به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سردار حسن عراقی‌زاده در نشست خبری سازمان بسیج جامعه پزشکی به مناسبت برگزاری سومین آئین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون در پاسخ به تسنیم درباره برنامه‌های سپاه برای همکاری با وزارت بهداشت در حوزه سلامت اظهار داشت: معاونت بهداشت و درمان سپاه پاسداران قالب خدمات سلامت خود را در بیمارستانهای استانهای مرزنشین ارائه می‌دهد به طوری که هم اکنون نیز در استانهای آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان و دیگر استانهای مرزنشین مردم ساکن این مناطق از خدمات حوزه سلامت بهداشت و درمان سپاه بهره می‌برند.

وی به صحبت‌های وزیر بهداشت درباره همکاری نیروهای مسلح برای برطرف کردن مشکلات سلامت مرزنشینان اشاره کرد و گفت: ما نیز برای هر نوع همکاری با وزارت بهداشت اعلام آمادگی می‌کنیم همانطور که از گذشته نیز خدمات سلامت را به مردم بخصوص ساکنان مناطق مرزنشین ارائه کردیم هم اکنون نیز ۵۰ درصد مازاد خدمات بیمارستان‌های سپاه به مردم محروم استانهای مرزی ارائه می‌شود.

عراقی‌زاده با تقدیر از تلاش‌های وزرات بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت که باعث رضایتمندی رهبر معظم انقلاب و مردم شده است بر ادامه این طرح که منوط به حمایت های دولت و دیگر نهادها است تاکید کرد و افزود: ما نیز انتظاراتی از وزارت بهداشت داریم مبنی بر اینکه دستورات همکاری برای گسترش فضای بیمارستانهای نظامی در مناطق مرزی خدمات بیشتری به ساکنان این مناطق ارائه دهیم.

معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که همیشه بیمارستانهای نظامی با آن مواجه هستند کمبود نیروی انسانی متخصص است. بنابر این همکاری وزارت بهداشت در این حوزه نیز برای ارائه خدمات بیشتر به ساکنان مناطق محروم بسیار می‌تواند راهگشا باشد.

عراقی زاده از تشکیل تیم‌های پنج نفر اورژانس تا تیم‌های ۵۰ نفره بیمارستانی نیز خبر داد و گفت: دریافت غرامت برای جانبازان شیمیایی نیز با همکاری وزارت امورخارجه، قوه قضاییه و بنیاد شهید در مراجع حقوقی بین المللی، مطرح شده و در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه غرامت جانبازان شیمیایی پزشکان جدا از دیگر جانبازان نیست، افزود: برگزاری آیین جایزه ملی دکتر شهید رهنمون فرصتی است که در این زمینه تبلیغ کرد.

معاون بهداشت و درمان سپاه از بازسازی بیمارستان‌های صحرایی دوران دفاع مقدس خبر داد و گفت: این بیمارستان‌ها در آینده می‌توانند مورد بازدید مردم و دانشجویان قرار گیرند. به‌طور مثال بیمارستان صحرایی خاتم الانبیا محل شهادت دکتر رهنمون در آستانه بازسازی است. این بیمارستان‌های صحرایی باید به صورت موزه‌هایی که نمایانگر حوادث رخ داده در آنها باشد، طراحی شوند.

وی با اشاره به برگزاری سومین جایزه ملی شهید دکتر رهنمون که هفتم اسفندماه جاری در بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) دارالخمین اهواز برگزار می‌شود، عنوان کرد: جامعه پزشکی، چهار هزار شهید اعم از پزشک، پرستار و امدادگر تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که ۴۴ نفر آنان پزشک بودند.

عراقی زاده یادآور شد: جایزه ملی شهید دکتر رهنمون در سال ۹۱ به چهار خانواده شهید و در سال ۹۲ به ۱۲ خانواده شهید و ایثار گر تعلق گرفت و امسال نیز این جایزه به ۱۴ خانواده اعطا خواهد شد.

دبیر جایزه ملی شهید دکتر رهنمون ادامه داد: این جایزه به سه نفر از فرهیختگان ایثارگر جامعه پزشکی، سه خانواده پزشک شهید، سه دانشجوی پزشکی شهید، یک فرمانده بهداری رزمی دوران دفاع مقدس، سه امدادگر شهید و یک شهید نهضت بیداری اسلامی (شهید فتحی شقاقی) اعطا می‌شود.

