به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در حالی که در نیمه دوم سال جاری وضعیت تأمین آب شرب ۳ کلانشهر بندرعباس، سنندج و کرمان قرمز بود، با ادامه روند بی رویه مصرف آب در روزهای پایانی سال و ادامه وضعیت نامناسب بارش ها در سطح کشور، هم اکنون وضعیت تأمین آب شرب ۹ کلانشهر ایران در حالت قرمز قرار دارد.

در حال حاضر ۹ مرکز استان شامل شهرهای کرمان، بندرعباس، سنندج، تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرج و همدان در وضعیت قرمز آبی قرار دارند که به گفته حمیدرضا تشیعی - معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور - صرفه‌جویی دست‌کم ۲۰ درصدی مشترکان برای تامین پایدار آب شرب در این شهرها ضروری است.

تشیعی، سه مرکز استان شامل شهرهای بوشهر، زنجان و سمنان را در وضعیت نارنجی به لحاظ شرایط آبی برشمرد و از مشترکان این شهرها خواست دست‌کم ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

از مجموع ۱۱۵۲ شهر ایران، ۵۱۷ شهر سال ۹۳ با تنش آبی گذراندند و در برخی از این شهرها، تولید و مصرف آب در روزهای پیک تابستان سربه‌سر شد. تعداد شهرهای با تنش آبی در این مدت از ۵۱۷ شهر فراتر رفته و در حالی به استقبال سال ۹۴ می‌رویم که ۵۴۷ شهر ایران در وضعیت تنش آبی به سر می‌برند؛ به این معنی که با اندک افزایش مصرفی در این شهرها، وضعیت تأمین آب آنها به چالش تبدیل می‌شود.