پايگاه خبري تحليلي «پارس»- اكرم آشتياني- از اينكه توانسته بود راه زندگي‌اش را درست انتخاب كند لذت مي‌برد. آري او توانسته بود با يك فكر و انديشه زيبا و مثبت دنيايي از شعف و شادي را براي خودش به ارمغان بياورد. دنيايي كه برايش خيلي دست و پا زده بود تا خرابش نكند و با فكر غلط به ورطه نابودي نكشاند. همين‌طور كه قدم مي‌زد در ذهنش خيلي چيزها نقش بسته بود. از اولين روز آشنايي‌اش با آن آدم كه گول حرف‌هايش را خورده بود كه گفته بود «خوشبختت مي‌كنم و فقط تو مال مني! هيچ‌كس نتوانسته قلبم را تسخير كند جز تو!» و بعدها فهميده بود كه همين‌آدم با خيلي از دخترهاي ديگر رابطه داشته و وقتي به هدف خود رسيده، آنها را رها كرده است. اما او با يك فكر سنجيده توانسته بود خود را از چنگال اين مرد فريبكار نجات دهد. به فكر پدر و مادرش ‌مي‌افتاد كه با چه سختي او را بزرگ كرده بودند و سال‌ها آرزوي خوشبخت شدن دخترشان را داشتند نه اينكه بدبختي و فلاكتش را ببينند. همين فكرها توانسته بود او را از مشكل نجات دهد. از اينكه خود را آزاد مي‌ديد خدا را شكر كرد و پيش خود گفت‌ اي كاش دختران همسن و سال من فريب افراد سودجو را نخورند و پرنده فكر و انديشه خود را جوري كنترل كنند كه بر سر هر شاخسار شكسته‌اي ننشيند. بايد بدانند كه ازدواج راه و رسم خودش را دارد و اينكه در كوچه، پس‌كوچه عاشق هم بشوند هيچ‌گاه نمي‌توانند يك زندگي موفق داشته باشند چراكه دوستي‌هاي خياباني فقط و فقط به خاطر نيازهاي مقطعي است نه چيز ديگر! هيچ‌گاه دختر و پسري كه اينگونه و بدون اطلاع خانواده با هم دوست مي‌شوند نمي‌توانند در مورد زندگي آينده حرف بزنند و تصميم بگيرند.

مراقب فرزندان خود باشيم
در اول كار روي سخنم با پدران و مادران گرامي است. بايد بدانيد كه هر انساني همواره به رفاقت و دوستي با ديگران نيازمند است. همواره آدمي با ارتباط برقرار كردن با ديگران نه تنها مصاحبت و همنشيني و شادماني خود را تأمين مي‌كند بلكه بسته به نوع ارتباط، در روح و روان خود نيز تأثير مي‌گذارد. بايد خاطر نشان سازم كه دوست و همنشين براي جوانان از مهم‌ترين مسائل زندگي آنان است. جوانان به خصوص دختران، ‌در انتخاب رفيق، زودپسند و آسان‌پذير هستند زيرا بيشتر به احساسات زودگذر و انگيزه‌هاي عاطفي مي‌نگرند تا به سنجش عقلاني. گاهي اتفاق مي‌افتد كه دختران در مسير زندگي خود كسي را كه تا به حال هرگز نديده‌اند و نشناخته‌اند، تنها از طريق يك احوالپرسي ساده يا در اثر يك برخورد او را به دوستي و همنشيني انتخاب مي‌كنند و بدون آگاهي از پيشينه خانوادگي، اخلاق و رفتار او شيفته‌اش شده و يك دل كه نه صد دل عاشقش مي‌شوند. اينجاست كه ما روانشناسان سهم خانواده را در راهنمايي مهم مي‌بينيم.

