پايگاه خبري تحليلي «پارس»- خودتون رو آماده کنین که درباره موضوعی منفی بشنوین. شرایط رو جوری آماده کنین که دیدن شکایت از طرف نوجوانتون طبیعی و مثبت باشه هرچند که محتوای حرفهای او ممکنه منفی باشه. خودتون رو مجاب کنین که گوش دادن به شکایت واقعی نوجوانتون فرصتی برای صمیمی تر شدن روابط بین شما و فرزندتون هست و او رو در تجربه ای برای یادگیری که برای کودکان در حال نزدیک شدن به دوره نوجوانی میباشد و این دوره سخت هست، درگیر میکنه. با آماده کردن خودتون از نظر ذهنی گفتگو ادامه پیدا میکنه و راحت تر جلو میره به طوری که شما از نظر روانی برای شنیدن شکایت های او آماده میشین.

به احساسات نوجوان خود اهمیت بدین. بدونین که انگیزه های نوجوانتون، برداشت ها و تفسیرهای او و یا حتی رفتارها یا اعتراضات او ممکنه اشتباه باشه اما احساسات او هرگز اشتباه نیستن. حواستون باشه که احساسات منفی طبیعی هستن و به راحتی تحت کنترل نوجوانان یا بزرگسالان قرار نمیگیرن. توجه داشته باشین که قرار گرفتن نوجوانتون به عنوان کودک در مرحله ای که در اون مرحله واکنش های خطرناک به احساسات منفی نشون میده، شایع هست و حداقل کاری که میتونین انجام بدین کنترل کردن احساسات منفی او از راه صحبت کردن با اوست. این تفکرو بپذیرین و احساسات فرزندتون رو در آغاز گفتگو بپذیرین.

با احساس همدردی حرفاشو گوش کنین. اجازه بدین که فرزندتون هم حرف و نظرش رو بگه. به نشونه های احساسی حرفاش گوش کنین، مثلا میگه ” من بخاطر این موضوع ناراحتم” یا “این کار در حق من ناعادلانه بود” از طریق کلمات و یا با تکون دادن سر نشون بدین که حرفاشو قبول دارین. یادتون باشه که پذیرش احساسات او به این معنی نیست که شما شکایاتشو قبول کردین، شما میتونین توافق کنین که او احساس میکنه وضعیت ناعادلانه هست اما در حقیقت وضعیت ناعادلانه نیست.

به اعتراضات او احترام بذارین. احساسات او رو جمع بندی کنین. اگه با شکایت های او موافقین، راه هایی رو برای حل موضوعی که باعث ناراحتی شده، پیدا کنین. اگه با او مخالفین علتش رو به او توضیح بدین و تاکید کنین که مخالفت شما به معنی بی اهمیتی به احساسات فرزندتون نیست. با توجه به نظر John Gottman روانشناس رشد و نویسنده کتاب “بالا بردن هوش هیجانی کودکان” از بحث کردن با فرزندتون دوری کنین چون که این کار موقعیت شما رو به عنوان خانواده به خطر میندازه. در انتها صحبت خودتون رو با تعریف کردن از او بخاطر اینکه به شما اعتماد کرده و باهاتون حرف زده تموم کنین.