیازی به غذا ندارد اما اگر ما با غذا دادن به وی آنها را اهلی کنیم و آنها به منطقه زندگی انسانها نزدیک شوند فرد دیگری که از اهلی شدن حیوان خبر ندارد به محض مشاهده در نزدیکی انسانها ممکن است حیوان را به هلاکت برساند و موجب واکنش های زنجیره‌ای شود.

وی با تاکید بر لزوم دور بودن منطقه حفاظت شده ار محل زندگی انسان ها گفت: فلسفه مناطق چهارگانه دور کردن حیوانات وحشی از انسانها به جای قرار دادن آنها در باغ وحش است.

مشاور سازمان محیط‌ زیست کشور با تاکید بر اینکه حملات حیوانات وحشی نتیجه رفتارهای نادرست ما است، گفت: باید اجازه دهیم طبعیت به روال عادی خود جریان داشته و حیوان زندگی و رفتار طبیعی خود را حفظ کند و ما نیز می توانیم از دور با دوربین وی را مشاهده کنیم و لذت ببریم.