پايگاه خبري تحليلي «پارس»- آذر صدارت - هميشه شنيده و ديده‌ايم که اغلب آدم‌هاي‌ موفق، از پشتوانه خانواده‌اي مستحکم برخوردارند و تلاش‌هاي‌ فردي و توفيقات اجتماعي، ثمره قوام و استحکامِ خانواده است. قرآن کريم، جايگاه خانواده را بلافاصله بعد از خداوند قرار مي‌دهد و توجه به پدر و مادر به عنوان چارچوب اصلي خانواده، بعد از توحيد توصيه مي‌شود. احاديث و روايات، نشستن در جمع خانواده را محبوب تر از برخي عبادات مي‌دانند و معارف ديني ما، هرگونه محبت و مهرورزي به خانواده، از بوسيدن دست و پاي پدر و مادر گرفته تا لقمه در دهان همسر گذاشتن و مهرباني با فرزندان را عبادت به حساب مي‌آورد. بر همين اساس در سبک زندگي علما و بزرگان دين، توجه شگفت آوري به خانواده ديده مي‌شود و رهبر بزرگوارمان هم در اين زمينه، الگوي جامع و کاملي هستند. کتاب «خانواده» که اخيرا از مجموعه سخنان رهبر انقلاب در همين زمينه گرد آمده، يکي از بهترين آثار در زمينه تبيين سبک زندگي ايراني اسلامي و چگونگي قوام بخشي به کانون خانواده است که محور دومين دوره از سلسله مسابقات سراسري کتابخواني «کتاب و زندگي» هم قرار گرفته و بهانه‌اي‌ است تا ايام آغازين سال نو را به فرصتي براي کتابخواني اعضاي خانواده تبديل کند و شعار «من خانواده‌ام را دوست دارم» را به عنوان يک ضرورت فردي و اجتماعي، براي همه اعضاي خانواده و افراد جامعه، جا بيندازد. پرونده‌امروزِ «زندگي سلام» به جزئياتِ اين کتاب، سلسله مسابقات کتابخواني و اين شعارِ دوست داشتني مي‌پردازد.

همه چيز درباره دومين دوره مسابقات کتابخواني «کتاب و زندگي» با محوريت کتاب «خانواده»
مجمع ناشران انقلاب اسلامي با همکاري مراکز فرهنگي و موسسات مردمي، با طراحي سلسله مسابقاتي تحت عنوان کلي «کتاب و زندگي» در نظر دارد گامي کوچک براي ترغيب مردم به مطالعه کتاب‌هاي‌ ويژه بردارد. اولين کتاب اين سلسله مسابقات، کتاب فوق  العاده اثرگذار «من زنده  ام»، نوشته سرکار خانم معصومه آباد بود. اين کتاب در مدت کمتر از دوماه برگزاري مسابقه، به تيراژي بالغ بر سيصد هزار نسخه از ابتداي چاپ آن رسيد. دومين کتاب، کتاب پُرمغز، کاربردي و شيرين «خانواده»، حاوي بيانات مقام معظم رهبري در حوزه سبک زندگي و شيوه‌هاي‌ قوام  بخشي به نهاد خانواده است که توسط نشر «صهبا» انتشار يافته است. نثر اين کتاب، به  گونه‌اي‌ است که عموم مردم، به ويژه جوانان، خود را مخاطب آن مي‌ يابند و مجذوب شيريني و لطافت کلام آن مي‌شوند.

اين کتاب که در حال حاضر در قطع رقعي، با 128 صفحه، به قيمت 4 هزار تومان ارائه مي‌شود، در کتاب فروشي‌ها و مراکز توزيع محصولات فرهنگي قابل تهيه است. به همراه کتاب، سوالات مسابقه و نحوه پاسخگويي و بر چسب کد ده رقمي شرکت در مسابقه وجود دارد. کساني که پيش از اين، کتاب را تهيه کرده  اند نيز مي‌توانند با خريد کد ده رقمي شرکت در مسابقه به قيمت ۱۰۰۰ تومان از طريق وب سايت رسمي طرح «کتاب و زندگي» به نشاني www.ketabzendegi.ir در مسابقه  شرکت کنند. روش‌هاي‌ ثبت نام، مراحل شرکت در مسابقه و نحوه پاسخ گويي به سوالات در همين نشاني، در دسترس است. دومين دوره مسابقات کتابخواني با محوريت کتاب «خانواده» از بيست و دوم بهمن نود و سه آغاز شده است و تا پايان ارديبهشت امسال ادامه دارد.جايزه حقيقي اين مسابقه، لذت مطالعه اين کتاب جذاب است، اما به همت دستگاه‌هاي‌ مسئول و برخي مراکز فرهنگي، تعدادي جايزه مادي و معنوي از جمله سفر زيارتي و سکه بهار آزادي تدارک ديده شده که به برندگان، اهدا مي‌شود.

