به گزارش پارس به نقل از فارس، هواپیمایی از هند که توسط گروهی از سیک‌ها ربوده‌شده بر فراز انگلیس منفجر و تمام سرنشینان آن به جز دو هنرپیشهٔ هندی مسلمان که قهرمان‌های اصلی داستان هستند، کشته می‌شوند. نفر نخست جبرئیل فرشته نام دارد، هنرپیشهٔ سرشناس بالیوود که رل تخصصی‌اش بازی در نقش خدایان هندوست و دیگری صلاح‌الدین چمچا فرزند یک بارزگان است که هویت هندی خود را کنار گذارده و به‌عنوان دوبلور در انگلیس فعالیت می‌کند. به‌دنبال این انفجار هر دو داخل کانال آبی سقوط کرده و به‌طرز جادویی نجات پیدا می‌کنند. در یک استحالهٔ معجزه‌آسا، جبرئیل فرشته واقعاً هویت جبرئیل (فرشته مقرب حضرت باری‌تعالی و رابط میان خداوند و پیامبران) را می‌گیرد و چمچا نیز هویت یک روح پلید.

پس از یافته‌شدن در ساحل، چمچا توسط پلیس به‌ظن مهاجر غیرقانونی بودن دستگیر می‌شود، درحالیکه جبرئیل بی‌تفاوت جریان را نظاره می‌کند.

دو قهرمان برای بازیابی زندگی خود تلاش می‌کنند. جبرئیل در جستجوی عشق گمشدهٔ خویش، کوهنوردی با نام الی کن را می‌یابد، ولی بیماری روانی او بر پیوندشان سایه می‌اندازد. صلاح‌الدین نیز که به‌گونه‌ای معجزه‌آسا ساختار انسانی خویش را بازیافته است، کینه‌ جبرئیل را به دل می‌گیرد. او این اندیشه را با افروختن آتش حسد در جبرئیل و نابودسازی رابطه‌اش با الی عملی می‌کند. در تنگنای دیگری در داستان، جبرئیل بر آنچه صلاح‌الدین انجام داده آگاه می‌شود، ولی او را می‌بخشد و حتی جانش را نجات می‌دهد.

هر دوِی آنها به هند باز می‌گردند. جبرئیل که هنوز از بیماریش رنج می‌برد در یک طغیان حسادتی دیگر الی را به قتل می‌رساند و سپس خودکشی می‌کند. صلاح‌الدین نیز که نه‌تنها مورد بخشایش جبرئیل قرارگرفته، بلکه با پدر و نیز هویت هندی فراموش شده‌اش به آشتی رسیده، برآن می‌شود که در هند باقی بماند.

این خلاصه داستانی است که شایدبتوان آن را آغاز توهین به دین مقدس اسلام در نیم قرن گذشته دانست.

«سلمان رشدی» مسلمان زاده هندی با نوشتن کتاب «آیات شیطانی» اولین توهین در سطح جهانی را علیه پیامبر اسلام مطرح کرد و جنجال بزرگی در سطح بین المللی به وجود آورد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ۲۶ سال پیش در چنین روزی فتوای اعدام سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیات شیطانی» را صادر کردند.

در حکم حضرت امام خمینی(ره) که در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۱۳۶۷ با آیه «انا للّه و انا الیه راجعون» شروع شده آمده است:
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‏رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‏باشند. از مسلمانان غیور می‏خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء اللَّه. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.

در سال‌های پس از انتشار این فتوا تلاش‌هایی صورت گرفت تا حکم اعدام برای این نویسنده اجرا شود، شهید مصطفی محمود مازح،جوان انقلابی عضو حزب‏ اللَّه‏ لبنان، پس از صدور فرمان تاریخی حضرت امام(ره) مبنی بر اعدام سلمان‏ رشدی، خود را به محل اقامت وی در هتل پدینگتون مرکز لندن، رساند اما به خاطر نابه‌هنگام عمل کردن بمب به درجه رفیع شهادت رسید. هرچند در این انفجار به سلمان رشدی آسیبی نرسید، ولی پیام رسای امام خمینی(ره) در گوش جهانیان به صدا درآمد که مسلمانان، سلمان رشدی را رها نخواهند کرد.

