پايگاه خبري تحليلي «پارس»- پزشکان آفریقای جنوبی روز جمعه اعلام کردند موفق شده‌اند آلت جنسی جدیدی به یک جوان ۲۱ ساله که عضو خود را به خاطر ختنه غیربهداشتی از دست داده بود پیوند بزنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، به گفته رئیس تیم جراحی، این عمل جراحی ۹ ساعته، سه ماه پیش انجام شد و آلت جنسی این جوان، اکنون کارکرد طبیعی خود را باز یافته است.

عمل پیوند آلت پیش از این یک بار در چین انجام شده بود اما دو هفته پس از عمل جراحی، به درخواست فرد بیمار و همسرش که دچار مشکلات روحی شده بودند، عضو پیوندی برداشته شد.

پزشکان انتظار داشتند که عضو پیوندی دو سال بعد کارکردهای خود را بازیابد، ولی این مدت بیش از سه ماه طول نکشید.
 
در این عمل که در بیمارستان تیگربرگ شهر کیپ‌تاون صورت گرفت عضو جنسی یک مرده به جوانی ۲۱ ساله پیوند زده شد. خبر این پیوند سه ماه پس از انجام آن اعلام می‌شود. 

پزشکان گفته‌اند که حال عمومی جوان مساعد است و عضو جنسی پیوندی او همه کارکردهای عادی خود را دارد.

فرانک گریو، از جراحان تیم به خبرنگاران گفته است: «ما توانستیم ثابت کنیم که می‌توان عضوی را به یک انسان داد که مثل عضو طبیعی سایر انسان‌ها کار کند».

عضو جنسی جوان یادشده سه سال پیش در جریان یک عمل ناموفق ختنه که با عفونت توام شد قطع گردید. عمل پیوند عضو جدید به این جوان نه ساعت به درازا کشیده است.

برای خود پزشکان جراح نیز این عمل به لحاظ موفقیت بزرگ آن خارق‌العاده بوده است. آنها انتظار نداشته‌اند که عضو پیوندی زودتر از دو سال کارکردهای خود را کاملا بازیابد.

پیش‌تر، در سال ۲۰۰۶ در چین نیز یک پیوند عضو جنسی مردانه انجام شد. گرچه این عمل به لحاظ پزشکی موفقیت‌آمیز بود، ولی "اثرات منفی روانی برای خود مرد و همسر او" سبب شد که عضو پیوندی را بعد از دو هفته بردارند.

با توجه به موفقیت عمل پیوند در کیپ‌تاون، پزشکان این بیمارستان در تدارک پیوندهای بیشتری هستند. ۹ نفر در حال حاضر در صف انتظار هستند.

به گفته آندره فان دمرو، پزشکی که هدایت تیم جراحی را به عهده داشته، نیاز به چنین پیوندهایی در آفریقای جنوبی بیش از همه جهان است. علت این امر نیز، سنتی معطوف به ختنه‌های غیرمتعارف در مناطق روستایی است که معمولا به عفونت عضو جنسی و در برخی موارد، به قطع آن می‌انجامد.

بنا بر یک گزارش تحقیقاتی، در فاصله ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ مجموعا ۴۸۶ نفر مرد جوان در آفریقای جنوبی جان خود را در نتیجه عفونت ناشی از چنین ختنه‌هایی از دست داده‌اند. یک گزارش بیمارستانی دیگر هم می‌گوید که سالانه این نوع ختنه یا عفونت ناشی از آن پزشکان را به قطع ۲۵۰ عضو جنسی مردانه ناچار می‌کند.

آفریقای جنوبی سال‌ها در زمینه پیوند عضو در جهان پیشتاز بود. اولین پیوند قلب در سال ۱۹۶۷ در همین کشور انجام شد.