درباره کتاب «خانواده»
در کتاب خانواده، مطالب از دو منظر، چشمگير و جذاب است: اول، نوع نگاه مقام معظم رهبري به زن و نقش او در خانواده و دوم، ارائه الگوي جامع خانواده اسلامي براي جوامع بشري. ايشان به خانواده به چشم هسته اصلي و سلول بنياديني که بافت‌هاي‌ جامعه را ايجاد مي‌کند، نگاه کرده و به رسالت اجتماعي اين نهاد، در راستاي هدف نهايي تشکيل تمدن اسلامي توجه دارند. نکته ديگر آن که‌امروز دنيا تا حد بسياري اسير سلطۀ تبليغاتي فرهنگ غرب است و هرکس که نسخه‌اي‌ براي حل مشکلات انساني ارائه مي‌دهد، بايد ضعف‌هاي‌ فرهنگ غرب را بشناسد و اول، پادزهر آن را ارائه کند. رهبري بر اين فرهنگ و پايه‌ها و درون مايۀ آن، کاملاً واقفند و در کنار ديدن نقاط قوت اين فرهنگ، شناخت کاملي نسبت به يکي از عمده ترين انحرافات آن، يعني فاصله گرفتن از نگاه صحيح به مسئله خانواده دارند.

در تنظيم اين کتاب، بيش از يکصد سخنراني رهبر به کار رفته است. اغلب اين سخنراني‌ها مربوط به جلسات خطبه خواني عقد، نشست انديشه‌هاي‌ راهبردي با موضوع زن و خانواده، ديدار مداحان در سالروز ميلاد حضرت فاطمه(س) و جلسات با بانوان نخبه است. براي تنظيم مباحث اين سخنراني ها، از سبک «ساخت يک جلسه مُطوَّلِ مَطوي در محضر مقام معظم رهبري» استفاده شده است. براي نشر بيانات و تفکرات رهبري، لازم بوده که يک کار مياني روي متون انجام شود و با چينشي خاص از بيانات ايشان، اصطلاحاً کتاب سازي انجام پذيرد. طبعاً کتاب سازي براي موضوعات مختلف بايد از سبک‌هاي‌ متناسبي بهره ببرد. سبک هايي مستند، بديع، گويا، رسا، جذاب و شکيل. تعمداً اين کار هيچ تيتر و تنفسي ندارد تا اقتضاي سبک را نشان دهد. انگار که در حال شنيدن طنين گرم صداي رهبري هستيم؛ آن هم در جلسۀ بانشاطِ قرائت خطبه عقد؛ جلسه‌اي‌ مجازي و خيالي با کلماتي حقيقي.

من خانواده‌ام را دوست دارم

فرازهايي از کتاب/ محبت متقابل
«بعضي گله کردن‌هاي‌ بيخودي، توقعات زيادي و تقيدات بي جا، باعث مي‌شود که فضاي صفا و صميميت خانواده خراب شود. اين صفا و صميميت، با پول و دستور و اين چيزها به وجود نمي‌آيد. مبادا با گله ها، با دلخوري ها، با افزون طلبي و پرتوقعي ها، با بي محبتي ها، و گاهي با دخالت‌هاي‌ ديگران و از اين قبيل، اين کانون سُست بشود. آن چيزي که مهم است، اين است که هم دختر و هم پسر سعي کنند که اين علقه زوجيت را حفظ کنند. چگونه مي‌توانيد اين علقه را حفظ کنيد؟ اين، با اطمينان و با محبت متقابل حفظ مي‌شود.»

