به گزارش پارس، ناصر خدرنژاد، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به اینکه عمره به صورت معمول در حال انجام است، در خصوص تحریم عمره گفت: موضع‌گیری با تصمیم متفاوت است. ما به عنوان یک دستگاه مجری، مجری تصمیمات جمهوری اسلامی هستیم و به محض ابلاغ تحریم عمره آن را اجرا می‌کنیم.
 
وی با تأکید بر اینکه قبل از هر عملی باید نشست و تبعات مختلف این موضوع را بررسی کرد و حسن‌ها و عیب‌های این موضوع را استخراج و بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد، گفت: البته اینکه موضع ما نسبت به اتفاقاتی که افتاده باید بسیار شدید‌الحن باشد و با جدیدت موضع پیگیری و مسببان به اشد مجازات برسند، شکی نیست.
 
دو نوجوان ایرانی با جسارت نگذاشتند اتفاقی بیفتد
خدرنژاد نکته اساسی که در این قضیه مورد غفلت رسانه‌ها قرار گرفته است را هشیاری دو نوجوان کشورمان در این قضیه عنوان و اظهار کرد: این دو نوجوان با جسارت نگذاشتند اتفاقی بیفتد و نه تنها نگذاشتند اتفاقی بیفتد بلکه آبروی دو مأمور سعودی را هم بردند و این واقعیتی است که وجود دارد.
 
وی هشدار داد که نباید از این قضیه استفاده ابزاری شود و به دلیل سایر مشکلات سیاسی که با عربستان وجود دارد، گفته شود که اتفاقی افتاده است. البته در خباثت و غیرانسانی بودن رفتار مأموران سعودی شکی نیست اما نوجوانان ما هم با رشادت بودند و درگیر شده، بحث کردند و داد و بیداد کرده و بعد هم به سایرین گفته و موجب پیگیری موضوع شده‌اند.
 
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که آیا در صورتی که عملکرد عربستان در قبال این اتفاق مورد قبول ما نباشد، امکان شکایت به مجامع بین‌المللی از جمله سازمان کنفرانس اسلامی وجود دارد؟ گفت: به همه جا نامه‌نگاری شده است و سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه به هر جایی که فکر می‌شد لازم است، نامه‌نگاری کرده و در حال پیگیری موضوع هستیم اما باید منتظر ماند و دید چه واکنشی در قبال این اتفاق از سوی عربستان صورت می‌‌گیرد.
 
میزان سود حضور عمره‌گزاران ایران برای عربستان
 
وی در خصوص میزان سودی که حضور عمره‌گزاران ایرانی برای عربستان دارد، گفت: قدر مسلم حضور زائران ایرانی برای عربستان سود مالی دارد اما کشوری که بیش از 700 میلیارد دلار پول نقد در بانک‌های کشورهای مختلف دارد و برای ضربه زدن به سایر کشورها قیمت نفت خود را کاهش داده و نفتش را حراج می‌کند هیچ نیازی به سود حضور زائران ایرانی در عمره ندارد؛ چرا ما باید در این فضا حرکت کرده و به آن دامن بزنیم؟
 
خدرنژاد با تأیید این مطلب که عربستان از عدم حضور زائران ایرانی در عمره خوشحال می‌شود چرا که پای شیعیان را از حضور در مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی کوتاه می‌کند، گفت: آنها حاضر هستند دو برابر پولی که ما هزینه می‌کنیم را پرداخت کنند تا ما به عمره نرویم ولی چون به صورت رسمی نمی‌تواند مانع شوند، ترفند‌های مختلف دیگری را به کار می‌گیرد.