پايگاه خبري تحليلي «پارس»- اين روزها به لطف دوربين گوشي هاي همراه و ابزارهايي مثل منوپاد، عکس گرفتن راحت شده و هر کسي بخواهد مي تواند بدون اين که منتظر کمک شخص ديگري باشد لحظاتش را ثبت کند و با استفاده از شبکه هاي اجتماعي در اختيار ديگران بگذارد. طبيعتاً براي ما هم لطف ويژه اي دارد اگر به جاي تصاويرتکراري ساده اي از طبيعت، يک اتفاق ورزشي يا هنري و... تصوير دوست و آشنايي را در مرکز تصوير ببينيم و در حس او شريک باشيم و در تجربه اي که داشته سهيم شويم. حالا اگر آن تصوير متعلق به يک آدم معروف باشد و از پشت صحنه زندگي شخصي، شغلي و خانوادگي اش باشد که ماجرا ابعاد جالب تري هم پيدا مي کند. اين که بدانيم و ببينيم آدم هاي معروف يا سلبريتي ها چه کار مي کنند؟ کجا مي روند؟ اين روزها بحث سلفي انداختن فوتباليست ها با خانم ها داغ است، اول خبر رسيد که کميته اخلاق فدراسيون اين کار را ممنوع کرده و بعداً خبر تکذيب شد. به اين بهانه مروري داريم بر جنجالي ترين سلفي ها و تبعات اين ماجرا.

گنجشک مي خوريم!!
يکي از اولين سلفي هايي که در شبکه هاي اجتماعي جنجالي شد مربوط به چند هنرپيشه جوان بود که در حاشيه ضبط يک فيلم گنجشک سيخ کشيده ميل مي کردند و با افتخار تصاويرشان را به اشتراک گذاشته بودند. اين رفتار عجيب با واکنش شديد کاربران مواجه و خوشبختانه باعث شد بعضي سلبريتي ها ياد بگيرند هر چيزي قابل انتشار نيست.

قلياني ها!!
مجموعه اي از تصاوير ورزشکاران به خصوص فوتباليست هاي معروف در فضاي مجازي منتشر شده است که آن ها را در حال استعمال دخانيات به خصوص قليان نشان مي دهد. هر چند اين تصاوير چندان از جنس سلفي نيستند و در بيشتر موارد ورزشکار محترم غافلگير شده است، اما واکنش هاي مختلف در استاديوم ها و برخورد مسئولان باعث شد ورزشکاران نسبت به اين رفتار زشت با حساسيت بيشتري رفتار کنند.

شلوارک پوشان در برزيل
تابستان 93 بود و تيم ملي در برزيل به مصاف حريفان مي رفت که اخبار از نتايج تيم ملي و تيپ عليرضا حقيقي به سمت پوشش هنرمنداني که قرار بود يار دوازدهم ملي پوشان باشند تغيير جهت داد. هنرمندان در برزيل عکس هايي گرفته بودند و در شبکه هاي اجتماعي منتشر کردند که آن ها را با شلوارک نشان مي داد. البته شلوارک پوشيدن در سفر چندان اتفاق ناهنجاري نيست، اما اين که هنرمندان قرار بود سفيران فرهنگي کشور باشند بسياري از کاربران فضاي مجازي را وادار کرد مثل يک ناظر اجتماعي رفتار کنند و به هنرمندان اين رفتار فشار بياورند. البته بعضي از کاربران هم در اين باره زياده روي کردند که به مذاق هنرمندان خوش نيامد. اما ماجراي شلوارک پوشيدن هنرمندان به يکي از جنجالي ترين سلفي ها تبديل شد.

ستاره سينما در ايتاليا
يکي ديگر از سلفي هاي جنجالي مربوط مي شد به تصاوير مکرري که يکي از خانم هاي هنرپيشه سينما از سفرش به ايتاليا همراه خواهرش منتشر مي کرد و از قضا شبيه همه چيز بود به جز به اشتراک گذاشتن يک تجربه فرهنگي از سفري به ونيز و... بيشتر اين تصاوير طوري بود که کاربران رفتار خانم هنرپيشه را فخرفروشانه قلمداد کردند و از اين همه تصوير مکرر که به جاي بناهاي تاريخي و... خود محور بود انتقاد کردند.

