پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دو روز پیش دختر خانمی به نام پريناز خسروانی، مهماندار هتل تارا خودش را از طبقه چهارم هتل به پایین می‌ اندازد و فوت می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در ابتدا از طریق برخی رسانه ها و نیز کاربران شبکه های اجتماعی  عنوان شد که یک مامور اطلاعات قصد تجاوز به این دختر خانم داشته است. اولین نکته درباره این ماجرا این است که به فرد مذکور نسبت اطلاعاتی بوده اند و وی را یک مامور امنیتی خواندند. 

گفتنی است فرد مذکور اکنون در بازداشت است و در خبرها عنوان شد که وی حتی مامور دولت نیز نبوده است چه برسد به این که مامور امنیتی باشد. 

پریناز خسروانی حدود 26 سال داشته دارای لیسانس کامپیوتر و حادثه در روز یکشنبه(13 اردیبهشت) رخ داده است. هتل تارا، هتلی معروف و چهار ستاره در مهاباد است.

در همین رابطه رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفته است: متهم حادثه هتل مهاباد حتی کارمند دولت هم نیست چه برسد به اینکه مامور امنیتی باشد. 

هم چنین مهدی خزعلی از نیروهای ضدانقلاب در مطلبی مدعی شده بود: «سلام ، هم اكنون با يكى از مقامات نيروى انتظامى صحبت كردم. متهم حادثه هتل مهاباد فردى عادى بوده است، كه با متوفى قرارى در محل مى گذارند. با مراجعه خانواده مرحومه به هتل طرف سعى مى كند از طريق تراس خودرا به طبقه پايين تر برساند. كه سقوط كرده است، پرينت مكالمات تلفنى طرفين نشان از تماسهاى مكرر طرفين داشته است. پيشنهاد شد، در اسرع وقت تصوير وسابقه متهم از طريق رسانه ها منتشر شود. عزيزان مراقب باشيم، با هر طناب پوسيده اى از چاله به چاه نيفتيم.»

 دختبر پریناز خسروی (1)

بعد از دو روز  اعتراض عده ای از مردم آغاز می شود و اقدام به آتش زدن هتل  و سنگ پراکنی و...می کنند. برخی از درگیری ها همچنان ادامه دارد.

اطلاعات شگفت انگیز از انتشار خبر در شبکه های اجتماعی
اما نکته بسیار جالب در این میان تحلیل محتوای توییت های منتشر شده در رابطه با این ماجرا است: 

بر اساس بررسی های پارس، عربستان با ۳۲ درصد در کل ماجرا درگیر بوده است و بعد از آن ایران با ۱۹ درصد در رتبه دوم قرار دارد. سوریه با ۷ درصد، آلمان ۶ درصد ، عراق ۳ درصد و نروژ با ۵ درصد دیگر کشورهایی هستند که در این مورد با هشتگ «مهاباد» توییت کردند.

اگر به قسمت بیش ترین تاثیرگذاری(most influence)  نگاه کنید می‌بینید که تقریبا ۹۹ درصد افرادی که بیشترین درگیری را در این مورد داشتند عرب‌هایی هستند که ادعاهای خیالی در مورد جدایی اهواز و تشکیل کشور «الاحواز» در سر دارند.

در مورد سایت‌های درگیر جدا از شبکه های خبری بی.بی.سی و شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک، سایت کوموله بیشترین درگیری را از نظر خبری داشته است.

از تعداد کل ۹۷۲ توییتی که توسط ۶۴۰ کاربر با این هشتگ شده، فقط ۳۱ درصد توییت با محتوای دست اول بوده است و ۶۸ درصد  آنها صرفا ریتوییت بوده است.

در کنار هشتگ اصلی که مهاباد بود،‌ هشتگ «كردستان_تلتحق_بالأحواز_وتنتفض» بیشترین استفاده رو داشته است که معنی آن «کردستان به پاخواسته و به الاحواز پیوسته» می باشد

جدول زیر به بررسی جزیی توییت های منتشر شده و سوگیری ها آنها می پردازد:

 دختبر پریناز خسروی (4)

جزییاتی از حادثه
حادثه مرگ این دختر با حضور یکی از مسافران هتل که مشاور بخش خصوصی در راستای زمینه سازی ارتقای درجه هتل بوده و در این هتل اقامت داشته، مرتبط است.

این دختر به دفعات به اتاق این فرد که به عنوان متهم نیز دستگیر شده، رفت و آمد داشته که مدیر هتل متوجه تکرار حضور می شود.

مدیر هتل ضمن در جریان گذاشتن خانواده دختر، اقدام به زدن در اتاق مذکور می کند که دختر برای اینکه رابطه اش مشخص نشود با همکارش تماس می گیرد تا از طریق بالکن به یک اتاق دیگر برود.

عجله در رفتن از طریق بالکن به یک اتاق دیگر باعث سقوط دختر شده و در نتیجه کشته می شود. 

هیچ نوع تعرضی نیز در این رابطه در میان نبوده است.

