جمعيت گربه‌هاي تهران از جمعيت حدود 280شهر كشور بيشتر است. گربه‌هاي تهران اگر دور هم جمع شوند جمعيت‌شان از جمعيت 68 كشور جهان نيز بيشتر مي‌شود چرا كه آن‌طور كه برخي از آمارها نشان مي‌دهد در تهران بيش از 320 هزار گربه زندگي مي‌كنند. در سال‌هاي اخير اخبار متعددي مبني بر مقابله با برخي از حيوانات شهري مانند موش‌ها و سگ‌ها منتشر شده است؛ به نظر مي‌رسد گربه‌ها چه در تهران و چه در ساير شهرهاي ايران تاكنون از اين مقابله در امان مانده‌اند چرا كه نه خبري مبني بر «شليك شبانه» به آنها منتشر مي‌شود و نه كسي اين ادعا را مطرح كرده كه گربه‌ها را با «تزريق اسيد» كشته‌اند.

به گزارش پارس به نقل از آرمان، با وجود اين، بسياري از شهروندان تهراني هستند كه از حضور گربه‌ها در محلات، حياط خانه‌ها و... در عذابند؛ آنها مدام از اين مساله گلايه مي‌كنند كه گربه‌هاي شهري با پاره كردن كيسه‌هاي زباله محله‌اي را كه در آن زندگي مي‌كنند، آلوده كرده و مي‌توانند ناقل بيماري‌هاي خطرناكي باشند.
 
حيواناتي كه در سطح شهرها پرسه مي‌زنند و مزاحمت‌هاي گوناگوني را براي زندگي شهرنشينان به وجود مي‌آورند، يكي از مشکلات بزرگ زندگي شهري هستند. مقابله با اين حيوانات با خود دردسرهاي فراواني را به همراه دارد. هر چقدر تهران را به شهر موش‌ها تشبيه كرده‌اند، صداي گربه‌هاي پايتخت‌نشين را كمتر درآورده‌اند. خبري از تزريق اسيد يا شليك به آنها نيست. كسي هم به سراغ آنها نمي‌رود. ديدن اين گربه‌ها براي شهرنشينان عادي شده است. حتي مي‌توان گفت كه نوعي رفتار سازشي در قبال حضور آنها شكل گرفته است.

هراز چند گاهي شكاياتي از دست اين گربه‌هاي ولگرد به شهرداري مي‌شود اما از آنجا كه اقدام خاصي براي مقابله با اين گربه‌ها صورت نمي‌گيرد، گاهي برخی افراد براي مقابله با اين گربه‌ها دست به اقدامات خودسرانه‌اي مي‌زنند. از نمونه‌هاي اخير اين اقدامات مي‌توان به سوزاندن گربه‌ها و ريختن آب جوش بر سر آنها در پارك لاله اشاره كرد. اين اقدامات بي‌رحمانه داد بسياري از فعالان حمايت از حقوق حيوانات را درآورد. آنها به اين اقدامات اعتراض كرده‌اند و خواستار مجازات براي افرادي شدند كه اين كارها را مي‌كنند. بدون هيچ ترديدي اين اقدامات غيرانساني و بي‌رحمانه، نادرست و محكوم هستند اما مزاحمت‌هايي را كه گربه‌ها براي افراد دارند، نمي‌توان ناديده گرفت. از آنجا كه جمعيت گربه‌هاي شهر تهران بيشتر از 320 هزار تخمين زده شده است لازم است كه شهرداري دست به اقدامات ويژه‌اي براي مقابله با اين گربه‌ها بزند. هر چند كه حيوانات هم حق زندگي دارند ولي تعداد زياد آنها در شهرها با خود مشكلات و بيماري‌هاي مختلفي را به همراه دارد. جمع كردن اين گربه‌ها يا زدن واكسن به گربه‌ها براي كنترل بيماري‌هايي كه آنها با خود دارند دو صورت ساده و بي‌ضرر از اين اقدامات هستند.

 روش‌هاي غيرمهلك براي كنترل جمعيت گربه‌ها

يك عضو شوراي شهر تهران به آرمان مي‌گويد: با توجه به شكايت‌ها و اعتراضاتي كه به شهرداري مي‌شد اين سازمان دست به اقداماتي براي شناخت اين گربه‌ها و كنترل جمعيت آنها زد. افراد دلسوز و دوستدار حيوانات با روش‌هاي كنترلي مهلك مخالف هستند و مقوله گربه‌هاي خياباني بايد طي جلسات جامع و به طور عمومي مورد بحث قرار گرفته و رويكرد مناسبي در اين زمينه اتخاذ شود. محمد حقاني ادامه مي‌دهد: مي‌توان گفت كه گربه‌هاي خياباني تا حدودي به سلامت و ايمني عمومي آسيب مي‌رسانند. گربه‌هاي خياباني ميزبان كك، ساس و كنه بوده كه خود ناقل بيماري‌هاي گوناگوني به انسان هستند. او مي‌افزايد: با توجه به تمام اين مسائل روش‌هاي غيرمهلكي كه براي كنترل جمعيت گربه‌هاي غيرخياباني وجود دارد، استفاده از دوركننده‌ها، زنده‌گيري، انتقال زيستگاه و عقيم‌سازي است. اين روش‌هاي عامه‌پسند از تعداد گربه‌هاي خياباني و آسيب‌هاي آنها مي‌كاهد.

