پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سعيد برند- «کلاس چندمي عمو؟! ...» باور کنيد هنوز که هنوزه وقتي اين سوال را مي  شنوم، مو به تنم سيخ مي  شود و استرس سر تا پايم را فرا مي  گيرد! اين سوال اوج خلاقيت آقاي تزريقاتي محله قديمي ما براي پرت کردن حواس  مان هنگام تزريق آمپول پني سيلين ۱۲۰۰ بود که البته هيچ وقت هم براي گرفتن جواب معطل نمي  ماند و تا مي آمدم جوابش را بدهم و بگويم کلاس اول هستم، سوزن را آن  چنان تا انتها به آن  جا وارد مي کرد که دردش تا دو هفته مي ماند و ردش تا سه هفته! و البته هنوز هم که هنوزه استرسش نرفته است! شايد شما هم در دوران کودکي اين ترس را تجربه کرده باشيد، همين ترس از دکتر و آمپول را مي گويم. خودش کم دلهره آور بود که دايي بزرگه، عمه کوچيکه و حتي بقال سرکوچه هم راه و بيراه بر اين ترس مي  افزودند: «مشقت رو ننويسي مي گم آمپولت بزنن ها»، «به عمو بوس ندي مي گم آمپولت بزنن ها»، «غذات رو تا ته نخوري مي گم آمپولت بزنن ها» و ...

pezeshdalghak

اما خدا را شکر امروزه علم پزشکي خيلي پيشرفت کرده است و در عرصه هاي مختلف شاهد غرور آفريني هاي عظيمي بوده ايم ولي ظاهرا خلاقيت تزريقاتي ها و کلا پرستاران و پزشکان متخصص کودک چندان پيشرفتي نداشته است، طوري که همچنان از روش سنتي «کلاس چندمي عمو؟!» در برخي درمانگاه ها استفاده مي شود!

pezeshdalghak1

راستش بهانه نوشتن اين يادداشت، ديدن چند عکس و کليپ بود. عکس ها و کليپ هايي که نشان مي داد از سال 1986 در اروپا، ايالات متحده - و همه آن جاهايي که اگر پاي اخبار ساعت 19 بنشينيد به فلاکت شان پي خواهيد برد - پزشکان و پرستاران کودک، در بسياري از بيمارستان هاي تخصصي کودکان، بيماران کوچک خود را در لباس دلقک ويزيت مي کنند، قبل از عمل جراحي با آن ها بازي مي کنند، زبانم لال حرکات موزون انجام مي دهند و خلاصه هر کاري مي کنند تا براي لحظاتي خنده را روي لبان اين کودکان بيمار و البته خانواده شان بنشانند چون احتمالا مدتي است که به خاطر هزينه هاي درمان فرزندانشان، نبود برخي داروها، سقف تعهدات بيمه تکميلي و ... «بغض و آه» قوت غالب آنان شده است.

pezeshdalghak2

البته هر چند در کشور ما، وقتي کودکي مريض مي شود جز درد بيماري، خانواده اش با مشکلات ديگري دست و پنجه نرم نمي کنند و صد البته که اين جا، جاي حرکات موزون و از اين قبيل قرتي بازي ها نيست ولي شايد بد نباشد که پزشکان ما هم گاهي اوقات، فقط گاهي اوقات، کمي و فقط کمي «دلقک بازي» در بياورند.

حجم ویدیو: ۳.۶۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۰۶