پايگاه خبري تحليلي «پارس»- امسال سازمان بهداشت جهانی روز ۷ آپریل (۱۸ فروردین) رو به عنوان روز مواد غذایی سالم و امن معرفی کرده است. به مناسب این روز ما برخی نکات و ترفندها رو براتون معرفی میکنیم تا مواد غذاییتون رو برای مصرف سالم کنین.

بیشتر میوه ها و سبزیجاتی که از تره بار یا میوه فروشی های میخرین حاوی درجاتی از آفت کش ها هستن. برخی مواد شیمیایی هستن که توسط کشاورزان و تولید کنندگان استفاده میشن تا میوه و سبزیجات رو در مقادیر انبوه با کیفیت خوب تولید کرده و اونا رو از حشرات، میکروب ها، کپک و جوندگان حفظ کنن.

در هر حال این مواد شیمیایی، برای سلامتی خطر ایجاد میکنن، بخصوص برای کودکان. خوردن این مواد شیمیایی ممکنه به مشکلات عصبی و گوارشی و همچنین مشکلاتی در غدد درون ریز و سیستم هورمونی منجر بشه.

و اما برخی نکات برای خلاص شدن از مواد شیمیایی مضر داخل محصولات:

تا جایی که میشه میوه ها و سبزیجات ارگانیک بخرین
درسته که محصولات ارگانیک گرون تر هستن، اما اونا بدون استفاده از سموم مضر رشد میکنن.

میوه ها و سبزیجات رو قبل از خوردن خوب بشورین
در یه کاسه آب گرم ریخته و میوه ها و سبزیجات رو با استفاده از دستهاتون بشورین.
همچنین میتونین از مقدار خیلی ناچیز و کمی مایع ظرفشویی استفاده کنین تا محصولات رو شستشو بدین. فقط یادتون باشه که اونا رو خوب میشورین.

خیس کردن در سرکه
محلولی حاوی ۱۰ درصد سرکه سفید و ۹۰ درصد آب درست کرده و میوه و سبزیجات رو داخلش خیس کنین و بعد خوب بشورین. موقع شستن مراقب انواع توت یا میوه هایی که پوست نازکی دارن باشین ، چون این محلول ممکنه بهشون صدمه زده و داخلشون نفوذ کنه.

از محلول شستشوی مخصوص میوه و سبزیجات استفاده کنین
محصولات تجاری مخصوص شستن میوه و سبزی برای از بین بردن سموم موثر بوده و ضرری ندارن. این محلول ها رو میتونین از سوپرمارکت ها خریداری کنین.

Blanching یا سفید کردن
Blanching عبارتست از فرآیند تمیز کردن مواد غذایی با استفاده از فرو بردن آن در آب جوش و برداشتنش بعد از یه مدت زمان خیلی کوتاه و خیس کردن آن در آب یخ تا روند پخت و پز متوقف شود.


پوست کندن
یکی دیگه از روش های موثر برای از بین بردن آفت کش ها اینه که پوست اونا رو بکنین. این تکنیک وقتی توصیه میشه که سموم بین درز میوه ها باقی مونده و با شستن هم از بین نمیرن.


نوین زی