به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، نوروز جشن آغاز سال و اول بهار و یکی از کهن ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. این جشن و تعطیلات آن چنان در میان مردم محبوب است که معمولاً از یکی دو ماه قبل برای بهتر و مفرح تر برگزار کردن آن برنامه ریزی می‌شود.

توصیه‌های مربوط به سفرهای نوروزی:

1. اگر در نوروز قصد سفر دارید باید قبل از آن خود را به هر چیزی که در سفر پیش خواهد آمد مانند بی خوابی، گرسنگی، تشنگی، سرما و گرما و... عادت دهید مثلاً اگر مقصد سفر مناطق گرمسیر (مانند جنوب کشور) است از مدتی قبل خود را به گرما عادت داده و خود را در معرض کولر و پنکه و... قرار ندهید.

2. بهتر است مدتی قبل از سفر، به پاکسازی بدن خود از مواد نامناسب، برطرف کردن یبوست و در صورت لزوم مصرف مسهلات مناسب تحت نظر پزشک طب سنتی بپردازید، تا بتوانید سفر خویش را با نشاط و آرامش شروع کرد و در طول سفر از ابتلا به بیماری‌ها در امان بمانید.

3. بلافاصله قبل از حرکت غذا نخورید و با شکم پر سوار بر اتومبیل نشوید. در حین حرکت نیز حتی الامکان از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. زیرا حرکتی که بالا و پایین شدن اتومبیل بر بدن شما تحمیل می‌کند، باعث به حرکت در آمدن بیش از حد غذا در بدن شده و هضم را مختل کرده و نفخ و باد ایجاد می‌کنند.

4. برای جلوگیری از کم آبی در طول سفر از مقادیر متناسب آب استفاده کنید. البته بهتر است قبل از حرکت از خانه، بطری تمیزی را از آب لوله کشی پر کنید و در سفر همراه داشته باشید و پس از رسیدن به مقصد نیز برای جلوگیری از ضرر احتمالی آب مقصد  به اصطلاح "آب به آب شدن" مقداری از آبی که همراه آورده اید را با آب شهر مقصد مخلوط کرده و بنوشید.

البته امروزه با رواج مصرف آب‌های معدنی اهمیت این موضوع کمتر شده است ولی حدالامکان سعی کنید از آبهای معدنی استفاده شود که از چشمه‌های اطراف محل سکونت شما پر شده باشند و یا اگر عادت به مصرف آب معدنی ندارید ممکن است همان حالت آب به آب شدن ایجاد شود که می‌توانید از روش اول برای رفع آن بهره بگیرید.

در صورتی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید، آب را قبل از مصرف حداقل به مدت 1 دقیقه بجوشانید. برای پیشگیری از بیماری‌های منتقل از آب، مصرف ترشی سیر و ترشی پیاز مفید است.

5. از مصرف آب میوه ها و نوشابه های صنعتی نیز پرهیز کنید. به جای آن از آب آشامیدنی پاکیزه، یا مخلوط آب و عسل (با توجه به مزاج) استفاده کنید. مصرف چای و قهوه جای آب را نمی گیرد. چای به دلیل خاصیت ادرارآوری می تواند باعث کاهش آب بدن‌شود، پس از مصرف زیاده از حد آن پرهیز کنند.

6. در طول سفر به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده کنید و از مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و غذاهای کنسروی و سایر غذاهای آماده که علاوه بر رعایت نشدن نکات بهداشتی در تهیه آنها، دارای موادی هستند که سلامتی را به مخاطره می‌اندازند، اجتناب کنند.

7. غذای سفر باید غذایی سبک و زود هضم و از مواد تازه تهیه شده باشد. از پرخوری و روی هم خوری در طول سفر باید پرهیز کرد.

8. غذایی که در سفر به همراه می برید باید کاملا پخته شده باشد. ممکن است با توجه به مدت تعطیلات و احتمالا تعجیل در ساعت حرکت، در تهیه غذا کوتاهی شود. به گونه‌ای که غذا به ویژه گوشت‌ها به طور کامل پخته نشده و همین سبب آلودگی و فساد آن شود.

از این رو باید به زمان پخت غذاها توجه کرد و از سوی دیگر غذاهایی که رطوبت زیادی دارند مانند آش و سوپ و... بیشتر در معرض فسادند زیرا رطوبت عامل فساد است. به همین علت سعی کنید در طول سفر از غذاهای نیمه خشک و کم رطوبت مانند لوبیا پلو و... استفاده کنید.

9. از مصرف غذایی که به مدت طولانی در هوای آزاد و خارج از یخچال نگهداری شده خودداری کرد.

10. در صورتی که در طول سفر تمایل به مصرف غذا در رستوران دارید، چند نکته را مورد توجه قرار دهید:
- بهتر است از خوردن سبزی‌ها به صورت خام به دلیل احتمال آلودگی خودداری کنید.
- لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید.
- از مصرف غذاهایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و پیاز در مکان‌هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید.
- بهداشت فردی (مانند شستشوی دستها قبل از غذا) را رعایت کنید.

11. در کیمیا مهر طب آمده است: به دلیل محدودیت های هنگام سفر معمولا احساس دفع نادیده گرفته می شود. لازم است در صورت وجود احساس دفع به نخستین سرویس بهداشتی بین راهی مراجعه شود چرا که نگاه داشتن ادرار و مدفوع موجب بروز بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود.

12. اگر به منطقه ای سفر می‌کنید که هوای نامناسب و مسموم دارد، پیاز را ورقه ورقه کرده و در دوغ بخیسانید و سپس پیاز و دوغ هردو را بخورید.

13. استفراغ در حین حرکت (motion sickness) را نباید قطع کرد چون نشانه وجود مواد زائد و فاسد در بدن به خصوص معده است و طبیعت بدن به این وسیله سعی در خارج راندن این مواد دارد که این عمل برای بدن مفید واقع خواهد بود ولی اگر بسیار شدید و آزار دهنده شد می توان با دمنوش بابونه، آب انار با کمی عرق نعناع، مخلوط سماق و زیره با آب سرد، عدس، سیب، به و.. دهانه معده را تقویت و جلوی استفراغ را گرفت.

14. اگر در طول سفر به علت پیمودن راه طولانی دچار خستگی عضلانی شدید، یکی از بهترین راه ها برای برطرف نمودن آن روغن مالی کل بدن در حمام است. به این ترتیب که قبل از غذا به حمام بروید و با روغن مناسب  اگر در منطقه ای با هوای گرم هستید، روغن بنفشه و اگر در منطقه ای با هوای سرد هستید، روغن بابونه- کل بدن را ماساژ دهید. بعد از حمام مدتی استراحت کرده و سپس غذا بخورید. ممکن است لازم باشد برای برطرف شدن کامل خستگی این کار چند بار تکرار شود.