حواشي آقاي تازه وارد
آش سلفي گرفتن اهالي سينما و تلويزيون و به اشتراک گذاشتنش در شبکه هاي اجتماعي آن قدر شور شده که يکي دو چهره کاملاً تازه وارد سينما و تلويزيون بلافاصله بعد از ضبط اولين پلان ها عکس هاي نامتعارفي را در شبکه هاي اجتماعي به اشتراک گذاشتند. خانم ميم- ک يکي از آن هاست که فقط نقشي کوتاه در يکي دوفيلم سينمايي نه چندان پرفروش داشته اما به خاطر تصاويرش در شبکه هاي اجتماعي معروف تر شده و البته يک رقيب جدي هم به نام شين- قاف دارد که به مجرد بازي در يکي دو فيلم معمولي کلي عکس از خودش منتشر کرده و عجيب اين است که از هوادارانش! تشکر مي کند. اما در بين تازه واردها ماجراي پيج بازيگر جوان تلويزيون يعني الف که گويا هک شده بود از همه بيشتر حاشيه داشت.

عمو پورنگ و پدر!!
يکي از جنجالي ترين سلفي ها مربوط مي شود به تصوير عموپورنگ با چشمان پر اشک کنار پدرش در آخرين لحظات زندگي ايشان. اين که تب سلفي گرفتن آنقدر بالا بگيرد که حتي در اين موقعيت هم آدم با ناديده گرفتن مخاطبش که کودکان هستند فکر سلفي گرفتن باشد از آن اتفاقات عجيب بود.

مورد عجيب خانم هنرپيشه
يکي ديگر از هنرپيشه هاي جوان سينما که مدت هاست در تلويزيون جايگاهي ندارد هم شبکه هاي اجتماعي را به عرصه خودنمايي خود تبديل کرده، از هر غذا و لباس تازه اش بايد عکس بگيرد و انگار در شبکه هاي اجتماعي هم دوست دارد نقش بازي کند.

واليباليست ها هم حاشيه ساز مي شوند
فوتباليست ها معمولاً به پرحاشيه بودن شهرت دارند اما کمتر فوتباليستي تصاويري را که برخي از آقايان واليباليست منتشر کردند به اشتراک گذاشته است. تصاويري که شايد به خاطر توي چشم نبودن واليباليست ها چندان حاشيه ساز نشد و به راحتي هم حذف شد. غافل از اين که براي بسياري از مخاطبان به خصوص نوجوانان که اين تصاوير خصوصي را ديده اند قبح بسياري از مسائل توسط واليبالي ها ريخته است.

و اما ديگر موارد....
يکي از هنرپيشه هاي زن سينما و تلويزيون که بيشتر در عرصه کمدي فعال است صفحه خود در شبکه هاي اجتماعي را تبديل کرده به عرصه جذب آگهي از فعالان اقتصادي و مدام سلفي هاي مختلفي را در کنار محصولات مختلف در شهرهاي کشور منتشر مي کند. گاهي خيلي ساده مي گويد کيف جديدم را از فلان جا خريدم و گاهي بيشتر مايه مي گذارد و مي نويسد: من در برنامه افتتاح فلان مرکز خريد و رستوران و کلي راجع به آن جا توضيح مي دهد و در بيشتر موارد هم فرهنگ مصرف گرايي را ترويج مي کند. خيلي از سلبريتي ها هم که عادت دارند با جانوران اهلي و غير اهلي عکس بيندازند و کمترين ملاحظاتي در اين باره را رعايت نمي کنند و اصلاً هم به واکنش ها و نظرات و نقدهاي مخاطبان پاسخ نمي دهند.البته سلفي غير جنجالي هم داريم مثلا بعضي خوانندگان روي استيج اجرا سلفي مي گيرند يک نفر هم مثل عليخاني با آلکس فرگوسن معروف عکس مي اندازد. شايد در نگاه اول هر کاري اين افراد انجام دهند به خودشان مربوط شود اما آدم هاي مشهور در هر عرصه اي نبايد فراموش کنند حين اجرا، در برنامه هاي گفت و گو محور و در موقعيت هاي مختلفي مثل مصاحبه با رسانه طور ديگري رفتار مي کنند و اين دوگانگي شايسته هنرمند يا فردي نيست که به نوعي براي اقشار مختلف جامعه جزو گروه مرجع محسوب مي شود. در اين بين برخي فوتباليست ها هم حين جام جهاني و جام ملت ها با سلفي گرفتن هاي شان حاشيه ساز شدند اما در بيشتر موارد اين هواداران ايراني ساکن کشورهاي ميزبان بودند که کنار آن ها عکس گرفتند. اما چه بهتر يک ورزشکار در اين مورد هم بتواند مديريت لازم را داشته باشد و رفتارش طوري باشد که در چشم ديگران قُبح ناهنجاري ها را نشکند.