سه سال پس از صدور فتوای اعدام رشدی، مترجم ژاپنی رمان «آیات شیطانی» در توکیو با ضربات چاقو به قتل رسید، سه سال پس از این ماجرا نیز به ناشر نروژی این رمان حمله مسلحانه شد.
در بیست و شش سال اخیر همواره این سؤال از سوی برخی مطرح شده است که آیا فتوای اعدام سلمان رشدی پس از این همه سال باز هم لاز‌م‌الاجرا است یا خیر؟

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران چند روز پس از صدور فتوای خود در پیامی دیگر نوشتند «سلمان رشدى اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامى هم خود را به کار گیرد تا او را به درک واصل گرداند.»

حضرت آیةالله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۸۳ در پیامی به زائران خانه خدا بر واجب‌القتل بودن سلمان رشدی تأکید کرده بودند و همزمان نیز آزادی بیان غربی را به سخره گرفتند:

«درباره ى آزادى بیان و عقیده داد سخن مى دهند، و ابراز عقیده درباره‌ى صهیونیزم را جرُم میشمرند و بسیارى از آثار فکرى و قلمى برجسته ى اسلامى را و حتى اسناد به دست آمده از لانه ى جاسوسى آمریکا در تهران را، در آمریکا اجازه ى نشر نمیدهند. درباب حقوق بشر پرگوئى میکنند، اما دهها اردوگاهِ شکنجه چون گُوانْتانامُو و اَبُوغُرَیْبْ بپا میکنند، یا در مقابل چنین فجایع کم نظیرى سکوت رضایت آمیز در پیش مى گیرند. آنها از احترام به همه ى مذاهب سخن مى گویند، اما از مُرتَّدِ مَهْدُورُالدَّمى چون سلمان رشدى حمایت مى کنند و در رادیوى دولتى انگلیس، سخن کُفرآمیز بر ضِدّ مقدسات اسلامى مى پراکنَنَد.»

در این سال‌ها برخی از کشورها با تدابیر امنیتی شدیدی تلاش کرده‌اند رمان «آیات شیطانی» را با روش‌های گوناگون معرفی کنند.
در آغاز سال ۱۳۷۸ در آلمان نمایشی بر اساس این رمان تحت تدابیر شدید امنیتی روی صحنه رفت.

خبرگزاری آلمانی د. د. پ، گزارش داده بود که پلیس در شب اول اجرای این نمایش، بازدیدکنندگان را مشایعت کرده است.

کشورهای و رسانه‌های غربی در حالی بعد از ۲۶ سال از هتاک و نویسنده مرتد هندی دفاع میکنند و هزینه‌های محافظت از او که در سال ۲۰۱۳ بالغ بر یک میلیون دلار و برابر با هزینه شخصیت‌های سلطنتی است تامین می‌کنند و آن را دفاع از آزادی اندیشه می‌خوانند که روزنامه تلگراف انگلیس در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۹ گزارش داده بود «موریس سینت» کاریکاتوریست شارلی ابدو، به جرم انتشار مطلبی درباره پسر نیکولا سارکوزی، نخست وزیر وقت فرانسه که از نظر مجله، یهودی ستیزانه بوده اخراج می‌شود. این نویسنده پس از آن، به جرم برانگیختن نفرت علیه یهودی ها نیز محاکمه می‌شود.

روزنامه تلگراف انگلیس می‌نویسد فکر می‌کنید توهین این کاریکاتوریست به پسر سارکوزی چه بوده است؟

«بعد از ازدواج پسر سارکوزی با دختری از یهودیان ثروتمند فرانسوی این کاریکاتوریست می‌نویسد: «این پسر به زودی مدارج ترقی را طی خواهد کرد». این جمله، موجی از اعتراض سیاستمداران فرانسوی را برمی‌انگیزد. سردبیر مجله هوادار آزادی بیان! شارلی ابدو از او می‌خواهد عذرخواهی کند. او نمی‌پذیرد و اخراج می‌شود.

ولی امر مسلمین جهان اما توهین به وجود مبارک پیام اسلام را در چندین دهه اخیر آشکار کننده کینه‌ی عمیق صهیونیست ها می‌دانند و خشم مجموعه‌های خبیث صهیونیستی را از تلألؤ روزافزون اسلام و قرآن در جهان کنونی عنوان می‌کنند.

