به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در دهمین کنگره بین المللی سرطان پستان که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، بعد از سرطان پوست، سرطان پستان را شایع ترین سرطان در بین زنان و مردان دانست و گفت: 23.8 درصد سرطان در خانم ها سرطان پستان است. اگر سرطان پوست را کنار بگذاریم، این سرطان در بین زنان و مردان شایع ترین سرطان بوده و حتی از سرطان های مری و معده هم آمار بیشتری دارد.
 
وی به کار مشکل نظام های بهداشتی درمانی برای انتخاب درمان‌ها اشاره کرد و گفت: در کشوری که سقف منابع محدود است، نظام های بهداشتی درمانی انتخاب سختی دارند. آنها باید همیشه در مقابل اینکه چه خدماتی را انتخاب می‌کنند، و این خدمات را در چه زمان، به چه کسانی ارائه می‌دهند و چه ملاحظات اخلاقی را لحاظ می‌کنند پاسخگو باشند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت با نام بردن از معیارهای سازمان بهداشت جهانی برای انتخاب‌های درمانی گفت:. سازمان بهداشت جهانی (WHO) سه معیار برای تعیین اولویت ها قرار دادند. اولین آنها هزینه اثربخشی است یعنی باید دید آن خدمات نسبت به سایر خدمات چقدر هزینه بر است. دومین معیار شاخص وخیم بودن است. و معیار سوم هم معیارهای اقتصادی است.
 
وی با بیان اینکه تمام اقدامات بهداشتی درمانی که انجام می‌شود به این معنی است که از اقدام دیگری صرفنظر شده ادامه داد: سقف بودجه محدود است، لذا باید مقایسه کرد که اگر کاری انجام می‌شود، چه اقدام دیگری حذف شده است.
 
حریرچی با افزودن اینکه باید دید به ازای یک سال عمر باکیفیت، چقدر مجاز به هزینه هستیم، گفت: اگر یک سال عمر حفظ کنیم و سه برابر درآمد سرانه خالص ملی را هزینه کنیم خوب است البته در اجرای طرح‌های غربالگری و ... باید شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز مدنظر قرار گیرد.