به گزارش پارس به نقل از ایسنا،‌«عبدالوحید ریاضی‌فر»، مدیرکل محیط زیست کردستان امروز(سه‌شنبه یکم اردیبهشت‌ماه)، در جلسه بررسی پدیده ریزگردها در استان اظهار کرد: در چند سال اخیر استان کردستان به‌علت تحولات طبیعی، که گاهی نتیجه اعمال انسان‌هاست، آلودگی هوا را در حد شدید شاهد بوده است.

مدیرکل محیط زیست کردستان افزود: کردستان جزو نخستین استان‌هایی است که تحت‌تأثیر طوفان‌های عراق قرار گرفته است.

ریاضی‌فر خاطرنشان کرد: همه‌ی شهرستان‌های استان تحت‌الشعاع این مسأله قرار گرفتند، از این‌رو امید می‌رود با تأمین اعتبار، دستگاه‌های سنجش آلاینده برای اندازه‌گیری این ریزگردها در سایر شهرستان‌ها نیز فراهم شود.

وی با بیان این‌که آلودگی هوا در شهرستان بانه بیشتر است، در ادامه بر ضرورت نصب هر چه سریع‌تر دستگاه‌های سنجش آلاینده در این شهرستان تأکید کرد.

مدیرکل محیط زیست کردستان تصریح کرد: با توجه به شاخص دستگاه‌های سنجش آلاینده در استان، تشخیص آلودگی بین صفر تا 50 درجه دامنه خوب، 50 تا 100 درجه آلودگی کم، 151 تا 200 درجه ناسالم و 200 تا 300 درجه در وضعیت بسیار ناسالم عنوان می‌شود.

ریاضی‌فر گفت: چنانچه این شاخص از 300 درجه بالاتر رود، بسیار خطرناک بوده و باید با اطلاع‌رسانی، مردم را از این موضوع آگاه و توصیه‌های لازم را به آنان در خصوص خطرات این آلودگی اعلام کرد.

مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به این‌که آلودگی هوا خطرات زیادی برای سالمندان، کودکان، افراد بیمار و سایر اقشار دارد، افزود: باید از هر طریقی مردم را با خطرات این مسأله آگاه کرد و مردم نیز باید با اعتماد به مسئولان توصیه‌های لازم را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: محیط زیست در راستای رسالت خود، سال‌هاست که این موضوع را در سطح منطقه‌ای پیگیری می‌کند اما به‌علت درگیری کشورهای همسایه با مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و ... متأسفانه این موضوع به حاشیه رانده شده است.

ریاضی‌فر خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست در این زمینه بسیار فعالانه عمل کرد و هیئتی را برای بررسی موضوع به عراق اعزام کرد که خواستار تشکیل صندوق منطقه‌ای در راستای جلوگیری از پدیده گرد و غبار در منطقه شدند.

وی با اشاره به این‌که این طرح مربوط به مناطقی است که بر اثر دستکاری دچار مشکل شده‌اند، یادآور شد: متأسفانه به علت مقاومت کشورهای عربی تاکنون این صندوق تشکیل نشده است.

به گزارش ایسنا، «طالب حیدری»، مدیرکل هواشناسی کردستان در جلسه‌ی بررسی پدیده‌ی ریزگردها در استان گفت: هم‌اکنون آلودگی هوا در کردستان معضلی جدی است که آسیب‌های فراوانی را هم در پی دارد.

وی اظهار کرد: وجود گرد و غبار در کشور، معضلی است که همه را در سطوح مختلف درگیر کرده است.

وی افزود: با توجه به آمار موجود از سال 1960 تا سال 2005 شمار روزهای همراه با غبار در سال به‌طور میانگین در سنندج 16 روز در سال گزارش شده است و این درحالی است که از سال 2005 تا 2014 این تعداد به طور میانگین به 130 روز افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی کردستان خاطرنشان کرد: قبل از سال 2005 روزهای بحرانی در استان‌های غربی به‌ندرت پیش آمده و موارد پیش آمده نیز به علت پدیده‌های موقت محلی بوده است و با بارش خاک مواجه نبودیم.

وی تصریح کرد: با توجه به نقشه‌های هواشناسی، منشأ تشکیل غبار در کشور و به‌ویژه استان کردستان، غبار نواحی مختلف کشور عراق است که تاکنون بررسی میدانی در رابطه با علت‌یابی تشکیل غبار در عراق انجام نشده است.

حیدری، با اشاره به این‌که غبار موجود در هوا ارتباطی به بارندگی ندارد، گفت: بستن سد و بهره‌برداری از رودخانه‌های دجله و فرات موجب شده تا این رودخانه از عمل طبیعی خود خارج و موجب کاهش رطوبت و در نهایت کاهش بارندگی شده است.

وی ادامه داد: از دست دادن عراق به‌عنوان منطقه‌ای مطلوب موجب غبارآلود شدن هوا هم‌چنین کاهش بارندگی بهاره در کردستان شده است.

مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: مشکلات مختلف سیاسی، اجتماعی و ... موجود در کشور عراق و تردد هزاران خودروی زرهی در این کشور زمینه‌ساز آلودگی هر چه بیشتر هوا در کردستان شده است.

وی با اشاره به این‌که منشا ریزگردها در کردستان داخلی نیست، افزود: با وجود این‌که کردستان به داشتن هوای مطلوب و طبیعت زیبا مشهور بوده است، امروز با آلودگی شدید هوا مواجه است.

حیدری ایجاد حساسیت در رابطه با کمبود آب و وضعیت نامطلوب هوا در استان را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه هواشناسی کردستان اقدامات زیادی در زمینه آگاه کردن و اطلاع‌رسانی در رابطه با این بحران انجام داده است و مقالات زیادی را در این‌باره منتشر کرده است.

وی با اشاره به این‌که هواشناسی کردستان یکی از مراکزی است که در سطح ملی مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه مشورت و تبادل نظر در این رابطه در استان و بین دستگاه های مرتبط با این بحران مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا در کردستان هم‌اکنون معضل جدی است که آسیب‌های فراوانی را در پی داشته است.

حیدری یادآور شد: حداکثر غبار در سنندج نیمه‌ی دوم خردادماه و نیمه‌ی نخست تیر است که از عراق بلند شده و بر کشور و به‌ویژه بر استان‌های غربی تخلیه می‌شود.

وی با بیان این‌که باید بدترین سناریو را پیش‌بینی کرد، یادآور شد: بدترین وضعیت هوا در استان از 11 تا 14 تیر ماه 88 بود که میزان دید را بسیار محدود و به 50 متر رسید.