پدران و مادران عزيز مي‌توانند با ايجاد جوي آرام و به دور از تنش در خانه محيطي امن و راحت را براي فرزندان خود فراهم سازند. اگر خانواده بتواند اثرات اين معاشرت‌هاي زيانبار را براي فرزند خود توضيح دهد، به توفيقي ارزشمند دست يافته است و توانسته فرزندش را خوشبخت كند. در اين بين دختر آسيب‌پذيري بيشتري دارد و شما مادر و پدر عزيز بايد با آگاه كردن فرزند از عواقب اين كار و بهره‌گيري از كتبي كه در اين مورد در دست است و تجزيه و تحليل آنها راه صحيح زندگي را براي فرزندانتان فراهم كنيد.

آسيب‌‌هاي روابط دختر و پسر از بعد رواني و اجتماعي
يكي از آسيب‌هاي روابط خارج از عرف دختر و پسر بدبيني طرفين نسبت به هم است. اغلب اين روابط و دوستي‌ها منجر به ازدواج نمي‌شود چون دختر و پسر نسبت به هم يك حس بد و زننده پيدا مي‌كنند و اين حس باعث جو بدبيني و سوءظن نسبت به همديگر مي‌شود، چراكه هر دو نيز معتقدند وقتي طرف مقابلشان به راحتي ابراز دوستي كرده است از كجا معلوم كه با فرد ديگري دوستي نداشته باشد يا حتي اگر يك گام جلوتر برويم در اين انديشه هستند كه اگر ازدواجي صورت بگيرد از كجا معلوم كه فرد مقابل بعد از ازدواج با كسي ديگر طرح دوستي و مراوده نريزد. همين ديدگاه باعث مي‌شود كه روابط دختر و پسر مختل شود و منجر به ازدواج نشود مگر اينكه نسبت به يكديگر كاملاً شناخت داشته باشند و روابط ناسالم بين آنها رد و بدل نشده باشد. دومين مسئله دلهره و پريشاني در اين روابط است؛ همانطور كه مي‌دانيم روابط خارج‌ از عرف دختر و پسر هميشه در جامعه و خانواده مورد نكوهش و سرزنش بوده و همين امر باعث شده است كه دختر و پسر روابطشان را مخفي نگه دارند. آنها از فاش شدن رابطه‌شان به شدت ناراحت هستند چراكه در آن صورت خود را رد شده مي‌بينند و اين احساس رد شدن باعث مي‌شود كه روابط دختر و پسر در خفا انجام شود و باعث بروز مشكلات دوچندان شود كه جبرانش محال است. هميشه در چنين مواقعي آنها يك تعارض دروني و اضطراب دائمي را يدك مي‌كشند و وجود چنين دلهره‌هايي گاهي لطمه‌هاي جبران‌ناپذيري به جسم و روح و روان انسان و بر پيكره خانواده ‌مي‌زند. همچنين در برخي موارد داستان‌چيني و خيال‌بافي دختر و پسر باعث مي‌شود كه دست به اقدام‌هاي ناپسند بزنند از جمله اقدام به خودكشي كه از ديگر آسيب‌هاي اين نوع ارتباطات بين دختران و پسران است.

نداشتن شناخت كافي نسبت به هم
در اين گونه موارد هيچ‌گاه دختر و پسر از هم شناخت كافي و لازم را ندارند، آنها نمي‌توانند يك گزينش صحيح و دقيق براي انتخاب شريك آينده در زندگي داشته باشند چون در اين مدت آنها فقط دنبال رفتار خوب همديگر هستند يعني فقط و فقط نيكي‌ها و خوبي‌ها و زيبايي‌هاي يكديگر را مي‌بينند و از درك ناتواني و مشاهده عيوب همديگر غافل هستند.

