به گزارش پارس، دکتر محمداسماعیل مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت را با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی از مهم‌ترین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع جمعیت عنوان کرد و گفت: سیاستمداران جمعیتی و بهداشت جهانی می‌گویند، زمانی که میزان جمعیت در کشوری به حد زیر جایگزینی رسید، در بعد سلامت، تهدیدی برای آن جمعیت به حساب می‌آید و کشورها تلاش می‌کنند که این اتفاق نیفتد.
 
وی با بیان اینکه بالغ بر ۲۲۰ هزار سقط در سال صورت می‌گیرد، افزود: فقط ۷ هزار مورد از مسیر قانونی انجام می‌شود.
 
مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، تداخل فرزندآوری با مسائل اقتصادی را دو دلیل عمده سقط عنوان کرد و گفت: میزان تداخل فرزندآوری ۸۰ درصد و مسائل اقتصادی ۲۰ درصد است.
 
مطلق با بیان اینکه تخمین زده می‌شود که ۹۰ هزار نفر در کشور آلوده به ویروس ایدز باشند، گفت: حدود ۲ درصد جامعه مبتلا به هپاتیت B هستند.
 
وی با بیان اینکه در طول شبانه‌روز هشت تن بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند، افزود: متاسفانه بیشترین افراد مبتلا به اعتیاد در سنین کمتر از ۳۵ سالگی قرار دارند.
 
مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: ۹۱ درصد نگرانی‌های والدین برای فرزندان‌شان مربوط به اعتیاد مواد مخدر است.
 
مطلق با بیان اینکه بخش زیادی از زندانیان کشور جرم‌شان مواد مخدر است، گفت: ۵۰ درصد علت طلاق‌ها را نیز اعتیاد شامل می‌شود.
 
وی ضمن اشاره به ارتقای مشاوره‌های حین و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت‌های زوجین، گفت: ازدواج سالم و تشکیل خانواده، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزندآوری سالم، پیشگیری از بارداری‌های پرخطر و سقط، تامین مراقبت‌های کیفی دوران بارداری و جلوگیری از مرگ مادر و نوزاد از مهم‌ترین رویکردهای در دست اقدام این وزارتخانه است.