به گزارش پارس به نقل از ایسنا، عظیم فضیلی پور در سمینار «اهمیت برند در واحدهای صنفی» در کرمان با بیان اینکه ثبت جهانی برند مترادف با دو واژه «جهانی سازی» و « تجاری سازی» است تصریح کرد: ثبت جهانی برند بر اساس قوانین سازمان تجاری WTO و توافقنامه Trips صورت می گیرد که تا به امروز بیش از 160 کشور جهان موافقتنامه Trips را امضا کرده‌اند و ایران هنوز به این موافقتنامه بین المللی نپیوسته است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی به معنای ثبت برند در تمام کشورهای جهان نیست و اصطلاحی است که از فواید جانبی سازمان تجارت جهانی WTO است، افزود: برند یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان است و تصویری است که سازمان یا شرکت را با همه ابعادش معرفی می کند و تصویری از آنچه که هستید و یا می خواهید باشید را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان و ... ایجاد می کند. در واقع برند نشانه ای است که شرکت یا سازمان را از دیگر رقبا متمایز کرده و همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت است.

فضیلی پور با بیان اینکه، برند دارای دو بخش حقوقی و مدیریت استراتژیک است اظهار کرد: در بخش حقوقی یک رویداد مهمی در کشور در حال رخ دادن است و در بخش مدیریتی، ارزش افزوده ایجاد می کند. در 5 ماه آینده دوره 10 ساله عضویت ما در WTO به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به نظریه یک اقتصاددان مبنی بر اینکه «اگر کالا از مرز عبور نکنند، سربازان عبور خواهند کرد» تصریح کرد: سازمان تجارت جهانی یک حرکت غیر ارادی است که در حال رخ دادن است.

مدیر کلینیک برند سوئیس تاکید کرد: تا 20 سال قبل اگر کشورها مزیت نسبی داشتند به آن می بالیدند، اکنون نفت برای ایران مزیت ندارد. پیش بینی می شود تا 2 سال آینده قیمت نفت به 20 دلار برسد اگر ایران اقتصاد نفتی را رها نکند متضرر خواهد شد پس باید به مزیت های رقابتی پرداخت و آیا ایران اینگونه مزیت ها دارد؟

وی با اشاره به اینکه، 50 کشور دنیا عضو WTO شده اند ادامه داد: امروز ما اصلا در بازارهای جهانی حضور نداریم و باید از کشورهایی که قبل از ما عضو فعال تجارت جهانی شده اند، الگوبرداری برداری کرده و معتقدم و این عقب ماندگی امروز برای کشور یک مزیت است.

این دکتری مدیریت استراتژیک برند افزود: سال 1355سهم ایران از کل تجارت دنیا 1.5 درصد بوده است و در سال 1392 در حالی که تجارت جهانی 4 برابر شده سهم ایران به 0.04 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه، کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و کمتر توسعه یافته عضو سازمان تجارت جهانی هستند تصریح کرد: در سال 1385 رییس سازمان هسته ای ایران یشنهاد دادکه ایران عضو WTO شود، ایران عضو ناظر سازمان تجارت جهانی به مدت 10 سال شد. این سازمان مسیرها و اینکه در زمینه های بخش کشاورزی، نانو و ... سرمایه گذاری را برای ما مشخص کرد. اما متاسفانه در نانو 4 درصد تنزل پیدا کرده ایم این در صورتی است که، یکی از توانمندی های ایران در صنعت نانو است که ما آن را رها کرده ایم.

فضیلی پور اظهار کرد: شورای عالی بورس مقرر کرد اگر کالای داخلی در بورس عرضه شود با دلار آزاد قیمت گذاری می شود و این در صورتی بود که همان کالا اگر از خارج وارد می شد با دلار دولتی قیمت گذاری می شد و این بود که قیمت اجناس ایران گران شد و باعث ضرر خیلی از شرکتها و برندهای داخلی شد.

وی افزود: در سال 1384 ایران درگیر واردات شد، زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا کرد، به واردات کالاهای غیر ضروری پرداخت. از سال 1388 تا 1392؛ 22 درصد کالاهای وارداتی به صنایع غذایی بر می گردد این در حالی است که تنها در سال 1392؛ 74 درصد کالاهای وارداتی مربوط به صنایع غذایی است.