استعدادها و مهارت‌ها در نطفه خفه مي‌شوند
يكي از مهم‌ترين عواملي كه باعث سركوب استعدادها ‌مي‌شود تسلط نداشتن بر اميال و عدم كنترل آن است. كساني كه تمام حواس و توجهشان معطوف به هوس‌بازي شود ناخودآگاه باعث از بين رفتن استعدادها در خود مي‌شوند. در حقيقت ذهنشان را با خيالات و افكار اشغال كرده و مجالي براي انجام كار ديگر و شكوفايي انديشه‌ها و استعدادهايشان پيدا نمي‌كنند. در اينجا عقل هيچ‌كاره است و اين دل است كه تصميم مي‌گيرد. دلي كه خشك و ‌تر را با هم مي‌سوزاند چراكه آدمي هميشه كمال‌طلب بوده و وقتي يك‌بار در اين دام بيفتد و به دنبال هواي دل برود باز هم قانع نمي‌شود و هميشه مرتكب اين اعمال مي‌شود. در زمينه كمال‌طلبي انسان مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه حتي يك سلام و عليك ساده بين دو جنس مخالف و مي‌تواند باعث بروز اشتباه شود. درست است ابتدا يك سلام و احوالپرسي ساده است يا شايد با انگيزه دوستي و اهداف آموزشي و تربيتي آغاز شده باشد ولي به تدريج و در پي زمان نوع رابطه و حتي گفت‌وگو بين دو جنس شكل و شمايل خاص خود را پيدا مي‌كند تا جايي كه تمام وقت خود را صرف رد و بدل كردن عواطف بين خود مي‌كنند تا چيزي از هم كم نياورند و اين رابطه‌ها و عواطف باعث مي‌شود كه هر روز ديد و بازديد بين آنها بيشتر شود و آنقدر مشغله فكري و رواني براي طرفين ايجاد مي‌كند كه گاهي اوقات دوست دارند تمام انرژي خود را صرف كنند تا از اين دام رهايي يابند. در حقيقت ما براي اظهار علاقه و محبت به جنس مخالف هيچ دليل موجه و قابل قبولي را نمي‌پذيريم چون اگر اين روابط باعث سوء‌تفاهم نشود باعث سوءرفتار مي‌شود و دو طرف در ورطه‌اي مي‌افتند كه راه بازگشت ندارند و هرچه دست و پا بزنند بيشتر غوطه‌ور خواهند شد.

يكي ديگر از آسيب‌هاي روابط خارج از عرف بين دو جنس افت تحصيلي آنهاست، افت تحصيلي باعث نرسيدن به درجات عالي مي‌شود چراكه اينگونه رابطه‌ها بين دختر و پسر منجر به اين مي‌شود كه تمام فكر و ذهنشان فقط و فقط صرف ديدارها و ملاقاتشان شود حال اين ملاقات‌ها مي‌تواند حضوري باشد يا تلفني. در هر دو صورت مانع رشد تحصيلي و علمي آنهاست چراكه به دست آوردن دانش مستلزم تمركز فكر و ذهن است و كسي كه فكر و ذهنش را چيز ديگري پر كرده است هيچ‌گاه نمي‌تواند در مورد تحصيل و درس فكر كند. دلمشغولي‌ها و اضطراب‌هايي كه در اثر اينگونه پيوندها به وجود مي‌آيد بزرگ‌ترين سد راه علمي و تحصيلي هر شخص است. به خاطر همين است كه روانشناسان تأكيد دارند حداقل در فصل امتحانات و درس مراسم خواستگاري و... به تأخير بيفتد تا دانش‌آموز يا دانشجو بتواند با خيال راحت به تكاليف درسي خود بپردازد چراكه مطالعه و درس در زندگي هر انساني به ويژه دانش‌آموزان و دانشجويان از مهم‌ترين عوامل سازنده شخصيت آنان است. بنابراين اگر قرار باشد اين دوران جايش را با دوستي‌هاي احساسي و غيرآگاهانه عوض كند، خطايي نابخشودني و شكستي بزرگ است. چه بسا وابستگي شديد بين دختر و پسر و محبت ورزيدن و مورد محبت واقع شدن در اثر شكل‌گيري روابط غلط بين آن دو فراهم مي‌شود به طوري كه آفت بزرگي براي تمركز حواس و تحصيل و تفكر عميق در امور درسي است به گونه‌اي كه گاهي اوقات به جاي فكر كردن به درس و آينده و تحصيل در رشته‌هاي عالي به طرف مقابل فكر مي‌شود و چه زيادند افرادي كه در تمام اوقات شبانه‌روز و حتي در سر كلاس درس و بين جمع خانواده تمام فكر و هوش و حواسشان به طرف مقابل است و در خيالات سير مي‌كنند. ايستادن در پيش روي خانواده مخصوصاً پدر و مادر از ديگر عوامل و اثرات مخرب و ويرانگر دوستي‌هاي خياباني است، دختر و پسر در رؤياهاي جواني خود چنين مي‌پندارند كه طرف مقابل تنها كسي است كه مي‌تواند او را خوشبخت كند و بارها و بارها از عشق در بين هم سخن مي‌گويند و آنچنان مرغ دل يكديگر را مي‌ربايند كه هر دو فكر مي‌كنند كه بايد جلوي خانواده بايستند و بگويند فقط و فقط من با او ازدواج مي‌كنم. در بعضي مواقع پدر و مادر سعي مي‌كنند فرزندان خود را از پيله اشتباهاتشان بيرون بكشند و آنها را با مشكلات و خطرات اينگونه دوستي‌ها مطلع سازند اما گاهي اوقات هم ديگر حرف هيچ كدامشان خريدار ندارد و مجبورند تسليم خواسته غلط فكر فرزندانشان شوند. چه‌بسا كه بعدها هم اين جور فرزندان وقتي سرشان به سنگ خورد و برگشتند تازه مي‌فهمند كه از خامي و بي‌تجربگي‌شان بوده كه نصيحت‌هاي پدر و مادر را گوش ندادند. بزرگ‌ترها تجربه‌هايي دارند كه با گرانبهاترين ثروت‌جهان قابل مقايسه نيست.

