به گزارش پارس به نقل از فارس امیرمحمد شهسوارانی، روانشناس اظهار داشت: سلامت روان در دنیای امروز به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های مورد توجه مجامع ملی و بین‌المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی است. بنا به تعریف سلامت روان به معنای نبود مشکلات روانی عمده و نیز سطح مناسب سازگاری و کارایی فرد در حوزه‌های فردی، خانوادگی، شغلی و روابط بین‌فردی است.

وی افزود: امروزه سلامت روان به عنوان پایه مباحث سلامت عمومی و همچنین شاخصی مهم در کیفیت زندگی و مباحث مربوط به توانمندسازی و ظرفیت‌سازی است.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: از هزاره دوم میلادی تأکید ویژه‌ای بر مباحث مختلف آموزش‌های روانشناختی با هدف ارتقای سلامت روانی جامعه و پیشگیری از بروز مشکلات روانی صورت گرفته است.

به گفته وی در کشور ما و به ویژه در فرهنگ اسلامی - ایرانی تأکید ویژه‌ای بر سلامت روان شده است که آیات و احادیث بسیاری در این زمینه توسط متخصصان مورد اشاره قرار گرفته‌اند، همچنین یکی از منابع اصلی سلامت روان در فرهنگ ما منابع ادبی موجود هستند که از جمله آنها آثار سعدی، حافظ، مولوی، سهروردی و خیام است.

وی ادامه داد: آموزه‌های مربوط به سلامت روان که در ادبیات موجود هستند به میزان زیادی در رویکردهای جدید روان‌درمانی که از آنها به عنوان رویکردهای موج سوم رفتار درمانی نام برده می‌شود، استفاده می‌شود.

شهسوارانی تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه در زمینه فرهنگ فارسی این است که پژوهش‌ها نشان داده‌ است حتی خواندن روزی 10 دقیقه آثار منظوم نیز تأثیر بسیاری در تنظیم فعالیت مدار‌های عصبی و همچنین پیشگیری از آلزایمر دارد. 

این روانشناس خاطر نشان کرد: با توجه به مسائل مطرح شده به نظر می‌رسد فرهنگ اسلامی - ایرانی یکی از غنی‌ترین منابع ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های عصب - روانشناختی به ویژه در سالمندی است.