این عضو کمیته علمی برند سازمان توسعه تجارت بیان کرد: آمریکا قصد دارد در سال 2020 واردات نفتی خود را متوقف کند. اگر ایران سیستم های خود را به روز نکند در سال 2021 بزرگترین وارد کننده نفت خواهد شد.

وی تصریح کرد: به طور مثال جلبک هایی که در کف دریا بوجود می آیند از مهمترین فراورده های نفتی تولید آیودیزل است که برای سوخت هواپیما به کار می رود و آلودگی نیز ایجاد نمی کنند و بهترین جایی که در دنیا می توان آن را کشت داد سواحل شمال خلیج فارس است.

فضیلی پور گفت: این پروژه 8 سال پیش در دنیا شروع شد ولی در ایران هیچ اتفاقی رخ نداد. اگر ما این کار را انجام می دادیم ظرف 3 سال کل شرکت های هوایی جهان وابسته به ایران می شدند.

وی تاکید کرد: در سال 1384رتبه ایران در کسب و کار 108 جهان بود و در سال 1392 رتبه ما به 152 رسید و در سال 2014 باز هم ایران 7 درجه سقوط پیداکرد.

این عضو کمیته علمی برند سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه، در سازمان جهانی تجارت سرمایه های اجتماعی، اقتصادی و انسانی لازم است تصریح کرد: در سال 1371 قیمت دلار 7 تومان بود اکنون دلار 27 برابر شده است. این یک سیاست بسیار خوبی بود اما صادرات ما کاهش پیدا کرد.

وی با انتقاد از رتبه ایران در بین برندهای برتر محصولات «حلال» نیز گفت: سهم ایران در میان برندهای برتر «حلال» جهان کمتر از یک درصد است و جالب است که رتبه اول جهان در صنعت حلال را کشور سوئیس دارد که 95 درصد آن را در خارج از سویس تولید می شود و این در حالی است که این محصولات 15 تا 30 درصد گرانتر هستند.

این دکتری مدیریت استراتژیک برند با بیان اینکه، شاخص نوآوری رتبه ایران 120 از بین 140 کشور است، گفت: بودجه امسال قسمت اعظم آن صرف هزینه های دولت شده و فقط 30 هزار میلیارد آن صرف بقیه امور کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه، در شاخص فلاکت ایران رتبه دوم جهان را در سال 1392 داشت افزود: در سال 1384 شاخص فلاکت 22 درصد و در سال 1392 به 51 درصد رسید و این در حالی بود که فروش نفت ایران معادل 25 سال قبل بود.

مدیر کلینیک برند سوئیس گفت: تجارت به عصر تولید، فروش؛ بازاریابی و برند تقسیم بندی شده است و به سه دوره بازاریابی نسل تولید محور، مشتری محور، ارزش محور تقسیم شده است.

وی با اشاره به راهکارهای حضور فعال در عرصه جهانی افزود: متاسفانه برند ایرانی که در عرصه جهانی معروف باشد وجود ندارد. زعفران ما را اسپانیا؛ پسته ما کالیفرنیا؛ خاویار ما را به اسم روسیه می شناسند و مرمر ایران و فرش کاشان در چین تولید می شود. همچنین فیروزه ما به نام افغانستان ثبت جهانی شده است.

این دکتری مدیریت استراتژیک برند با بیان اینکه، در چند سال آینده برای فرزندانمان تاریخ ایران را چگونه بیان خواهیم کرد ادامه داد: بادگیرهای یزد به نام کشور امارات، چوگان ایرانی و تار به نام کشور آذربایجان، رقص سما و سنت قهوه خانه به نام کشور ترکیه؛ نان لواش به نام ارمنستان؛ نای مصنوعی به نام آمریکا؛ خون مصنوعی به نام کشور رومانی؛ ابن سینا به نام شخصیت تاجیک، نظامی گنجوی، ابونصر فارابی دانشمند قزاقی، ابوریحان بیرونی دانشمند ازبکستان؛ مولانا ترکیه؛ پوریای ولی آذربایجان؛ خواجه عبدالله انصاری به نام افغانستان ثبت جهانی شده اند و اکنون شب چله(شب یلدا) به نام کشور آذربایجان در حال ثبت است.