عدم استقبال از تشكيل خانواده از ديگر عوامل
درچنين مواقعي روابط دختر و پسر فقط و فقط بر مبناي هوس‌هاي زودگذر و آني شكل مي‌گيرد و جذابيت موضوع به ماه‌هاي اول دوستي ختم مي‌شود. هيچ موقع فكر تشكيل خانه و خانواده نبوده‌اند هيچ‌گاه به ازدواج فكر نمي‌كنند و در كوچك‌ترين فرصت اگر فرد ديگري چه دختر و چه پسر در جلوي پايشان قرار گيرد كه فكر كنند او بهتر از قبلي است به او پاسخ مثبت داده و قبلي را رها مي‌كنند. در واقع حس تنوع‌طلبي انسان است كه باعث بروز چنين مشكلاتي مي‌شود. آنها نمي‌توانند تشكيل يك خانواده سالم و موفق را هم بدهند. مسلماً اگر هم تشكيل خانواده بدهند هميشه با معضلاتي روبه‌رو هستند و آن هم حس عدم اعتماد به همديگر است. دوستي‌ها و روابط غير‌صحيح باعث مي‌شود كه دختر و پسر به‌صورت ابزاري براي هم در‌آيند و هميشه و هر روز در خود تغييراتي از لحاظ سبك آرايش، پوشش و حركات و رفتار و گفتار پيدا كنند و اين همان چيزي است كه آنها را از شناخت كافي و وافي نسبت به هم دور مي‌سازد. از نظر روانشناسي زماني كه پسري با دختري ازدواج مي‌كند قبل از ازدواج بارها چهره او را با اصلاح و آرايش مشاهده كرده است و اصلاح و آرايش بعد از ازدواج براي او معنا ندارد. اين گونه دوستي و ارتباط‌هاي احساسي و غير‌عاقلانه در روابط دختر و پسر باعث مي‌شود كه آنها عاقلانه تصميم نگيرند و واقع‌بينانه فكر و اقدام نكنند در نتيجه اكثر اين ازدواج‌ها ختم به خير نخواهد شد و اگر هم ازدواجي صورت پذيرد به دليل نداشتن شناخت كافي و عميق و واقع‌بينانه بسياري از اينگونه ازدواج‌ها به طلاق و جدايي كشيده شده و زندگي مشترك را تيره و تار مي‌كند.

