به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، حسن اکبری نژاد گفت: تصویر برداری از این گونه ارزشمند پس از ماهها تلاش محیط بانان انجام گرفت.


وی افزود: از مدتها قبل وجود پلنگ در این منطقه به اثبات رسیده بود و تنها در همین دو سه ماه اخیر بیش از سه مورد مشاهده پلنگ توسط دوستداران طبیعت و چوپانان منطقه گزارش شده بود.

وی اظهار کرد: محیط بانان این منطقه دیروز موفق شدند تصاویری گویا از وجود پلنگ در این منطقه را ثبت کنند که وجود این گونه را کاملا به اثبات رساند.

وی گفت: منطقه کلیلاق با وسعت بیش از 42 هزار هکتار به عنوان منطقه شکار ممنوع و یکی از مناطق با استعدادهای ویژه از جمله چشمه سارهای زیبا، پوشش گیاهی متنوع و وجود جانوران فراوان مستعد تبدیل شدن به رتبه های بالای حفاظتی می باشد.

 



اکبری نژاد افزود: این منطقه با ایجاد یک پاسگاه محیط بانی در چهار ماه اخیر مورد توجه قرار گرفته و طی این مدت ارزش های طبیعی این منطقه و استعدادهای بالقوه طبیعی آن روز به روز بیشتر نمایان شده است.

وی اظهار کرد: ارزشهای طبیعی و وجود گونه های منحصر بفرد و قابلیتهای فراوان این منطقه می تواند در افزایش سطح حفاظتی به منطقه حفاظت شده و تبدیل شدن به پارک ملی تاثیر بسزایی داشته باشد.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت 42 هزار و 73 هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمند همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی از درختان کهنسال اورس، گواهی بر استعداد و توان غنی این منطقه است که مامنی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی با تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود.