به گزارش پارس،سرهنگ حمیدرضا خیلدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط‌ زیست خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه در دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان محیط‌ زیست همزمان با هفته منابع طبیعی بسیاری از مسائل از جمله جرم شناختن تخریب محیط زیست مطرح شد، بنابراین باید بدانیم که تخریب محیط‌زیست جرم است، اظهار داشت: از 25 اسفند تا 15 فروردین آماده‌باش هستیم و به موضوعاتی همچون بحث حفاظت از مناطق حفاظت شده، اطلاع‌رسانی به گردشگران نوروزی برای حفظ محیط زیست در این تاریخ می‌پردازیم.
 
وی عنوان کرد: در زمان تعطیلی افراد سودجو در کار ساخت‌ و ساز غیرمجاز شتاب می‌کنند و حتی با کاشت نهال زمین‌های چسبیده به کوه خود را گسترش می‌دهند که باید با آن‌ها برخورد جدی صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین وضع نامطلوبی نباشیم.
 
تعامل با پلیش پیشگیری ناجا برای برخورد با متخلفان محیط زیست
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌ زیست ادامه داد: پلیس پیشگیری ناجا در کنار یگان‌های حفاظت محیط‌ زیست است و با یکدیگر تعامل دارند به شکلی که موارد و تخلفات مدنظر به پاسگاه پلیس پیشگیری ناجا ابلاغ شده است تا در ایام نوروز اقدامات لازم برای برخورد را انجام دهند.
 
خلیدار با بیان اینکه پاسگاه‌های مربوطه در ایام نوروز در راستای منویات رهبر انقلاب اسلامی اقدام خواهند کرد، افزود: در ایام نوروز در کنار تمامی پاسگاه‌های یگان حفاظت محیط زیست، یک پاسگاه نیروی انتظامی نیز وجود دارد و این امکان را می‌دهد که از ظرفیت پلیس پیشگیری ناجا استفاده کنیم.
 
بیشترین کوه‌خواری در لواسانات/ پشت زمین‌های شخصی تصرف می‌شود
 
وی با بیان اینکه برای اطلاع‌رسانی گردشگران در خصوص طبیعیت و مناطق گردشگری کشور بروشور‌هایی تهیه شده است، افزود: با اطلاع‌رسانی و اقدامات یگان‌ حفاظت محیط‌ زیست اجازه داده نمی‌شود تا حتی گردشگران آتشی روشن کرده و باعث تخریب محیط‌ زیست شوند.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌ زیست اظهار داشت: بیش‌ترین کوه‌خواری در منطقه لواسانات و شمال تهران است که البته رهبر انقلاب به صراحت این موضوع را مطرح کردند.همچنین ما شاهد این امر هستیم که زمین‌های شخصی و چسبیده به کوه اقدام به کوه‌خواری می‌کنند.
 
بازرسی مستمر از کارگاه‌های چوب در سراسر کشور برای شناسایی با قاچاقچیان چوب
 
خلیدار با اشاره به اینکه از گذشته برخورد با کوه‌خواران را داشتیم ولی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب این برخورد و مجازات تشدید خواهد شد، افزود: بستر برای برخورد با تخریب‌کنندگان محیط‌زیست فراهم است و در واقع با اقدام جدی ما دیگر راهی برای سودجویان باقی نمی‌ماند.
 
وی با بیان اینکه یگان‌ حفاظت محیط‌ زیست با کمبود نیرو مواجه است، اظهار داشت: در بحث برخورد با قاچاقچیان چوب نیز نشستی با رئیس پلیس پیشگیری ناجا صورت گرفت و براساس آن مقرر شد تا بازرسی‌های مستمر از کارگاه‌های چوب به نام در سراسر کشور برای شناسایی قاچاقچیان چوب صورت گیرد. در واقع ما می‌دانیم که قاچاقچیان چوب با کارگاه‌ها در ارتباط خواهند بود.
 
گلوگاه قاچاق چوب در گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان است
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌ زیست در خاتمه با بیان اینکه اکنون معضل ما قاچاق چوب است، عنوان کرد: گلوگاه قاچاق چوب در گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان است؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا در این زمینه نیز بتوانیم اقدامی مؤثر انجام دهیم.