به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران در مسیر جاده شمال و مابین شهرهای بزرگ، شهرها و بخش‌های کوچکی قرار گرفته‌اند که چندان برای گردشگران شناخته شده نیستند ، چرا که نه مثل برخی دیگر از شهرها تیم اسم و رسم داری در لیگ‌های برتر دارند و نه فعالیت اقتصادی آن چنانی که تولیداتشان تبلیغی باشد برای معرفی شهر و مردمانشان.

این شهرها در کشور کم نیستند اما برخی با اینکه قدمتی به اندازه تاریخ و تمدن ایران دارند اما ترجیح داده‌اند در دنیای شیرین خود آرام و آرامتر به حیاط خود ادامه دهند و جالب اینکه اکثر مردمان این مناطق هم افرادی آرام، مهربان و بی‌آزارند.

۵۷ شهری کوچک در قلب جنگل‌های گیلان است که تنها ۲۰ کیلومتر با تالش فاصله دارد. این منطقه هر چند از قدیم اسامی مختلفی داشته است اما در ابتدای ورودی آن تابلویی سبز رنگ نصب شده با عنوان "۵۷ "مقدم شما را گرامی می‌دارد. این منطقه سرسبز ساحلی مابین تالش و پره سر واقع شده و کمتر اسمی از آن در رسانه‌ها آمده که برای همگان شناخته شده باشد.

کشاورزی و ماهیگیری از مشاغل اصلی مردم این منطقه است اما سود پرورش میوه کیوی انگار به مزاق ۵۷ هاهم خوش آمده، به طوری که بسیاری از شالیزارها هم به اجبار و برخلاف سنت چندین و چند ساله خود، زمین‌های آبا واجدادی خود را ناخواسته تقدیم درختان این میوه پررو و پرنفوذ کرده‌اند.

بازار" ۵۷" پراز چوب و خاک اره و جعبه‌های گیلاس است که برای مصارف مختلف در دیگر شهرها ساخته می‌شوند.

علاوه بر طبیعت بکر و ساحل آرام ۵۷ آن‌چه این منطقه را برای گردشگران جذاب‌تر کرده وجود یکی از گنجینه‌های تاریخ و تمدن ایران اسامی در نزدیکی آن است.

"اسپیه مزگت" یا همان مسجد سفید، متعلق به اوایل دوران اسلام است که با مصالحی همچون شیربز و خشت خام ساخته شده و از آن جا که مصالح روشن برای ساخت آن به کار رفته به مسجد سفید مشهور است هر چند برخی‌ها وجوددیوارهای آهکی را دلیل این نام‌گذاری می‌دانند.

"اسپی" به زبان تالشی به معنی سفید است و با توجه به لهجه خاص تالشان این مسجد به نام "اسپیه مزگت" شناخته می‌شود. این بنا که متعلق به دوره سلجوقیان و به سبک معماری ایلخانیان ساخته شده سالها به عنوان مکانی مقدس برای راز و نیاز و عبادت مسلمانان صدر اسلام بوده است.

هر چند به خاطر رطوبت و شرایط جوی تنها ستون‌های این مسجد همچنان استوار و پابرجا مانده‌اند، اما مطالعات باستانشناسی و کشفیات به دست آمده در این محوطه خبر از احتمال وجود یک مرکز شهر یا سایت باستانی مدفون شده در این منطقه می‌دهد.

خوشبختانه به همت مدیران و فعالان حوزه میراث فرهنگی محلی، پس از سال‌ها این اثر باستانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و گردشگرانی که نام و آوازه آن را شنیده‌اندهر ساله تالش و منطقه" ۵۷"را برای تعطیلات نوروز تابستان خود انتخاب می‌کنند