بهترين راه براي تشديد محبت
«رابطه درست زن و مرد اين است: مودت و رحمت، رابطه دوستي، رابطه مهرباني؛ هم يکديگر را دوست بدارند و به هم عشق بورزند، و هم با يکديگر مهربان باشند. عشق ورزيدن همراه با خشونت مورد قبول نيست؛ مهرباني بدون محبت هم مورد قبول نيست. طبيعت الهي زن و مرد در محيط خانواده طبيعتي است که براي زن و مرد رابطه‌اي‌ في مابين به وجود مي‌آورد که آن رابطه، رابطه عشق و مهرباني است. عاملي که خانواده را به هم پيوند مي‌دهد، همين محبت است. محبت چيزي است که بايد نگهش داشت، بايد از آن مراقبت کرد؛ چيزي نيست که آدم در جايي بگذارد و خودش همان طور سال‌ها باقي بماند. بايد اين محبت را شاداب و زنده نگه داريد. بهترين راه براي تشديد محبت هم، ايجاد اطمينان است. اعتماد همسرتان را جلب کنيد؛ آن وقت اين محبت روز به روز بيشتر مي‌شود.»

اگر مي‌خواهيد محبت باقي بماند
«در داخل خانواده، پايه محبت بر اعتماد است. اگر زن و شوهر، اعتمادشان از هم سلب شود، زن احساس کند که شوهرش به او دروغ مي‌گويد، يا مرد احساس کند که زنش به او دروغ مي‌گويد و هر دو احساس کردند در اين اظهار محبت، صادق نيستند، ديگر پايه اين محبت سست خواهد شد. اگر مي‌خواهيد محبت باقي بماند، بايد اعتماد به يکديگر را حفظ کنيد. با خوبي عمل، با رعايت اخلاق، با رعايت آداب، با رعايت حدود و ثغور و موازين شرعي، نگذاريد محبت از بين برود، به محبت بي اعتنايي نکنيد؛ محبت را بايد حفظ کرد. البته محبت، خدادادي است؛ لکن اولا نگه داشتن آن و ثانيا زياد و کم کردنش به عهده خود ماست. مواظب باشيد چيزهايي که شما را از هم گله مند و بيزار مي‌کند، از شما سر نزند. درست نگاه کنيد ببينيد شوهر شما يا زن شما روي چه چيزهايي خيلي حساس است، از آن‌ها اجتناب کنيد.»

پويشي خانوادگي
بد نيست بدانيد در کنار دومين دوره مسابقه «کتاب و زندگي»، پويش (کمپين) «من خانواده‌ام را دوست دارم» هم برپا شده است.

شما هم مي‌‌توانيد با توليد محتواي صوتي، تصويري و متني به اين پويش بپيونديد. خاطره‌اي‌ شيرين از خانواده خود تعريف کنيد؛ ويژگي‌هاي‌ يک خانواده دوست ‌داشتني را از منظر خودتان بگوييد؛ از دورهمي خانوادگي ‌تان عکس و تصوير بگيريد؛ بخش‌ هايي از کتاب «خانواده» را که به نظرتان جذاب است، بخوانيد؛ براي خانواده‌ تان شعر بگوييد؛ ويدئويي خلاقانه ضبط کنيد و همه را با هشتگ #من_خانواده_ام_را_دوست_دارم در شبکه‌هاي‌ اجتماعي منتشر کنيد.

پس يادتان نرود، عبارت محوري «من خانواده‌ام را دوست دارم» را در نوشتار، تصاوير و ويدئوهايتان فراموش نکنيد و دوستان ‌تان را هم به اين پويش دعوت کنيد.

تاکنون چهره‌هاي‌ شناخته شده‌اي‌ مانند غلامعلي حدادعادل، محمدرضا زائري، احمد مسجدجامعي، هرمز شجاعي ‌مهر و حامد زماني به پويش «من خانواده‌ام را دوست دارم» پيوسته‌اند.

من خانواده‌ام را دوست دارم2

کتاب، يک رسانه جريان‌ساز
کتاب، فرصت همکلامي با بزرگان و بهره بردن از انديشه و کلام آن‌ها را در هر زمان و مکاني که بخواهيم براي ما فراهم مي‌کند. براي همه ما کتاب بهترين دوست و خانواده با ارزش ترين نهاد زندگي است. با کمک اين دوست خوب مي‌توان خانواده را از بسياري از آسيب‌ها دور کرد. به بهانه مسابقات سراسري کتابخواني و براي گفت وگو درباره نقش مطالعه در زندگي، به سراغ يک فعال عرصه نشر رفتيم. نامِ سيدمهدي موحد، براي اهالي حوزه کتاب و کتاب خواني، نامي آشناست. او که سال هاست عاشقانه و متعهدانه در راه نشر فرهنگ کتاب خواني و کتابِ خوب خواني تلاش و تکاپو مي‌کند و مديريت يکي از فعال‌ترين انتشارات کشور را به عهده دارد، مسابقات سراسري کتاب خواني و به شکلِ خاص، سلسله مسابقات «کتاب و زندگي» را جرياني مثبت و پويا ارزيابي مي‌کند که براي جامعه لازم است، اما کافي نيست. موحد مي‌گويد:

