به گزارش پارس به نقل از فرارو ، عبدالرحمان رستمیان در تشریح دستاوردهای سفر اعضای کمیسیون بهداشت به کشور سوئیس، گفت: در ابتدای این سفر بازدیدی از بیمارستان‌های خصوصی شهر زوریخ صورت گرفت که توجه به بخش توریسم درمانی از نکات قابل تامل در این بازدید به شمار می‌رفت.
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هر بخش مربوط به توریسم درمانی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده بود که البته از امکانات زیادی نیز برخوردار بود به گونه‌ای که هر اتاق این بخش معادل 8 میلیون تومان هزینه در برداشت.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت توجه به بحث توریسم درمانی در کشور، گفت: واقعیت این است که می‌توان از ظرفیت‌های مختلف برای توجه به بحث توریسم درمانی در کشورمان استفاده کرد چراکه این اقدامات می‌تواند با هزینه‌های کمی در ایران صورت گیرد.
 
او یادآور شد: طی سفری که به کشور سوییس صورت گرفت، ‌جلسه‌ای با پزشکان ایرانی برگزار و ارتباط و تعاملات خوبی در این زمینه برقرار شد؛ اعضای کمیسیون بهداشت جزئیاتی از طرح تحول سلامت را به این افراد ارایه کردند که مورد استقبال واقع شد و آنها نیز اطلاعاتی در حوزه بهداشت ارایه کردند.
 
رستمیان تاکید کرد: اعلام آمادگی برای ارایه تجهیزات پزشکی به ایران از دیگر موضوعاتی بود که مورد تاکید قرار گرفت، همچنین در وزارت بهداشت این کشور جلسه‌ای برگزار شد و شاخص‌های بهداشتی و درمانی دو کشور مورد ارزیابی واقع شد؛ سهم مردم از پرداخت در کشور سوییس 26 درصد بود اما آمار سال 2012 از ایران نشان دهنده 53 درصدی سهم مردم در پرداخت‌ها بود.
 
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، گفت: از اهداف طرح نظام سلامت سهم پرداخت از جیب مردم کاهش یابد که البته به نظر می‌رسد امروزه حدود 15 درصد این سهم کاهش یافته است.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ از یادآوری بررسی وضعیت اعتیاد در کشور سوییس و مقایسه آن با ایران، گفت: وضعیت اعتیاد در این کشور از موضوعاتی بود که مورد بررسی واقع شد؛ معتادان در سوئیس در مکان‌های خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده مواد خود را تهیه و استفاده می‌کنند چراکه معتقدند انجام این کار می‌تواند به کاهش جرم در این کشور منجر شده و از طرفی تعداد افرادی که با ارتکاب جرم ناشی از اعتیاد در زندان‌ها هستند کم می‌شود.
 
او گفت:‌ کشور سوئیس با هشت میلیون نفر جمعیت، 30 هزار معتاد دارد که این آمار در ایران حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است در حالی که با درنظر گرفتن تناسب جمعیتی با کشور سوییس باید حدود 300 هزار معتاد در کشور داشته باشیم.
 
نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت بررسی فرآیند اعتیاد در کشور،‌ یادآور شد: در اردیبهشت ماه سال آینده در جلسه‌ای با مسئولان مرتبط با فرآیند بررسی اعتیاد، این موضوع را بررسی خواهیم کرد و امیدواریم در این جلسات گزارش دقیق آماری ارائه شده و کار کارشناسی صورت گیرد البته زمانی که دکتر پزشکیان وزیر بهداشت وقت بودند چنین طرح مشابهی برای معتادان و ارائه رایگان مواد مطرح شده بود اما به نتیجه نرسید.
 
رستمیان همچنین به بررسی مصرف سیگار در مقایسه ایران با سوئیس پرداخت و گفت: مصرف سیگار در کشور سوئیس از آمار بالایی برخوردار است که حدود 25 درصد را شامل می‌شود که البته در کشور ما این آمار تقریبا کم است. همچنین به جهت اعتقادات مذهبی کشورمان؛ از مشروبات الکلی استفاده نمی‌کنیم اما مردم سوییس به جهت استفاده از این مشروبات به بیماری‌های کبدی زیادی دچار می‌شوند.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم‌، درباره بررسی وضعیت اجرای پزشک خانواده در سوئیس گفت: در سوئیس به ازای هر هزار الی 2 هزار نفر یک پزشک خانواده وجود دارد اما سیستم ارجاع هنوز به درستی تعریف نشده است. در واقع در این کشور هشت هزار پزشک، بحث پزشک خانواده را پوشش می‌دهند.
 
او گفت:‌ در مقایسه با ایران، در کشور سوئیس بیمه‌ها نقش فعال‌تری دارند به گونه‌ای که با کلینیک‌های درمانی قرارداد منعقد می‌کنند که این مهم در روند بهبود عملکردها در حوزه بهداشت و درمان موثر است.