به گزارش پارس به نقل از مهر، خدا کرم جلالی در همایش بزرگداشت هفته منابع طبیعی که شامگاه سه شنبه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، گفت: عدم جامع نگری در موضوعات مربوط به سرزمین مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده همچنانکه در جهان هم تبدیل به چالش شده و در مواجهه با پدیده تغییر اقلیم در برخی شاخص ها نتوانسته به خوبی مدیریت کند.
 
وی گرمایش کره زمین، کمبود آب شیرین، گسترش بیابانزایی و تهدید منابع طبیعی و امنیت غذایی را از پیامدهای مخرب تغییر اقلیم برشمرد و افزود: افزایش انتشار گازهای گلخانه ای که تا پیش از انقلاب صنعتی ۱۰ پی پی ام بود امروز به ۴۰۰ پی پی ام رسیده است؛ این درحالیست که در سال ۱۹۹۰ در کنوانسیون های زیست محیطی تصمیم گرفته شد اجازه ندهیم از مرز ۳۵۰ پی پی ام فراتر رود و با ادامه این روند تا پایان قرن به ۶۰۰ پی پی ام خواهد رسید.
 
جلالی گفت: با افزایش هر یک درجه گرمایش زمین، نیاز آبی گیاهان و درختان ۱۷ درصد افزایش می یابد. براساس اعلام مجامع بین المللی کره زمین در مقایسه با ۵۰ سال پیش به طور متوسط هشت دهم درجه گرمتر شده و در کشور ما که خشک و نیمه خشک است عدد حدود یک و نیم درجه است و ببینید که این تغییرات در ابعاد مختلف چه تاثیرات مخربی بر جای می گذارد.
 
بیابانزایی، تمدن بشری را تهدید می کند
وی با بیان اینکه باید به کمک جامعه دانشگاهی برای حل این معضل چاره اندیشی کرد، افزود: هفت و نیم میلیون هکتار از عرصه های کشور را کانون های بیابانزا تشکیل می دهد که اگر برای آن چاره اندیشی نشود مشکلاتی را برای تمدن، محیط زیست و تمام فعالیت های جوامع به وجود می آورد.
 
به گفته جلالی با اجرای برنامه های مقابله با بیابانزایی که از پیش از انقلاب آغاز شده، تاکنون حدود هفت میلیون هکتار از عرصه های کشور جنگلکاری و از تاخت و تاز طوفان شن در بسیاری از مناطق کشور پیشگیری شده است.
 
وی تصریح کرد: امروز خبرهای ناگواری از کانون های بحرانی کشور می شنویم که خطرناک هستند و باید برای کنترل آن فکری کرد. طرحی هم در این باره در دست داریم.
 
رئیس سازمان جنگلها هزینه مالج پاشی برای کنترل ریزگردها را بسیار گران خواند و گفت: هزینه مالچ پاشی امروز به لیتری دو هزار تومان رسیده و با توجه به اینکه هر هکتار به ۱۰ تن مالچ نیاز دارد هزینه سرسام آوری را برای عملیات بیابانزایی تحمیل می کند.
 
آب های زیرزمینی برخی مناطق کشور شور و قلیایی شده است
وی کمبود آب شیرین و وضعیت منابع آبی کشور را خطرناک اعلام کرد و افزود: بیلان منفی آب های زیرزمینی از ۱۱ هزار متر مکعب فراتر رفته و امروز شور و قلیایی شدن منابع آبی در مناطقی از کشور خطرناک تر از شور شدن دریاچه ارومیه است.
 
جلالی با تاکید بر اینکه مسئله محیط زیست و سرنوشت انسان با مسائل مربوط به این حوزه گره خورده و باید جامع نگر به موضوع نگریست، گفت: انسان، محیط زیست، اقتصاد و معیشت باید در کنار هم دیده شوند اما متاسفانه گاهی به موضوعات انتزاعی نگاه می کنیم و اگر چاره ای برای وضعیت اقتصادی جوامع محلی پیدا نکنیم به جای استفاده استفاده از سوخت فسیلی به سراغ سوخت هیزمی و از بین بردن درختان می روند.
 
وی تصریح کرد: این اصل کاملا قابل قبولی است که فقر و تخریب سرزمین در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند و هر کجا فقر باشد، تخریب سرزمین از تبعات آن است و برعکس.
 
وی به اجرای طرح ترسیب کربن از برنامه های مقابله با بیابانزایی، حفاظت از منابع طبیعی و فقرزدایی با مشارکت مردم اشاره کرد و افزود: این پروژه حدود ۱۰ سال پیش در استان خراسان به اجرا درآمد و اثرات مثبت طرح سبب شد از سال گذشته آن را در ۲۰ استان کشور تعمیم دهیم.
 
دانشگاه ها، مراکز استراتژیک کشورها را مدیریت می کنند
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنانش با اشاره به انتظارات متقابل دانشگاه ها ودستگاه های اجرایی گفت: عمل بدون دانش فسادآور است. در شورای عالی مرتع، جنگل و آبخیز نیز خواسته شده که با دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور گره بخورند و در برنامه ها ریزیها و اجرای طرح ها از فناوری های بومی و دانش نوین استفاده کنند.
 
جلالی یادآور شد: طبق یک پروهش علمی، دانشگاه های برتر جهان ۲۰ درصد توان خود را صرف آموزش و ۸۰ درصد را صرف پژوهش های کاربردی می کنند و امروز این دانشگاه ها مراکز استراتژیک این کشورها را مدیریت می کنند.
 
وی با اشاره به مجوز استخدام شش هزار نفر در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در سال ۹۴، در عین حال گفت: کار نباید حتما دولتی باشد و باید راه را برای ورود بخش غیردولتی باز کنیم. این سازمان نیز به تغییرات اساسی نیاز دارد.
 
رئیس سازمان جنگلها از کاشت گونه های اقتصادی در سطح بیش از ۴۵ هزار هکتار از عرصه های کشور خبر داد که نسبت به سال های گذشته از سه برابر افزایش سطح حکایت دارد.
 
جامع نگری، مشارکت مردمی و نوآوری دانشگاهیان، سیاست راهبردی سازمان است
 
جلالی جامع نگری و مشارکت مردم در حفظ، احیا و بهره برداری از عرصه های طبیعی را سیاست راهبردی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اعلام و تاکید کرد: نوآوری و خلاقیت دانشگاهیان نیز برای ارتقای دانش و فناوری ها ضروری است.
 
وی با بیان اینکه این سازمان با امکانات محدود و تنها با دو هزار نیرو از عرصه های کشور حفاظت می کند، اظهار داشت: سازماجنگلها جزء کارآمدترین و فعال ترین سازمان های کشور است و تاکنون ۱۴ شهید و ۴۵۰ جانباز و مجروح در امر حفاظت تقدیم کرده است.
 
به گفته جلالی براساس گزارش سایت معتبر ای، پی. آر، ایران رتبه ۱۶ در حفاظت از جنگلها را دارد و از ۱۰۰ نمره ۸۴.۱۲ را به دست آورده است.
 
وی تصریح کرد: آمار تخریب وکاهش سطح جنگلهای جهان در فاصله سال های۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ ، ۳.۸ دهم درصد بوده اما در ایران در همین فاصله زمانی ۰.۱ دهم درصد معادل سه هزار و ۸۰۰ برابر کمتر از میانگین جهانی گزارش شده است.