پايگاه خبري تحليلي «پارس»- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: بروز ريزگردها درعراق يا ايران در نتيجه خشکسالي و کم آبي است. هور العظيم که در گذشته به عنوان کولر آبي اهواز به حساب مي آمده اکنون به منشا گرد وغبار براي اهواز تبديل شده است.

دكتر سيد حسن قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: بخشي از رخدادي كه در خوزستان مشاهده مي كنيد دست ساز بشر است. به عنوان مثال سدهاي متعددي در ترکيه زده شده که کاهش آب عراق را به دنبال داشته است.

وي افزود: ضمن آن که ممکن است ما هم در ايران سدهايي را ساخته باشيم که اگر چه در جايي اثر بخش بوده اند ولي در جايي ديگر به اکو سيستم آسيب زده است.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مورد مراجعات پزشكي مردم با توجه به پديده ريزگردها گفت: تعداد افرادي که امسال در نتيجه پديده ريزگردها و مشکلات تنفسي به مراکز اورژانس بيمارستاني مراجعه کردند درکل استان خوزستان کمتر از 500 نفر بوده است.

قاضي زاده هاشمي افزود: در مقايسه با اتفاق مهر سال گذشته در اهواز و مشکل تنفسي ناشي از باران تعداد افرادي که امسال در نتيجه هجوم ريزگردها روانه بيمارستان ها شدند بسيار کمتر است.

وي اضافه كرد: تعداد افرادي که در اوج گرد وغبارها به مراکز اورژانس ما مراجعه کرده بودند در کل استان در يک روز زير 500 نفر بود، اما در سال گذشته نزديک به 10 هزار نفر به مراکز ما مراجعه کرده بودند. 

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مورد علت كاهش مراجعات پزشكي گفت: بخشي از کاهش تعداد مراجعه افراد به بيمارستان ها به دليل آموزش مردم است. مردم خودشان مي دانند که با وجود اين گرد وغبار نبايد بيرون بيايند به همين دليل از نظر کمي آمار قابل توجهي از مراجعه مردم به بيمارستان ها وجود ندارد البته اين پديده از نظر آسيبي که به مردم وارد مي کند قابل توجه است. 

وي با اشاره به ريشه هاي پديده ريزگردها گفت: شرایط آب و هوایی کشور تغییر کرده و به دلیل خشکسالی گسترده‌ای که از 25 سال قبل آغاز شده، اکنون 22 استان درگیر مسأله ریزگردها هستند. 

وي افزود: ما باید این وضعیت را بپذیریم و با همین شرایط کشور را مدیریت کنیم. نگاه مسئولان و مردم هر دو باید تغییر کند. با توجه به تغییر اکوسیستم باید برای سامان دادن منابع آبی کشور، کنترل آلاینده‌ها و... برنامه‌ریزی کنیم و هموطنان هم باید با درک شرایط موجود، رفتار شهروندی مناسبی داشته باشند.

قاضي زاده هاشمي خاطرنشان ساخت: با سخنان احساسی و فرافکنی نمی‌توان این معضل را حل کرد. انجام کار علمی، سود جستن از دانش مشاوران کارآزموده و داشتن برنامه، تنها چاره است. با مردم هم البته باید صادقانه صحبت کنیم. آن چه بر افکار عمومی اثری نامطلوب برجای می‌گذارد، تبلیغات غیر واقع و انعکاس ندادن حقایق است.