به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، مدیرکل عفو و بخشودگی قوه قضائیه با اشاره به جزئیات نحوه تنظیم فهرست عفو و بخشش محکومان قضایی گفت: امسال چهار هزار و ۳۲۰ نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته اند.

عباس صادقی افزود: روند بررسی تقاضاهای عفو  در دو مرحله انجام می شود؛ در مرحله نخست کمیسیون عفو استانی در دادگستری کل استان ها تشکیل، و در آن تقاضاها اخذ و در کمیسیون مطرح و پس از موافقت به کمیسیون مرکزی قوه قضائیه ارسال می شود.

وی گفت: پرونده های ارسالی پس از  بررسی در کمیسیون مرکزی قوه قضائیه،  افراد مشمول عفو  از سوی رئیس قوه قضائیه به محضر مقام معظم رهبری معرفی می شوند.

صادقی گفت: هر فردی در زمان تحمل کیفرش در هر مرحله از محکومیت می تواند دو بار تقاضای عفو کند.

وی افزود: خود فرد، رئیس دادگستری، دادستان، قاضی، ناظر زندان، پدر و مادر، زن و فرزندان محکوم می توانند تقاضای عفو کنند.

صادقی گفت: اگر با عفو فردی موافقت شود و بخشی از محکومیتش مورد عفو قرار گرفت دوباره می تواند تقاضای عفو کند.

وی افزود: مثلاً اگر محکومیت فرد محکوم به اعدام به حبس ابد تبدیل شد این مانع نیست و در حبس ابد هم می تواند دو بار تقاضای عفو کند.

حدود و تعزیرات هم مشمول عفو می شوند

صادقی با بیان اینکه محکومیت های حق الناس مانند قصاص و دیات مشمول عفو نمی شوند ،‌ گفت: سایر محکومیت ها مانند حدود و تعزیرات مشمول عفو می شوند.

وی درباره شرایط اعطای عفو گفت: تأهل، سن، جنسیت، پشیمانی فرد در زمان محکومیت و اصلاح وی، میزان آثار و تبعات جرم، سوابق فرد، عائله مندی، فعالیت های اجتماعی و دینی، شیوه رفتاری در زندان، رضایت شاکی خصوصی و میزان تحمل حبس از شرایط موجبات عفو است.

صادقی افزود: محکومان حبس ابد حتماً برای عفو باید 10 سال از زمان محکومیتشان را سپری کرده باشند.

ارسال تقاضاهای عفو

صادقی گفت: وقتی تقاضاهای عفو از کمیسیون های مقدماتی به کمیسیون قوه قضائیه واصل شد، این کمیسیون پس از بررسی بر طبق آئین نامه در یک مناسبت مانند ولادت معصومین (ع)، مناسبت های ملی و انقلاب به مقام معظم رهبری پیشنهاد می شود.

وی گفت: افرادی که با عفو آنان موافقت می شود  بلافاصله به استان ها و مراجع قضایی اعلام می شود.

مدیرکل عفو و بخشودگی قوه قضائیه افزود: علاوه بر عفو محکومان مراجع قضایی دادگستری و دادگاه های انقلاب، برخی از محکومان سازمان ها از جمله سازمان های قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی نیز مشمول عفو قرار می گیرند.

عفو معیاری

وی درباره عفو معیاری نیز گفت: در این عفو، معیار و ضوابط از طریق کمیسیون عفو مرکزی قوه قضائیه تعیین و معیارها از سوی رئیس قوه قضائیه به محضر مقام معظم رهبری پیشنهاد و در صورت موافقت ایشان، آن معیار و ضابطه به مراجع قضایی و سازمان های ذیربط اعلام می شود که افراد بیشتری را شامل می شود.

مدیر کل عفو قوه قضائیه با بیان اینکه در عفو معیار، فرد ملاک نیست بلکه نوع محکومیت و شرایط ملاک است افزود: شرایط و ضوابط به مراجع قضایی استان ها و سازمان های مربوط اعلام و نهایتاً عفو می شود.

عفوبه مناسبت عید نوروز

وی افزود: طبق سالیان گذشته در عید نوروز و 12 فروردین روز جمهوری اسلامی، عفو داریم و کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

وی گفت: اگر ضرورت ایجاب کند رئیس قوه قضائیه بر اساس ماده 20 آیین نامه کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه دارای اختیارات ویژه ای است که می تواند حتی فردی را که شرایط آیین نامه را ندارد پیشنهاد عفو دهند.

اصلاح فرد

صادقی افزود: افرادی که محکوم به حبس هستند اگر عللی مبتنی بر اصلاح فرد باشد مشمول عفو  قرار می گیرند.

وی گفت: یکی از شرایط اعطای عفو، داشتن حسن رفتار در زمان گذراندن حبس است.