به گزارش پارس به نقل از صداوسیما، در این مراسم که نمایندگان دیگر کشورهای جهان، مدیران ارشد سازمان ملل و چهره های فرهنگی و رسانه ای مستقر در نیویورک نیز حضور داشتند، سفیران  دوازده کشور حوزه نوروز، درباره تاثیرات این نماد فرهنگی بر صلح و دوستی منطقه ای و جهانی سخنرانی کردند.


سام کوتسا، رئیس شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل و بان کی مون ، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیام های جداگانه، فرارسیدن نوروز را به کشورهای این حوزه تمدنی تبریک گفتند.

علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، مردم کشورهای جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و بخش هایی از کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، هند و پاکستان نیز نوروز را جشن می گیرند.

مراسم روز بین المللی نوروز امسال به همت نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل و مشارکت یازده کشور دیگر حوزه نوروز برگزار شد.

غلامعلی خوشرو، نماینده کشورمان در سازمان ملل در سخنانی گفت: در شرایطی که همگان بر لزوم همبستگی برای غلبه بر چالش های موجود تاکید دارند، شبکه وسیع فرهنگی – اجتماعی نوروز می تواند این همبستگی را ایجاد کند.

محمد علی الحکیم، نماینده عراق نیز ضمن تبریک عید نوروز  گفت: نوروز نماد همه ارزشهای مورد احترام حقوق بشر، فرهنگ صلح ، حقوق اساسی ما و اهداف سازمان ملل است.

سفره هفت سین، نماد مشترک کشورهای حوزه تمدنی نوروز نیز به همت بخش فرهنگی نمایندگی کشورمان در سازمان ملل، در گوشه ای از محل برگزاری این روز بین المللی برپا شده بود.

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: موفقیت بیشتر، استواری و ترقی روز افزون را برای مردم ایران در سال جدید آرزومندیم.

ریاض منصور، نماینده ناظر فلسطین در سازمان ملل نیز گفت: ما مردم فلسطین نیز این ایام را در کنار برادرانمان در ایران و دیگر کشورهای حوزه نوروز گرامی می داریم.

در این مراسم همچنین نماهنگ هایی از آئین نوروز در دوازده کشور این حوزه تمدنی پخش شد.