به گزارش پارس به نقل از مهر، مجموعه کاملی از نامه‌های نگاشته شده توسط نیما یوشیج را که توسط سیروس طاهباز گردآوری و تدوین شده از سوی نشر نگاه منتشر شد.

زنده یاد سیروس طاهباز برای نخستین نوبت در انتشارات دفترهای زمانه و در سال ۱۳۶۸ برای نخستین بار این نامه ها را منتشر کرده بود و نشر نگاه به تازگی و برای دومین نوبت این مجموعه را منتشر کرده است.

سیروس طاهباز نویسنده و مترجم ایرانی بین سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ هجری شمسی، مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت و همچنین با انتشار نشریه‌ای به نام آرش در دهه چهل برخی از درخسانترین آثار ادبی ایران را از سوی خالقان آنها به دید مردم می‌رساند.

طاهباز از همان دوران به گردآوری و نسخه‌برداری و تدوین آثار نیما یوشیج پرداخت که بسیاری از نسخه‌های خطی آن ناخوانا و فرسوده بود و تنها به کوشش فراوان طاهباز برای ادبیات فارسی باقی ماند.

وی به دلیل شدت علاقه‌اش به نیما و بنا بر وصیتش پس از مرگ نیز در کنار نیما یوشیج و در خانه وی در یوش دفن شد.

طاهباز در زمان حیات خود علاوه بر این مجموعه بیش از هفتاد عنوان کتاب دیگر رار نیز تالیف و ترجمه کرده بود.

نشر نگاه در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب عنوان داشته است: پس از گذشت سى سال از خاموشى نیما و ملّى شدن آثار او عده‌اى از جمله فرزند او در گوشه و كنار آثارى از نیما را كه پیش‌تر توسط سیروس طاهباز نسخه‌بردارى شده بود به نام خود منتشر كردند. ایشان به انگیزه‌هاى صرفا مادى و به سوداى توجیه این اقدامات سعى كرده‌اند تا با خدشه‌دار کردن كوشش‌هاى توان‌فرساى سیروس طاهباز در انتشار آثار نیما، زمینه را براى فروش نسخه‌هاى «به ظاهر جدیدى» از این آثار فراهم كنند. با مقایسه كتاب‌هایى كه طاهباز از نیما منتشر كرده است با نسخه‌هاى دیگر درمى‌یابیم كه این آثار قریب باتفاق كپى‌بردارى شده از نسخه‌هایى هستند كه او طى سالیان دراز منتشر كرده بود. اندك مطالبى كه توسط دیگران به این كتاب‌ها افزوده یا از آنها كاسته شده است در بسیارى از موارد چنان ساختگى و مجعول به نظر مى‌رسند كه صحت آنها را با تردید جدى روبرو مى‌سازد.

یادآوری می‌شود انتشارات نگاه پیش از این «مجموعه‌ اشعار نیما یوشیج» و «درباره‌ هنر و شعر و شاعرى» وی را نیز به كوشش سیروس طاهباز پیش از این منتشر کرده است.

کتاب «نامه ها» از مجموعه آثار نیما یوشیج، در اولین چاپ خود از سوی انتشارات نگاه با ۷۵۸ صفحه و قیمت ۴۰۰۰۰ تومان منتشر شده است.