عراقی زاده، گسترش ارزش‌های دینی و انقلابی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و نظام سلامت کشور، معرفی الگوهای برتر اخلاق پزشکی به دانشجویان و تجلیل از مقام شامخ شهدای جامعه پزشکی را از اهداف تدوین و اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون عنوان کرد.

وی یادآور شد: ریاست ستاد جایزه ملی شهید دکتر رهنمون را سردار سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح برعهده دارد و وزیر بهداشت، نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس سازمان جامعه پزشکی کشور از اعضای هیات امنای این ستاد به شمار می‌روند.

معاون بهداشت و درمان سپاه گفت: فضای عمومی و معنوی کشور در دوران دفاع مقدس به گونه ای بود که فرهنگ ایثار، از خودگذشتگی و معنویت همه را پُر کرده و مردم تحت تاثیر این فضا بودند و هزاران نفر داوطلبانه به جبهه های جنگ می‌رفتند. به تدریج که از دوران دفاع مقدس فاصله گرفتیم، فضای ایثارگری در جامعه کمرنگ شد که مقصر آن شاید مسوولان فرهنگی و سیاسی بودند.

عراقی زاده ادامه داد: گفتمان غالب از ایثارگری به مسایل اقتصادی و رفاه زدگی تبدیل شد و شاهد تغییر رویکرد فرهنگی در همه گروه های مردم از جمله پزشکان بودیم؛ نباید دچار افراط و تفریط شویم و خودمان را فریب دهیم که همه جا گل و بلبل است و از سوی دیگر نباید دچار سیاه نمایی مفرط شویم.

معاون بهداشت و درمان سپاه گفت: ۵۰۰ هزار مجروح و جانباز بعد از دوران دفاع مقدس در کشور وجود داشتند که نوع مجروحیت آنان و درمان مصدومیت ناشی از گاز خردل قبلا در دانشگاه های علوم پزشکی تدریس نشده بود. با این وجود پزشکان ایرانی به ارائه خدمات درمانی اعصاب و روان و شیمیایی برای این مجروحان پرداختند و تا امروز نیز این خدمات ادامه دارد. هر زمان که کشور در یک وضعیت بحرانی قرار می‌گیرد، خدمات پزشکی به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

عراقی زاده با اشاره به اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، ادامه داد: بسیاری از پزشکان و پرستاران برای اعزام به این کشورها و ارائه خدمات درمانی به قربانیان، اعلام آمادگی کردند که البته تاکنون نیازی به اعزام آنان نبوده است.

معاون بهداشت و درمان سپاه گفت: جامعه پزشکی برعکس آنچه که اغلب در رسانه‌ها روی زیرمیزی‌های معدود به عنوان یک ناهنجاری تمرکز می‌شود، حضوری ایثارگرانه در جامعه دارند که باید به این امر بیشتر پرداخته شود تا مروج فرهنگ ایثارگری باشد.

عراقی زاده افزود: امروز اغلب مشکلات درمانی مردم به خوبی پاسخ داده می‌شود که این امر، مرهون کار جامعه پزشکی است اگرچه همانند دیگر اقشار ممکن است بداخلاقی و ناهنجاری‌هایی در این جامعه وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: بنابراین برای پیشگیری از این ناهنجاری‌ها، ضمن حفظ فضای معنوی جامعه، قانون گذاران، مجلس و وزارت بهداشت باید قوانین پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع این جرم ها را تدوین کنند. از سوی دیگر نظارت مستمر بر همه دستگاه ها از جمله جامعه پزشکی باید وجود داشته باشد تا تعداد معدود تخلفات به وقوع نپیوندد.

در ادامه نشست خبری سومین آئین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون؛ مجید نوروزی مدیر روابط عمومی سازمان بسیج جامع پزشکی در تشریح این مراسم اظهار داشت: ۸ اسفندماه مصادف با بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی فاطمه‌الزهرا(س) در عملیات والفجر ۸ است که باعث شهادت جمع کثیری از اعضای بسیج جامعه پزشکی شد که بر این اساس به نام روز بسیج جامعه پزشکی نامگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به مناسب برگزاری سومین آئین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون که به خانواده ۱۴ شهید جامعه پزشکی اهدا می‌شود کنگره طب رزم در تروما (کنگره میان‌دوره‌ای جامعه جراحان) در بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) در دارخوین اهواز برگزار می‌شود.