مقام معظم رهبری در پیامی در ۲۳ شهریور ۹۱ و پس از توهینی تازه به حضرت محمد(ص) فرمودند:

پشت صحنه‌ی این حرکت شرارت‌بار، سیاست‌های خصمانه‌ی صهیونیسم و امریکا و دیگر سران استکبار جهانی است که به خیال باطل خود می‌خواهند مقدسات اسلامی را در چشم نسل‌های جوان در دنیای اسلام از جایگاه رفیع خود فروافکنده و احساسات دینی آنان را خاموش کنند. اگر از حلقه‌های قبلی این زنجیره‌ی پلید، یعنی سلمان رشدی و کاریکاتوریست دانمارکی و کشیش‌های امریکایی آتش‌زننده‌ی قرآن حمایت نمی‌کردند و ده‌ها فیلم ضد اسلام را در بنگاه‌های وابسته به سرمایه‌داران صهیونیست سفارش نمی‌دادند، امروز کار به این گناه عظیم و غیر قابل بخشش نمی‌رسید.

*در مقابل اهانت به مقدسات اسلامی چه باید کرد؟

سالگرد صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی در شرایطی ویژه فرا رسید: تلاش دوباره رسانه‌های تحت سیطره لابی صهیونیست برای توهین به پیامبر اکرم(ص) و خدشه دار کردن چهره اسلام و موج جدید اسلام هراسی.

غربی‌ها در تبلیغات خود علیه اسلام از عاملی فریبنده بهره می‌برند و آن شعار «آزادی بیان » است،

آزدای که تنها حق استفاده آن برای پیشرفت مقاصد آنان تعریف شده است.

غرب علیرغم تمامی ادعاهایش مبنی بر اصالتی که برای سکولاریسم قائل است، امور مقدس را مرده می‌پندارد اما گفتمان ماکیاولیستی خود را یک امر مقدس می داند و آن را می‌پرستد و حاضر است برایش خون دهد.

اما سوالی که در این برهه مطرح می‌شود این است که در مقابل اهانت به مقدسات اسلامی چه باید کرد؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این خصوص با تاکید بر اینکه کژفهمی ها از سوی خودی‌ها در کار تیره کردن تصویر اسلام وجود دارد، نقش تبلیغات موذیانه دشمنان را بسیار بیشتر می‌دانند و راهکارهایی را برای مقابله با این اهانت‌ها ارائه می‌کنند:

ایشان در تاریخ ۲۵ فروردین ماه ۸۵ در بیاناتی به مناسبت میلاد پیامبر و هفته وحدت می‌فرمایند:

«مهم آن است که چهره بی‌پیرایه اسلام، دیده و شناخته شود. دشمنان در طول چند قرن و دوستان نادان و غافل در زمانی درازتر، چهره نورانی اسلام را زشت کرده و به غرض یا به سلایق جاهلانه، به آن افزوده یا از آن کاسته‌اند. امروز هم اگر چه کژ فهمیها و سود طلبیها از سوی خودی ها در کار تیره کردن تصویر اسلام است، ولی حقّاً تبلیغات دشمنان در این باره بسی بیش از آن است و آنان از راههای ظریف و موذیانه به این کار مشغولند... برادرانِ مسلمان! بر این اساس، کار بزرگ ما شناسایی اسلام و شناساندن آن و نیز آشنایی بیشتر با یکدیگر است»

ایشان در تاریخ ۸ دی ماه ۸۵ و در بیاناتی به کنگره حج نیز می‌فرمایند:

«این رفتارهای نامعقول و کین توزانه بر ملتهای مسلمان حجت را تمام کرده و به بیداری اسلامی کمک رسانده است. امروز چه بخواهند و چه نخواهند حرکتی عمیق و ریشه دار در دنیای اسلام آغاز شده است و همین حرکت است که در زمان متناسب خود به استقلال و عزت و حیات دوباره‌ی امت اسلامی خواهد انجامید.

این یک مقطع تاریخی تعیین کننده است. نخبگان و علماء و روشنفکران وظیفه‌ی سنگینی در این مقطع بر دوش دارند. هرگونه ضعف و سست عنصری و غرضورزی و کوتاهی آنان میتواند به فاجعه منتهی شود. علمای دین در برابر اختلاف افکنی مذهبی ساکت ننشینند؛ روشنفکران در دمیدن روح امید در جوانان کوتاهی نکنند؛ سیاستمداران و زمامداران، مردم خود را در صحنه نگهدارند و به آنان تکیه کنند؛ دولتهای اسلامی همبستگی میان خود را تقویت کنند و از این قدرت حقیقی در برابر تهدید سلطه گران بهره مند شوند.»