روز گذشته در شهر مهاباد تجمعی در راستای اعتراض به کشته شدن دختر مهابادی در هتل تارای مهاباد برگزار شد. 

 دختبر پریناز خسروی (3)

این دختر مهابادی یکشنبه هفته جاری از طبقه چهارم هتل تارای مهاباد به زمین سقوط کرد و کشته شد. 

یک نفر متهم نیز در این رابطه دستگیر شده و بنا به گفته مسوولان دادگاه مهاباد پرونده خارج از نوبت در دست رسیدگی و بررسی است.

تشریح نحوه ارتباط متوفی و متهم/ سوءاستفاده رسانه های معاند از واقعه مهاباد
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: رسانه های معاند، ضد انقلاب، کومله و دموکرات با دروغ پردازی و نشر اکاذیب به دنبال تحریک جوانان مهابادی هستند که امیدواریم با هوشیاری خانواده ها این امر خنثی شود.

علیرضا رادفر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که با هدف اطلاع رسانی از اتفاقات شهرستان مهاباد در روزهای اخیر برگزار شد اظهار داشت: برای بررسی مسائل و مشکلات روی داده در مهاباد که در پی سقوط یکی از کارکنان هتل تارا و متعاقب آن تجمع غیرقانونی انجام شده در مقابل این هتل اتفاق افتاد دو جلسه شورای تامین آذربایجان غربی برگزار شده که جلسه شب گذشته آن تا ساعت 2.30 دقیقه بامداد به طول انجامید.

وی افزود: در جلسه شب گذشته شورای تامین استان تمام ابعاد این حادثه و اتفاقات مرتبط بدان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات مربوط به چگونگی مدیریت این رویداد اتخاذ شد.

 دختبر پریناز خسروی (2)

چگونگی کشته‌شدن کارمند هتل تارا مهاباد
رادفر تصریح کرد: در روز یکشنبه گذشته 13 اردیبهشت ماه، یکی از بانوان شاغل در هتل تارای مهاباد از طبقه چهارم آن سقوط کرد و متاسفانه در این حادثه جان باخت که این ضایعه را به خانواده آن مرحومه تسلیت گفته و اعلام می‌کنیم که مسئولان آذربایجان غربی و شهرستان مهاباد با جدیت و دقت در حال رسیدگی به ابعاد مختلف این موضوع هستند و در این راستا متهم احتمالی دستگیر شده و دادگستری با دقت تمام موضوع را بررسی می کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: متعاقب این حادثه سایت‌های عمدتاً بیگانه و وابسته به جریان‌های کومله و دموکرات که اهداف ضد انقلابی دارند شروع به فضاسازی بر اساس منافع تفرقه اندازانه خود کردند و درصدد القاء ارتباط داشتن شخص متهم در این حادثه با نهادهای امنیتی کشور بودند در حالی‌که این فرد از فعالان بخش خصوصی بوده و هیچ ارتباطی با نهادهای امنیتی و دولتی ندارد.

وی تصریح کرد: متهم مشاور بخش خصوصی بوده و برای بررسی وضعیت هتل 4 ستاره تارا در این محل مستقر بود تا مسئولان این مجموعه را برای ارتقاء درجه هتل داری کمک کند.

فضاسازی غیرواقعی سایت‌ها و شبکه‌های ضد انقلاب
رادفر گفت: در روزهای گذشته اخبار غیر واقعی زیادی پیرامون این حادثه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد که اکثر این اخبار و عکس‌ها غیر مستند و غیر واقعی بوده و با هدف فضاسازی برای تهییج افکار جوانان و مخدوش سازی چهره شهر مهاباد انجام گرفته است.

وی با تشریح اتفاقات شامگاه روز گذشته که در پی تجمع 200 تا 300 نفر از جوانان معترض به نحوه مدیریت هتل تارا در مقابل این مجموعه صورت گرفت اظهار داشت: بدنبال فضاسازی سایت‌ها و شبکه‌های معاند و تهییج کردن عده‌ای از جوانان این شهر، متاسفانه بخشی از هتل آتش زده شد و خساراتی بدان وارد آمد و در این اتفاقات 25 نفر که 7 نفرشان از ماموران انتظامی بودند مجروح شدند که کار درمان همه آنان بجز 2 نفر بصورت سرپایی انجام شد و دو نفر که شدت مجروحیت بیشتری داشتند یکی در مهاباد و دیگری در تبریز بستری شده‌اند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: روز گذشته ماموران انتظامی و امنیتی در ‌‌نهایت خویشتن داری به مدیریت تجمع پرداختند و بدون شلیک هیچ گلوله و خشونتی با استفاده از روشهای معمول مدیریتی در چنین اتفاقاتی، این رویداد را خاتمه دادند اما باید دانست که خویشتن داری نیروهای انتظامی و امنیتی همیشگی نیست و در صورت تکرار تخلفات و تجمعات غیر قانونی با شدت با تهییج کنندگان و آسیب زنندگان به اموال شخصی و عمومی برخورد خواهد شد.

