به گزارش پارس به نقل از رویکرد تحقیقات جدید حاکی از این است که مواد تشکیل دهنده یک نوشیدنی گازدار، خطر سرطان را به صورت بالقوه افزایش می‌دهد. نوشیدن روزانه یک بطری نوشابه گازدار که دارای رنگ کارامل است، بدن انسان را در معرض میزانی از مواد سرطانزا قرار می‌دهد.

همیشه تاکید شده است که نوشیدنی‌های گازدار ابدا مواد مغذی نیستند اما تحقیقات جدید نشان داد؛ افزودنی‌های غیرضروری که تنها نقش رنگ‌دهی به نوشیدنی را دارد، خطر سرطان را در طول زندگی مصرف‌کننده‌ها افزایش می‌دهد. این میزان خطر برای افرادی که سودا نیز مصرف می‌کنند، وجود دارد.

در واقع، مواد شیمیایی در رنگ‌های کارامل دارای عوارض جانبی بوده و استفاده از آن در کوکاکولا، چای سرد و مشروب شیرین معطر با ریشه گیاه به علت تیره کردن رنگ نوشیدنی، امری معمول است.

در تولید رنگ کارامل نوع ۳ و ۵، ماده شیمیایی به نام متیلایمیدازول۴ تولید می‌شود. مشکل همینجاست زیرا سازمان بین المللی تحقیقات سرطان این ماده شیمیایی را یکی از مواد سرطانزا برای انسان برشمرده است. البته این نه بدین معناست که این ماده شیمیایی قطعا ایجاد سرطان می‌کند، اما مصرف زیاد نوشیدنی‌هایی که این ماده را با خود دارند، هشدار دهنده است. شاید بتوان گفت احتمال بروز سرطان، یک نفر در هر صدهزار نفر است.

متاسفانه مواد تشکیل دهنده سرطانزا به منظور زیبایی محصول به نوشیدنی‌ها افزوده می‌شوند و به صورت اجتناب ناپذیری خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهند.

مطالعات بر روی نوشیدنی‌های گازدار در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز انجام شده بود. در این مطالعات، ۱۱۰ نوع نوشیدنی بررسی شد که دارای مقدار مشخصی از متیلایمیدازول۴ بودند. مقدار این ماده شیمیایی بین نوشیدنی‌های مختلف و حتی در نوشیدنی‌هایی از یک نوع نیز متفاوت است.

همچنین تحقیقات قبلی گفته بود؛ کسانی که نوشابه گازدار زیادی مصرف می‌کنند، سریع‌تر از افرادی که هرگز نوشابه نمی‌نوشند، پیر می‌شوند. بنابراین افراط در نوشیدنی‌های گازدار علاوه بر سرطان، موجب پیری زودرس نیز می‌شود.