به گزارش پارس به نقل از خبر آنلاین ، در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، علی جنتی وزیر ارشاد و سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه برگزار شد، جنتی از واگذاری این رویداد فرهنگی به تشکل‌های نشر خبر داد.

او با تشکر از حضور سفیران و وزیران کشورهای خارجی این نمایشگاه را بهترین راه برای ارتقای صنعت نشر و کتاب دانست و اظهار داشت: «در نمایشگاه امسال صدها ناشر خارجی شرکت دارند که 50 درصد عنوان‌های آثار آن‌ها غیرتکراری است. همچنین کتاب‌های این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. در این دوره از نمایشگاه شاهد عرضه 160 هزار عنوان کتاب خارجی و 300 هزار عنوان کتاب داخلی هستیم.»

جنتی ادامه داد: «نمایشگاه فرصت منحصر به فردی برای بازبینی کتاب است. درواقع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تالار هم‌اندیشی ملی و تأمل درباره کتاب به شمار می‌آید که دولت و ملت در آن به گفت‌وگو می‌پردازند. یکی از مسائل امروز ما و سال‌های اخیر تصدی‌گری بیش از حد دولت است به همین خاطر در نمایشگاه امسال گام نخست برای واگذاری نمایشگاه به ناشران و تشکل‌ها برداشته شد و بخش‌هایی از اجرای آن را به تشکل‌های نشر واگذار کردیم و در سال‌های آینده همه امور را به اهل آن می‌سپاریم.»

او افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب باید در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود. نمایشگاه کتاب باید محل عرضه کتاب‌های چاپ اولی باشد و باید امکان بیش‌تری برای کسب علم و دانش جهان در آن فراهم شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: «امسال کشور پادشاهی عمان، پنج رییس نمایشگاه‌های کتاب دنیا، نویسندگان و فرهیختگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.»

او افزود: «حجم بالای جمعیت مراجعه‌کننده و ضرورت امکانات فرهنگی متناسب با نمایشگاه نیست. امیدواریم فضای مناسبی برای آن پیدا کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال کار بازاندیشی واگذاری اجرای آن به ناشران را آغاز کرده است. امیدواریم نمایشگاه امسال تمرینی برای واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و ناشران باشد.»

جنتی در پایان تاکید کرد: «امیدواریم با اهالی نشر و کتاب به بهترین وجه در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم. از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز صمیمانه سپاسگزاریم.»