 پرسه‌زني اطراف سطل‌هاي زباله بدون درپوش

جمعيت گربه‌ها در نقاط مختلف تهران متفاوت است. اما مهم‌ترين عامل در افزايش تعداد آنها در يك منطقه وجود زباله در آنجاست. اطراف سطل‌هاي زباله و محوطه فست‌فود‌ها و رستوران‌ها مكان هميشگي اين گربه‌هاي خياباني است. اطراف سطل‌هاي زباله بدون درپوش مي‌توان سه چهارتايي از اين گربه‌ها را ديد كه با ذوق و شوق فراوان روي كوهي از زباله‌ها ضيافت به پا كرده‌اند. حتي گاهي مي‌توان مشاهده كرد كه گربه‌ها براي پريدن در اين سطل‌هاي زباله بدون سرپوش از درخت‌ها هم بالا مي‌روند. زباله‌هايي هم كه برخی شهروندان در جوي‌هاي آب، پياده‌رو‌ها يا چندمتري سطل‌هاي زباله رها مي‌كنند اوضاع را بدتر مي‌كند. اين روزها به جاي اينكه سگ‌ها به دنبال گربه‌ها و گربه‌ها به دنبال موش‌ها باشند، همگي به دنبال زباله‌ها هستند. زباله‌هاي شهري صلح را بين اين دشمنان قديمي برقرار كرده‌اند. به مرور زمان خلق و خوي اين حيوانات تغيير كرده است. گربه‌هاي امروزي را با يك «پيش پيش!» نمي‌توان دور كرد. حتي بايد مراقب بود كه آنها دنبالت نكنند!

 درباره گربه‌ها نگاه منفي وجود ندارد

يك عضو فراكسيون محيط زيست مجلس در بررسي وضعيت گربه‌هاي شهر تهران به «آرمان» مي‌گويد: درباره بسياري از حيوانات مضر مانند موش‌ها و سگ‌هاي ولگرد شهرداري اقدامات خوبي براي مقابله با آنها انجام داده است اما درباره گربه‌ها شرايط كمي متفاوت‌تر است؛ زيرا مردم خودشان از اين گربه‌ها مراقبت مي‌كنند و به آنها غذا مي‌دهند. همين نگاه مراقبتي مردم به گربه‌ها و اعتراضات كمتري كه نسبت به حضور آنها در شهرها وجود دارد باعث شده است كه شهرداري حساسيت كمتري درباره آنها داشته باشد. نگراني به شكل منفي درباره آنها وجود ندارد. مهرداد بائوج‌لاهوتي ادامه مي‌دهد: درباره حيوانات شهري دو نگاه متفاوت وجود دارد؛ يكي نگاهي كه اين حيوانات را به عنوان آسيب مي‌شناسد. اين نگاه درباره موش‌ها و سگ‌هاي ولگرد بيشتر وجود دارد و ديگري نگاهي است كه به اين حيوانات به عنوان آسيب نگاه نمي‌كند. اين نگاه درباره گربه‌ها وجود دارد. حتي در بعضي موارد ممكن است كه مردم با اقداماتي كه شهرداري براي جمع‌آوري اين گربه‌ها انجام مي‌دهد مخالفت كنند.

او مي‌افزايد: اقدام مهمي كه شهرداري و سازمان محيط‌زيست در اين زمينه مي‌توانند انجام دهند فرهنگ‌سازي است. بايد فرهنگ‌سازي‌هاي لازم انجام شود تا مردم در برخورد با اين حيوانات نكات بهداشتي را رعايت كنند و از سوي ديگر، به اين حيوانات به عنوان موجود زنده نگاه كنند و درصدد آسيب رساندن به آنها برنيايند. اين نماينده مجلس تاكيد مي‌كند: شهرداري بايد نسبت به كنترل جمعيت اين حيوانات اقدامات لازم را انجام دهد. اقداماتي براي جمع‌آوري اين حيوانات از محيط شهر و انتقال آنها به بيرون از شهرها صورت گيرد تا از جمعيت آنها كاسته شود و در زندگي مردم مشكل ايجاد نشود.