به گزارش پارس به نقل از فارس مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره علل ابتلا به فلج مغزی، علایم صرع، چگونگی تفسیر نقاشی کودکان و انواع حساسیت‌های پوستی سخن گفتند.

 

علل ابتلا به فلج مغزی

مجتبی عظیمیان، متخصص مغز و اعصاب، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره علل ابتلا به فلج مغزی، اظهار داشت: فلج مغزی از بدو تولد شروع می‌شود و حوادث پیش، حین و پس از تولد در بروز آن مؤثر است که بیشترین علل مربوط به حوادث حین زایمان می‌شود و چنانچه خون یا اکسیژن به مغز نوزاد نرسد، دچار فلج مغزی خواهد شد.

وی افزود: فلج مغزی بر اثر نارسایی اکسیژن و خون به مغز حین تولد بستگی به این دارد که کمبود اکسیژن یا خون چقدر طول کشیده باشد، زیرا هر چه نارسایی طولانی‌تر باشد، آسیب شدیدتر خواهد شد، بنابراین شدت و علائم این اختلال در نوزادان مختلف متفاوت است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: بهترین درمان برای فلج مغزی، توانبخشی با گفتاردرمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی است که بستگی به نظر پزشک دارد. نکته مهم، زمان انجام توانبخشی است و اگر این اقدامات درمانی در بدو تولد با تشخیص به موقع انجام شود، نتایج خوبی در پی خواهد داشت. این در حالی است که تأخیر و تعویق توانبخشی، نتایج کمتر و عدم بهبود بیماری را در پی دارد.

عظیمیان گفت: با اینکه علل قبل و پس از تولد نیز در ابتلا به فلج مغزی مؤثر است، اما بیشترین علت مربوط به حوادث حین زایمان است، بنابراین باید دقت شود تا زایمان در مراکز درمانی مجهز و زیر نظر متخصص انجام شود، چرا که زمان تولد، زمان طلایی محسوب می‌شود. خوشبختانه اکنون با توجهی که حین بارداری می‌شود، میزان ابتلا به فلج مغزی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: توصیه می‌شود زنان باردار مراقب سلامتی خود باشند تا دچار عفونت و ضربه نشوند، همچنین مصرف شیمیایی مانند داروها حتماً زیر نظر پزشک زنان باشد، چرا که مصرف داروها قبل از اقدام به بارداری نیز ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد.

وی افزود: بعد از تولد نیز چنانچه نوزاد به زردی مبتلا بود، توسط متخصص نوزادان بررسی و اقدامات درمانی لازم انجام شود، زیرا زردی می‌تواند موجب فلج مغزی شود. به والدین توصیه می‌شود درمان زردی را تحت هیچ شرایطی به تعویق یا تأخیر نیندازند، زیرا عواقب جبران ناپذیری دارد.

علایم صرع

شکوفه علایی، متخصص مغز و اعصاب، با بیان انواع حمله‌های صرع اظهار داشت: نوعی حمله تشنجی با اختلال هوشیاری، فریاد، توقف تنفس، رنگ چهره کاملاً پریده و کبود و بالا رفتن سیاهی چشم همراه است.

وی افزود: پس از این مرحله اندام‌های فرد حالت سفت و کشیده پیدا می‌کند و بعد از چند ثانیه در حالی که تنفس قطع و رنگ پریده و کبود است لرزش‌های متناوبی در اندام‌ها دیده می‌شود که با خروج کف همراه است.

این نورولوژیست ادامه داد: خروج کف از دهان ممکن است خون‌آلود باشد که به علت گاز گرفتگی زبان اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است به طور  غیرارادی فرد دچار ادرار و مدفوع شود.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران اظهار داشت: بعد از این مرحله فرد وارد اغماء می‌شود که ویژگی این مرحله بی‌حرکت بودن آن است بعد از چند دقیقه نیز ممکن است فرد بیدار شود اما کاملاً گیج و مبهوت است و با محیط ارتباط برقرار نمی‌کند و به شدت تمایل به خواب دارد که مدت آن در مبتلایان متفاوت است.

وی افزود: بعد از این مدت فرد بیدار می‌شود و در حالی که حمله را به یاد نمی‌آورد معمولاً سردرد و بدن‌درد دارد. همچنین در صورتی که زبانش را گاز گرفته باشد از درد زبان نیز شاکی است.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران تصریح کرد: فرم دیگری از تشنج که در آن هوشیاری به طور نسبی وجود دارد به تشنج‌های کانونی پیچیده معروف است که در آن فرد به طور ناگهانی شروع به انجام رفتارهای غیرعادی می‌کند که هدف و معنای خاصی در آن وجود ندارد. مثلاً ممکن است بدون هدف خاصی پنجره را باز و بسته کند، لباسش را در آورد یا بپوشد.

