به گزارش پارس، علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با فارس، گفت: در همه جای دنیا صنعت پلاسما در بخش دولتی وجود ندارد و مربوط به سازمان انتقال خون نیست بلکه ما استانداردهای تأمین پلاسما و تولید ماده خام را انجام می‌دهیم اما تولید و پالایشگاه کار صنعتی دارویی است و در تمام دنیا بخش خصوصی آن را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ما و دستگاه غذا و دارو در کمیته پلاسما کار مشترکی انجام می‌دهیم با این وجود از ورود بخش خصوصی استقبال می‌کنیم تا در زمینه تولید پلاسما سرمایه‌گذاری کند.

پورفتح‌الله گفت: با توجه به مصرف کشور فکر می‌کنم ۳ صنعت پلاسما به صورت خصوصی ساماندهی شود مجوز برخی از این ۳ صنعت داده شده و برخی در حال انجام است به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این صنایع نیاز کشور برطرف شود هم اکنون شرکت‌های مختلف نیز اعلام آمادگی کردند و سازمان غذا و دارو نیز مجوزهای لازم را می‌ دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع اتفاقات ناگوار گذشته در زمینه بیماری‌های ایدز و هپاتیت این است که صنعت پلاسما شکل بگیرد و ماده خام را با پلاسمای ایرانی تأمین کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما از طریق پلاسمای ایرانی تأمین می‌شود با این وجود به بخش خصوصی به صورت اختصاصی اجازه جمع‌آوری پلاسما را داده‌ایم و این ظرفیت نیز ۱۵۰ هزار لیتر در سال است که تا پایان سال ۳۰۰ هزار لیتر ماده خام و پلاسما را تأمین کرده‌ایم.

وی گفت: بنابراین از بخش خصوصی استقبال می‌کنیم تا به جای آنکه پلاسما به خارج از کشور برود و در آنجا تبدیل به محصول شود صنعت را به داخل کشور بیاوریم و کار تولید را انجام دهیم.

تولید سرم از مادرانی که سقط مکرر دارند

پورفتح‌الله تصریح کرد: یکی از اقدامات مؤثری که در تأمین سرم‌های مورد نیاز انجام می‌شود تأمین ایمونوگلوبین ضد RH است که به مادرانی تزریق می‌شود که فرزند با ناسازگاری RHD دارند این نوع سرم مصرف بالایی در کشور دارد بنابراین می‌توانیم زنانی که سقط مکرر جنین دارند را شناسایی کنیم. این افراد می‌توانند منبع دهنده سرم باشند اما تولید محصول به روش سرم‌های دیگر و ارسال پلاسما به خارج از کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در این نوع سرم ماده خام از نوع پلاسمای ایرانی است چون از خطراتی که پلاسما دارد این است اگر از منبع خارجی باشد امکان تغییر جغرافیایی بیماری‌ها را خواهد داشت اما وقتی ایرانی باشد امکان انتقال بیماری از کشور دیگر به کشور ما وجود نخواهد داشت.