به گزارش پارس، دکتر رسول دیناروند در گفتگو با مهر، با تاکید بر اینکه بازار دارویی کشور به آرامش رسیده است، گفت: کمبود دارویی شامل آن دسته از داروها می شود که قابلیت جایگزینی ندارند و این موضوع با توجه به مشکلاتی که ممکن است حتی در کشورهای اروپایی هم به صورت مقطعی رخ بدهد، کاملا طبیعی است.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به مدیریت حاکم بر بازار دارویی کشور، شرایط به گونه ای است که حتی منتقدان این حوزه نیز در اظهارات و نقدهای خودشان بر حل شدن مشکلات دارویی صحه می گذارند.

معاون وزیر بهداشت، تامین و تدارک دارو را مقدمه فعالیت های سازمان غذا و دارو بر شمرد و تصریح کرد: کارهای زیر بنایی زیادی هم شروع شده که با سیاست های اصولی در پیش گرفته شده مثل شفاف سازی، توسعه رقابت، حمایت از تولید داخلی و...، اثرات آن امسال و سال آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

اجرای طرح «واردات موازی»

دیناروند به طرح «واردات موازی» اشاره کرد و آن را طرحی جدید، انقلابی و سنگین دانست که به خوبی انجام شد و پیرو آن سازمان غذا و دارو توانست کاهش قیمت ها را به صورت مطلوب و منطقی داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: به هرحال برای مردم و مسئولین تفاوت قیمت های دارویی بین کشور های همسایه ای مثل ترکیه و کشور خودمان جای سئوال اساسی داشت و کسی هم قادر به دفاع از این مسئله نبود اما اکنون این اتفاق نمی افتد و هوشمندی و سختگیری های منطقی نه تنها موجب صعود قیمت ها نگردید بلکه کاهش قیمت ها را نیز در برداشت که امیدواریم بتوانیم کارهای مهمی را که شروع کرده ایم همچنان با قوت ادامه دهیم.

وی با یادآوری وظیفه سازمان غذا و دارو که همانا عهده داری سلامت و امنیت فرآورده هایی است که مصرف انسانی دارد و به «فرآورده های سلامت محور» معروف شده است، گفت: تجهیزات و ملزومات پزشکی هم از جمله آن فرآورده هاست پس باید سیاست ها در این خصوص نیز یکپارچه شوند و دستگاه های رگولاتوری و ارزیابی آنها یکسان عمل کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو، افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی کارهای بسیار ارزشمندی صورت گرفته است، کنترل قیمت ها، ساماندهی، تامین و تدارک، حذف واسطه ها به گونه ای که هم تجهیزات باکیفیت و تنوع برند داشته باشیم و هم از محصولات تولید داخل حمایت صورت پذیرد، درست است که در این حوزه کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام بدهیم اما مسیر، مسیر روشنی است.

وضعیت حوزه غذا

دیناروند در ادامه به حوزه غذا اشاره کرد و گفت: در این حوزه نسبت به سال های قبل از شرایط بهتری برخورداریم با سازمان استاندارد به تعامل مناسبی رسیده ایم، کارهای اساسی مثل کنترل آلاینده و PMS که متاسفانه زمین مانده و تعطیل شده بود دوباره احیا گردیده و بحث باقیمانده سموم با همکاری جهاد کشاورزی در حال اجراست اصولا اینها کارهایی است که ما مسئول آن هستیم و قانون تکلیف کرده که باید به آنها نیز بپردازیم.

وی با بیان اینکه نتیجه کارهای ما در گام نخست باید برای مردم بروز و ظهور داشته باشد خاطر نشان کرد: این درحالی  است که برخی به اشتباه تصور می کنند مخاطبان ما صرفا واردکننده و تولید کنندگان هستند کما اینکه مردم به صورت عموم باید از غذای سالم خودشان اطمینان داشته باشند.

متولی پیگیری کالاهای آسیب رسان به سلامت

دیناروند در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت، گفت: وزیر بهداشت صراحتاً متولی این برنامه را سازمان غذا و دارو  دانسته است و دیگران را صرفا پیگیری کننده این برنامه ها خوانده و این مباحث در ماده ۳۷ قانون توسعه پنجم آمده است که باید آنها را نیز سر و سامان داد.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص فعالیت آزمایشگاه ها نیز اظهارداشت: جهت گیری ها نسبت به قبل تفاوت کرده است و باید به فعالیت های اساسی که همان سلامت فرآورده است بپردازیم. در گمرکات بر دارو و مواد اولیه آن هم باید همانند غذا با سیستم کنترلی نظارت شود. بودجه مناسبی هم در این باره در نظرگرفته شده است.

دیناروند همچنین گفت: باید آزمایشگاه های مرکزی، مرجع و استان ها تجهیز و تقویت شوند و برخی از کارها باید به آزمایشگاه های همکار واگذار شود.

وی در ارتباط با آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو، گفت: وقتی از ما درباره بررسی فرآورده های وارداتی سئوال می شود صرفا نباید به ثبت فرآورده اشاره کرد بلکه خود وارد کننده مجبور شود مابقی کارها را انجام دهد.

وضعیت واردا مکمل ها

معاون وزیر بهداشت به فرآورده های مکمل، سنتی، طبیعی، شیرخشک و...، اشاره کرد و افزود: با بخشنامه ای که وزیر بهداشت ابلاغ نمود کمیته ای فنی را شکل دادیم و  آنها را تجمیع نمودیم تا وضعیت مکمل ها کاملا تعیین تکلیف شده، تمامی کارهای ناقص به سرانجام رسد.

وی در خصوص واردات مکمل نیز، گفت: خیلی شفاف اعلام نمودیم که واردات را منع نمی کنیم اما با مدیریت صحیح و ایجاد محدودیت وارداتی، جلوی ورود محصولات بی کیفیت را به کشور گرفتیم واقعیت این است که دنبال شعار نیستیم درست سیاست گذاری می کنیم تا بعدها ابراز پشیمانی نکنیم.

بهبود حوزه IT

دیناروند با اعلام رضایت از کارهای بسیار خوبی که در حوزه IT شروع شده است، گفت: سال ها قبل و با عناوین مختلف، دوستانی در صدد اجرایی نمودن ایده ای بودند که متاسفانه به نتیجه نرسید و آن هم چیزی نمود جز «پورتال دارویی» که فرمت پیچیده ای هم ندارد یعنی زیرساختش مشخص است و شبیه همان چیزی است که در ترکیه اجرا شده است.

وی تاکید کرد: اگر این سیستم راه اندازی شود، ردیابی دارو در هر نقطه ای به راحتی قابل انجام خواهد بود و پیرو آن می توان کار ارزشمند «گزارش آمارنامه دارویی» را داشت که با دقت بالا مشخص می کند مثلا استامینوفن چقدر تولید، چقدر واردات و چقدر مصرف داشته است به این ترتیب دیگر بازی با اطلاعات روی آن انجام نمی شود.