وی افزود: در این وضعیت اگر با او صحبت کنیم ممکن است جوابهای کوتاه و نامربوط دهد این حالت حدود چند دقیقه طول می‌کشد سپس تمام می‌شود چنانچه بعد از آن از فرد درباره حمله سؤال شود چیزی به یاد نمی‌آورد.

چگونگی تفسیر نقاشی کودکان

حکیمه آقایی، روانشناس بالینی، با اشاره به اینکه نقاشی کودکان می‌تواند نشان دهنده حالات خلقی آنها باشد، اظهارداشت: خطوط نازک و هماهنگ در نقاشی کودک نشان دهنده سازگاری کودک است و کودکانی که نسبت به محیط سازگارترند در نقاشی خود از خطوط هماهنگ‌تری استفاده می‌کنند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که در نقاشی خود از خطوط مارپیچ استفاده می‌کنند پرخاشگری بیشتری نسبت به سایر کودکان نشان می‌دهند همچنین خطوط نازک و ملایم مبین احساسات عاطفی کودک است.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: برخی کودکان خجالتی هستند و جوش و خروش کمتری دارند، این ویژگی‌ها با کشیدن خطوط کوتاه و کمرنگ خود را نشان می‌دهند. کودکانی که از خطوط کوتاه در نقاشی خود استفاده می‌کنند خجالتی و آنهایی که نقاشی خود را با خطوط کمرنگ می‌کشند کمبود جوش و خروش دارند همچنین اگر در صفحه نقاشی غذاهای خالی بیشتری وجود داشته و نقاشی کودک کوچک باشد می‌توان به اعتماد‌به‌نفس پایین کودک پی برد.

آقایی گفت: برخی کودکان مدام نقاشی خود را پاک می‌کنند و خطوط جدیدی را ترسیم می‌کنند، این رفتار می‌تواند نشانه ترس و اضطراب درونی کودک باشد همچنین کودکانی که نقاشی خانه آنها بدون در و پنجره است یعنی وابستگی شدیدی به مادر خود دارند.

وی افزود: بهترین نقاشی که نشان دهنده سلامت روان در کودک است، کشیدن خانه با دودکش، پرده، پنجره، درب و آنتن است.

انواع حساسیت‌های پوستی

غلامحسین غفارپور، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در رابطه با حساسیت‌های پوستی، اظهار داشت: عکس‌العمل پوست نسبت به عوامل پوست در محیط می‌تواند به دلیل شیمیایی و فیزیکی باشد اما شایع‌ترین عکس‌العمل اگزما و حساسیت‌های شغلی و تحریکی است به طوری که 95 درصد حساسیت‌ها از این نوع است.

وی ادامه داد: نوع دیگری از حساسیت‌ها که نسبت به اگزما و حساسیت شغلی کمتر است آلرژیک است.

وی گفت: در حساسیت شغلی و تحریکی مواد محرک مثل صابون، شامپو، مواد شوینده یا روغن‌های صنعتی مثل نفت، بنزین و گریس بر اثر تماس با افرادی که مستعد ابتلا به حساسیت تحریکی هستند باعث می‌شود تا سطح خارجی پوست (لایه شاخی) شکاف پیدا کند.

وی گفت: افرادی که به واسطه شغلی که دارند مثلاً افراد شاغل در ساندویچ‌فروشی، مکانیکی، آشپزخانه‌ها، فرش‌شویی کار می‌کنند و می‌بینیم که دستهایشان دچار حساسیت نمی‌شود و به اصطلاح «پوستشان کلفت شده» به این دلیل است که پوستشان مستعد حساسیت نبوده و دوباره پوستشان ترمیم می‌شود اما افرادی که پوست مستعدی دارند حتی در تماس با مواد محرک ضعیف هم دچار مشکل و اگزما می‌شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در حساسیت آلرژی معمولاً افراد به مواد متشکل از نیکل حساسیت زیادی دارند و گاهی می‌بینیم در تماس پوستشان با دکمه، زیپ شلوار، بند ساعت، دستبند و برخی بدلیجات خارش در پوست ایجاد می‌شود و بهترین راه این است که با این مواد تماس پیدا نکنند و به جای آن از مواد پلاستیکی یا غیرفلزی استفاده کنند.

غفارپور افزود: در حساسیت آلرژی علاوه بر اینکه مانند حساسیت شغلی سوزش و قرمزی پوست وجود دارد در این نوع از حساسیت خارش پوست نیز بیشتر می‌شود.