به گزارش پارس به نقل از  فارس، علی ربیعی در مراسم رونمایی از دستورالعمل اصلاحی تاثیر، انحلال و اداره موسسات غیر دولتی بند 13 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، که پیش از ظهر امروز و با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف غیر دولتی و مدیران و معاونین سازمان بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون 32 هزار موسسه و مرکز خیریه در کشور فعالیت می‌کنند که تعدادی از این موسسات در بخش معلولان، افراد فاقد سرپرست و بیماران روانی مزمن کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به فعالیت گسترده موسسات و مراکز خیریه ما به دنبال افزایش مشارکت خیرین و نیکوکاران در ارائه خدمات مختلف به مددجویان و نیازمندان بوده و در این زمینه تلاش‌های متعددی صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به صفت دولت تدبیر و امید تحت عنوان دولتی فروتن گفت: دولت فروتن دولتی است که اعتقاد دارد که به تنهایی نمی‌تواند در همه کارها مشارکت کند و در این زمینه نیازمند به کمک دیگران است.

ربیعی خاطر نشان کرد: نهادهای اجتماعی و مدنی توانایی و ظرفیت لازم را برای رفع مسائل اجتماعی داشته و دارند و می‌توانند بازوی توانمندی برای دولت باشند.

وی اضافه کرد: در همین زمینه دولت تدبیر دولت و امید و به تبع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به هدف مد نظر تصمیم به اصلاح دستورالعمل اجرایی ماده 26 قانون برنامه پنجم توسعه گرفت.

ربیعی افزود: در ماده 26 قانون برنامه پنجم توسعه این اجازه به سازمان بهزیستی داده شده است که مجوزهای 13‌گانه را از جمله شکل‌گیری مهدهای کودک، موسسات خیریه و ... را ارائه کنند.

ربیعی تصریح کرد: با توجه به تصمیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اصلاح دستورالعمل اجرایی ماده 26 قانون برنامه پنجم توسعه سال گذشته (18 اسفند 92)، و با برگزاری جلسه‌ای متشکل از نمایندگان ان‌جی‌یوها  و سازمان‌ها غیر دولتی اصلاح این بخش از قانون برنامه پنجم توسعه در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از برگزاری نخستین جلسه اصلاح دستورالعمل اجرایی ماده 26، 8 نفر از نمایندگان ان‌جی‌یوها توسط تمامی نمایندگان سایر سازمان‌های مردمی انتخاب شدند و در نهایت جلسات متعددی (13 جلسه) برگزار و در نهایت این دستورالعمل با مشارکت نمایندگان ان‌جی‌یوها اصلاح شد.

وی ادامه داد: پس از اصلاح این بند از قانون، دستورالعمل بر روی سایت گفت‌وگوی اجتماعی قرار داده شده و در این زمینه نیز پس از جمع‌آوری نظرات، پیشنهادات و انتقادات، دستورالعمل نهایی شده و در نهایت توسط وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی ابلاغ خواهد شد.

ربیعی در ادامه با اشاره به برخی از تخلفات ان‌جی‌یوها و موسسات خیریه و غیردولتی گفت: تعدادی موسسات انگشت‌شمار بوده و چنانچه اینگونه اتفاقات در غالب موسسات مالی رخ می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به نظارت و عملکرد ان‌جی‌یوها و عدم دخالت دولت در فعالیت موسسات و خیریه و غیر دولتی گفت: بنای ما حمایتگری و تسهیل‌گری در ارائه مجوز به موسسات و مراکز خیریه است.

وی در ادامه این مراسم با اشاره به این که با اجرای طرح‌های پایلوت در برخی از استان‌ها از جمله استان البرز برکات خوبی برای جامعه هدف بهزیستی به دست آمده است، گفت: یکی از طرح‌های پایلوت در این استان، هموطنان سالانه 5 میلیارد تومان از یارانه خود را در اختیار مددجویان قرار می‌دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه استفاده از ظرفیت بازنشستگان فرهنگی جهت سوادآموزی کودکان کار و خیابانی است که بر اساس آمار بالغ بر 150 هزار کودک بازمانده از تحصیل هستند که در این بین بنا داریم از ظرفیت بازنشستگان فرهنگی در این بخش استفاده کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر اینکه در بسیاری عرصه‌ها، جامعه مدنی موفق‌تر از دولت‌ها خواهد بود، گفت: این نهادها می‌توانند در ارتباط تصویر غلطی که از ایران‌هراسی شکل گرفته است موثر باشند و واقعیت را به دنیا معرفی کنند.

ربیعی تصریح کرد: در ایران به غلط مشارکت تنها در امور سیاسی معنی می‌شود که البته این مشارکت به جا، درست و لازم است ولی مشارکت تنها در قالب مشارکت سیاسی نیست و باید مفهوم مشارکت را به سمت مشارکت اجتماعی ببریم.

وی گفت: چنانچه سرمایه اجتماعی را بتوانیم افزایش دهیم این کار از هزاران ثروت و نفت برای جامعه و کشور مهم‌تر خواهد بود و سرمایه اجتماعی به معنای در کنار هم بودن و متکی بودن و اعتماد جامعه است.

ربیعی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به عنوان دولتی فروتن به دنبال خلق سرمایه‌های اجتماعی است و در این زمینه بنا داریم خیر جمیع احیا، تقویت و گسترش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: قطعا با برنامه‌هایی که در دستور کار قرار دارد آینده ما بهتر از حال  خواهد بود و بچه‌های ما بهتر از ما زندگی خواهند کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که نهادهای اجتماعی دلسوزتر از ما هستند و برای رفع مسائل و مشکلات نیاز به همراهی و همکاری آنها داریم.

ربیعی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی وزارت رفاه و بهزیستی و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،‌بنیاد مستضعفان و وزارت مسکن طی سه سال آینده هیچ خانواده دارای دو معلول فاقد مسکن نخواهد بود.

ربیعی در پایان گفت: با اقدامات انجام شده سطح مشارکـت‌های مردمی بهزیستی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.