پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دبير انجمن علمي داروسازان گفت: رشد قد انسان به یکسری از عوامل ژنتیکی و وراثتی بستگی دارد و حتی در زمان دوره رشد فرد هم اگر از شرایط ژنتیکی لازم برخوردار نباشد امکان‌پذیر نیست. 

فریبرز فرساد دبير انجمن علمي داروسازان در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: مگر می‌شود با خوردن دارو و قرص قد انسان 10 تا 15 سانتیمتر افزایش یابد؟ متاسفانه برخی از افراد دچار ساده‌انگاری می‌شوند و تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.

daroomahvare (3)

وي با اشاره به تبليغات ماهواره اي داروها گفت: طبیعی است وقتی افراد در معرض صدها تبلیغ این شبکه‌ ها قرار می‌گیرند که عمدتاً هم به تبلیغ مدل‌های مختلف دارو و قرص برای چاقی و لاغری و مشکلات جنسی می‌پردازند، وسوسه شوند و حتی برای یک بار هم که شده به سمت خرید این داروها تمایل پیدا کنند. 

فرساد افزود: متاسفانه راه ورود این ‌گونه داروها در کشورمان بسیار ساده است و وقتی برخورد قاطعی با فروشندگان این داروها نمی‌شود چگونه انتظار داریم کسی از این داروها نخرد یا فریب این نوع تبلیغات را نخورد.

دبير انجمن علمي داروسازان با اشاره به سود سرشار اين داروها گفت: اکثر این داروها مبنای علمی و منطقی ندارد و تنها هدف تبلیغ‌کنندگان و تولیدکنندگان و فروشندگان این داروها کسب سود است. 

فرساد افزود: بسیار جای تاسف دارد که در حال حاضر مصرف این داروها در بین عموم مردم به قدری افزایش یافته است که تجارت کلانی را برای سوءاستفاده‌گران و فرصت‌طلبان به قیمت به خطر انداختن سلامت جامعه رقم زده است. 

وي به تغيير سبك زندگي و ارتباط آن با مصرف داروهاي ماهواره اي اشاره كرد و گفت: با تغییر سبک زندگی در جامعه مدرن عموم مردم خواهان زیبایی و جذابیت هستند و تبلیغات ماهواره‌ای نیز درست همین مساله را هدف قرار می‌دهد و با نمایش گذاشتن تصاویر جذاب و زیبا از افراد تلاش می‌کنند به هر شکلی مخاطب را اقناع کنند تا به خریداران این داروها تبدیل شود.

daroomahvare (2)

فرساد افزود: طبیعی است فرضا فردی که اضافه وزن دارد و از انواع شیوه‌ ها از رژیم‌های طاقت‌فرسا و ورزش‌های طولانی‌مدت استفاده کرده اما نتیجه نگرفته است در معرض وسوسه قرار گیرد. 

دبير انجمن علمي داروسازان در مورد تاثير قرص ها براي لاغري فوري گفت: ممکن است در کوتاه‌مدت نتیجه هم داشته باشد. چرا که بسیاری از قرص‌های لاغری ماهواره‌ای در دوره اول مصرف باعث کاهش وزن شدید افراد می‌شوند. به همین خاطر علاقه افراد به مصرف این‌گونه داروها افزایش می‌یابد. غافل از اینکه تولیدکنندگان این داروها از برخی مواد خطرناک و غیرمجاز در ساخت این قرص‌ها و داروها استفاده می‌کنند که با از بین رفتن بافت‌ها و کشیدن آب بدن مصرف‌کننده فکر می‌کند وزن کم کرده یا مقداری چربی از بدنش کم شده در صورتی که اصلاً این طور نیست. 

فرساد افزود: این داروها عمدتاً باعث افزایش حجم ادرار، اسهال و افزایش جریان خون می‌شود و فشارخون را پایین می‌آورد. به طوری که برخی از افراد پس از مصرف این داروها دچار کاهش شدید آب بدن می‌شوند که ممکن است خطر مرگ برای مصرف‌کننده هم داشته باشد.