رنگ‌باختن معنويت
روابط دختر و پسر به طرز و شكل امروزي باعث شده است كه فرهنگ اصيل و ناب ايراني خدشه‌دار و ارزش‌هاي معنوي و ديني زير پا گذاشته شود چراكه در گذشته براي ازدواج‌ها اول از همه به اين ارزش‌‌ها پايبند بودند و بعد زندگي مشترك را شروع مي‌كردند اما امروزه بر‌عكس شده است. وقتي دختر و پسري با هم رابطه دوستي ناسالم را پي‌ريزي مي‌كنند نتيجه‌اش جز دور شدن از معنويت و ارزش‌هاي انساني نيست. چه بسا در بعضي موارد باعث بروز مشكلاتي براي ديگران هم مي‌شوند و حتي به طرز رفتار و حجاب ديگران هم لطمه وارد مي‌كنند چون فكر مي‌كنند كه خود كامل هستند. در اينگونه دوستي‌ها دختر و پسر در پي تكميل خواسته‌هاي طرف مقابل هستند و خودشان را به دست فراموشي مي‌سپارند. البته ناگفته ‌نماند كه تمام اين كارها ناشي از ضعف و نداشتن تجربه كافي و اطلاعات لازم از دنياي اطراف است. اگر دختر و پسري از دنياي اطراف خود شناخت كافي داشته باشند هيچ‌گاه خود را در معرض چنين معضلاتي قرار نمي‌دهند.

حذف حجاب و عفاف
يكي ديگر از آسيب‌هاي روابط خارج از عرف بين دختر و پسر نداشتن حجاب است. در بعضي مواقع روابط دختر و پسر نشأت گرفته از طرز حجاب و پوشش آنهاست. اگر دختران جامعه ما حجاب برتر را برگزينند يا حداقل حجاب خود را حفظ كنند از پذيرش بسياري از كارها باز‌مي‌مانند و عقيده‌شان نسبت به خيلي از چيز‌ها و مسائل جامعه تغيير مي‌كند. در روابط اجتماعي خود‌شان با پسرها مديريت خاصي را پيشه مي‌گيرند و انتظارات ناشايستي كه پسر‌ها از آنان دارند را محدود كرده و در بعضي مواقع در نطفه خفه مي‌كنند اما اگر دختري نسبت به حجاب خود مقيد نباشد ناخودآگاه نسبت به خيلي مسائل اطراف خود بي‌تفاوت مي‌شود. در بعضي مواقع ديده شده است وقتي دختر و پسري با پوشش نامناسب دوست مي‌شوند مي‌توانند زمينه را براي دوستي‌هاي ديگر هم فراهم كنند. چراكه حجاب حتي در همان سطح ساده جلو خيلي از معضلات را مي‌گيرد. همانطور كه مي‌دانيد دختري كه بخواهد جلب توجه كند و پاي پسران را به حريم زندگي خود باز كند اولين چيزي كه بايد كنار بگذارد همان حجاب است. پس از اينكه دختري بي‌حجابي و بدحجابي را برگزيد ناخودآگاه به شخص جلوه‌نمايي تبديل مي‌شود كه ديگر ترك كردن اين عادت آزارش مي‌دهد. گاهي اوقات در روابط دختر و پسر دوستان هم‌سن و سال هم تأثيرگذار هستند چراكه به اين دوستي‌ها بيشتر دامن مي‌زنند و باعث انحراف دختر و پسر مي‌شوند. پس بهتر است در انتخاب دوستان خود دقت لازم را به عمل آوريم تا دچار اين گونه انحرافات اخلاقي و اجتماعي نشويم. و در پايان بايد گفت عاشق‌هاي خياباني در همان خيابان به عشق خود پايان مي‌دهند. آنان عياران افسانه‌اي نيستند كه شما را خوشبخت كنند، بلكه مصداق حكايت همان غول افسانه‌اي هستند كه خود را شبيه جواني رعنا كرده‌اند تا شما را فريب بدهند، پس مراقب باشيد و گول غول‌هاي خياباني را نخوريد!