احساسِ نياز به دانستن، گامِ اولِ کتاب خواني است
کتاب، رسانه، ابزار و وسيله‌اي‌ است براي انتقال دانش نويسنده در زمينه‌هاي‌ مختلف به مخاطب. مخاطب، براي اين که به سراغِ کتاب برود، بايد نياز به يادگيري را در وجودِ خود احساس کند. نيازهاي بشر، دو دسته است: نيازهاي بارز و نيازهاي پنهان. ما معمولا نيازهاي ظاهريِ خود را به راحتي تشخيص مي‌دهيم و حاضريم براي برطرف کردنشان، هزينه کنيم؛ مثلِ نياز به قبولي در کنکور. اما معمولا نسبت به نيازهاي مستتر که اتفاقا عميق تر هم هستند، مثلِ نياز به رشد و دانستن، بي توجهيم. در قدمِ اول، بايد نيازهاي دروني‌مان را بشناسيم و در مرحله دوم، بدانيم بخشِ مهمي از اين نيازها و کمبودها بر اثرِ جهل و ندانستن است و در گامِ بعد بايد يادمان باشد که هر کتاب خوب، به اين دليل که ثمره سال‌ها انديشه و تجربه نويسنده اش است، مي‌تواند دروازه‌اي‌ باشد به سوي دانش و آگاهي. ترتيب دادن برنامه هايي مثل اهداي کتاب، کتابِ رايگان، تخفيف کتاب و... اگر بي مقدمه و بدون ايجاد اين نياز باشد، متاسفانه به جايي نمي‌رسد.

کتابِ خوب دستِ مردم بدهيم
وقتي نياز به مطالعه ايجاد و احساس شد، وظيفه ما فعالان فرهنگي اين است که کتاب‌هاي‌ خوب به مردم معرفي کنيم. کتابي که شيرينيِ مطالعه اش در ذهن مخاطب بماند. کتابي که خواندنش، همراه با لذت و حلاوت باشد و در عينِ آموزش، مخاطب را سرگرم کند. خوشبختانه در پروژه «کتاب و زندگي»، نياز به مطالعه کمابيش ايجاد شده و کتابِ «خانواده» هم، جزو کتاب‌هاي‌ خوش خواني است که هم راهبردي است و هم کاربردي. راهبردي از اين نظر که نگاه و بينشِ افراد را جهت مي‌دهد و کاربردي، به اين دليل که به شکلِ مصداقي، راه و روش و سبک ارائه مي‌دهد. با مطالعه حتي گذراي کتاب، به اين نتيجه مي‌رسيم که رهبري، عميق تر از هر روانشناسِ غربي يا وطني، نوع نگاه به خانواده و حقوق متقابل زن و مرد در خانواده را تبيين کرده‌اند. کتابِ «خانواده»، به لحاظِ سر و شکل، قطع، طرح جلد و کاغذ، صفحه آرايي و قيمت هم، محصولِ جذاب و مناسبي است.

اين شروعِ راه است...
استفاده از جذابيت هايي مثل مسابقه و اهداي جايزه به برنده، مي‌تواند شروعِ خوبي براي تشويقِ عموم جامعه به مطالعه کتاب‌هاي‌ خوب باشد. اما يادمان نرود که اين آشنايي بايد سرآغازي باشد براي خريد و مطالعه مستمر کتاب‌هاي‌ خوب. در واقع سلسله مسابقات «کتاب و زندگي»، اگر از پشتوانه برنامه ريزي، زمانبندي و انتخاب‌هاي‌ هوشمندانه برخوردار باشد، در حالت ايده آل بايد به ورودِ هر روزه آدم‌هاي‌ جديد از قشرهاي مختلفِ جامعه به چرخه خريد کتاب و جريانِ کتاب خواني کمک کند و اين موج قوي اما کوتاه مدتِ فرهنگي را به جرياني عميق و ماندگار و اجتماعي تبديل کند.