اهمیت حفظ فرصت‌های توسعه سرمایه‌گذاری در مهاباد
وی به جوانان مهاباد توصیه کرد با پرهیز از اعتماد به شبکه‌های ضد انقلاب به فکر آرامش و توسعه شهرشان باشند چراکه در سالیان اخیر بستر بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در مهاباد فراهم شده که چنین رویدادهایی به چهره عمومی این شهر آسیب می‌زند.

رادفر تصریح کرد: در نوروز امسال بیش از 100 هزار نفر گردشگر از شهر مهاباد بازدید کردند که این رقم نشان دهنده اهمیت امنیت موجود در این شهر برای سرمایه گذاری و پذیرش گردشگران داخلی و خارجی است بنابراین همه مردم این شهر باید از این فرصت استفاده کنند و با هر اقدامی که به چهره عمومی این شهر آسیب می‌زند مقابله نمایند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: اتفاقاً مقرر بود در چند روز آینده یک همایش بزرگ سرمایه گذاری به میزبانی همین هتل تارا در مهاباد برگزار شود که روی دادن چنین اتفاقی این همایش را تحت تاثیر قرار داده و استمرار این چنین مسائلی ظرفیت سرمایه گذاری ایجاد شده در مهاباد را زیر سوال خواهد برد.

مشارکت مردم در حفظ چهره عمومی شهرستان مهاباد
رادفر بستر سرمایه گذاری ایجاد شده در شهر مهاباد را نتیجه سال‌ها تلاش و مجاهدت مردم و مسئولان این شهر ارزیابی کرد و افزود: طبیعی است که اتفاقاتی نظیر آنچه در این شهر اتفاق افتاد ممکن است در هر جای دیگری روی دهد اما تهییج جوانان برای انجام اقدامات غیر قانونی که عمدتاً با ایفای نقش مخالفان نظام و انقلاب انجام می‌شود کار صحیحی نیست و باید از این کار پرهیز شود.

وی تصریح کرد: آنچه که شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف نظام و سایت‌های وابسته به گروه‌های ضد انقلاب در پی تصویر سازی از آن هستند غیر واقعی بوده و بر خلاف منافع عمومی شهروندان مهاباد است بنابراین مردم فهیم و فرهنگی این شهر باید از فرزندان خود مراقبت کرده و اجازه ندهند جوانانشان در مسیر اهداف ضدانقلابیون قرار گرفته و به چهره عمومی مناسب این شهر آسیب بزنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: در روزهای اخیر متنفذین و افراد برجسته شهر مهاباد اقدامات مناسبی برای تنویر افکار عمومی، پیرامون این حادثه انجام داده‌اند و انتظار می‌رود جوانان عزیز این شهر نیز منافع عمومی شهرشان را به اهداف عناصر ضد انقلاب که فقط به فکر بهره برداری از این حادثه به نفع خودشان هستند ترجیح دهند.

تشریح نحوه ارتباط متوفی و متهم
رادفر با تشریح نحوه ارتباط متهم و قربانی این حادثه اظهار داشت: آنچه روشن است اینکه یک آشنایی قبلی بین این دو وجود داشت و احتمالا آن‌ها قصد ازدواج داشته‌اند به طوریکه متهم، زن قبلی خود را طلاق داده بود، اما بر اساس معاینات پزشکی قانونی بر روی جسد متوفی، هیچ رابطه غیر اخلاقی بین این دو نفر شکل نگرفته است، اما بدلیل نحوه برخورد و دخالت مدیر هتل که خانواده مرحومه را در جریان آشنایی و دیدار این دو در یکی از اتاق‌ها قرار داده بود، مرحومه تلاش کرده تا برای حفظ آبروی خود و روبرو نشدن با مادرش که به دعوت مدیر هتل به این مجموعه دعوت شده بود از اتاقی به اتاق دیگر از طریق بالکن داخل شود که در همین حین سقوط کرده و جان می‌بازد.

اظهار تاسف شهروندان مهابادی از تجمعات غیرقانونی
وی گفت: خانواده متوفی همکاری خوبی با ماموران داشته و نقشی در تهییج جوانان برای تجمع در مقابل هتل نداشتند و اتفاقا شدیداً اصرار دارند که از طریق مراجع قانونی به موضوع رسیدگی شود و مردم مهاباد نیز عمدتاً از اتفاقات روز گذشته ابراز ناخشنودی کرده و اظهار تاسف کرده‌اند چرا که به عینه مشاهده می‌کنند این اتفاقات بر خلاف منافع عمومی ساکنان شهر مهاباد است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی افزود: گرچه اختلالاتی در کمک رسانی تیم‌های امدادی در تجمع روز گذشته صورت گرفت اما با این حال آتش نشانان حتی سه نفر مظنونی که احتمال می‌رود از آتش زنندگان هتل بودند را از طبقه بالای هتل که در آتش گرفتار بودند نجات دادند.

وی افزود: در تجمع دیروز فقط 5 نفر بازداشت شده و با دیگر افراد با شیوه کاملاً ارشادی برخورد شده است اما در صورتی که جرم عده‌ای در این جریان ثابت شود به شدت با آن برخورد می‌شود.