به گزارش پارس به نقل از تبیان، چهار حس از حواس پنجگانه ما مدام با کف پوش های محیط زندگی امان در گیر هستند . بیشترین درگیری را حس لامسه دارد ؛ وقتی کف پا روی کف پوش قرار می گیرد . زمانی که وارد محیط می شویم حس بینایی رنگ کف پوش را دریافت می کند و حس شنوایی وقتی صداهای تولید شده از برخورد لوازم و اثاثیه را مدام می شنود . بعضی از کف پوش ها دارای بو های خاصی هستند که حس بویایی را تحریک می کند . پس در انتخاب کف پوش مناسب برای محیط زندگی امان دقت نظر بالایی لازم است .


کف با رنگ روشن ،سطح نور درون یک اتاق را بالا می برد در حالیکه کف تیره رنگ، بیشتر نوری را که رویش پخش می شود جذب می کند . رنگ گرم و روشن تاثیر بصری کف را بیشتر می کند . درحالیکه کف گرم و تیره احساس امنیت را برمی انگیزد . رنگ سرد و روشن خوش نما به نظر می رسد و صافی کف های واکس خورده را برجسته می کند رنگ سرد تیره به صفحه کف عمق و وزن می دهد .به محض آن که ما بر روی کف قدم می گذاریم ویژگی های ساختاری کف مستقیما به ما انتقال می یابد .

در هنگام انتخاب کف پوش مناسب سه فاکتور مهم را باید مد نظر داشت :

۱ - کارایی: ایجاد امنیت و رفاه از مهمترین مواردی است که در هنگام انتخاب نوع کف پوش باید مد نظرمان باشد . به عنوان مثال بعضی از کف پوشهایی که امروزه به بازار عرضه می شوند اگرچه ظاهری زیبا و فریبنده دارند اما از لحاظ مقاومت در برابر آتش بسیار ضعیف عمل می کنند و این موضوع امنیت محیط زندگی ما را به مخاطره می اندازد .باید تحقیق شود کف پوش انتخاب شده دوام خوبی داشته باشد وانتخاب ما فقط از روی ظاهری زیبا انجام نگیرد . از دیگر موارد حائز اهمیت در گزینش مناسب توجه به خواص مناسب صوتی می باشد . بعضی از کف پوش ها حتی هنگام راه رفتن بر روی آن ها هم تولید سر و صدا می کنند واین سر و صدای دائمی در محیط خانه باعث سلب رفاه و آسایش می گردد .


۲ - زیبایی: مسلما
آن چه مستقیما به دوام یک کف پوش بستگی دارد سهولتی است که با آن بتوان از کف پوش در شرایط خوب نگهداری کرد . برای دوام ونگهداری ، مواد کف پوش باید در برابر گرد و غبار ، رطوبت و چربی و لکه پذیری به ویژه در نواحی پر رفت و آمد ،مقاوم باشند
آن چه در نظر مصرف کنندگان از اهمیت بالایی بر خوردار است شکیل و زیبا بودن کف پوش انتخابی برای محیط زندگی می باشد . در این خصوص باید در درجه اول به رنگ طبیعی یا مصنوعی بودن کف پوش دقت شود و در مرحله بعد به بافت و الگو توجه گردد .


۳ - اقتصاد: فاکتوری که در اکثر موارد حرف اول و آخر را می زند ؛ مسائل مالی مربوط به یک انتخاب است . در این مقوله علاوه بر دقت نظر به مخارج ابتدایی خرید ،باید هزینه نصب ، مخارج طول عمر،نگهداری و تعمیر را از نظر دور نداشت . یکی دیگر از موضوعات هزینه بر، در زمینه کف پوش ها مسائل مربوط به تمیز کاری آنهااست .بعضی از انواع آن ها به سهولت تمیز شده و در بعضی خود دارای مراحل خاصی می باشد .
کف پوش

مسائل فرعی دیگری نیز در مورد کف پوش ها وجود دارد که آگاهی از آن ها خالی از فایده نمی باشد .
- دوام از اهمیت خاصی برخوردار است . پوشش کف باید بتواند جابجائی مبلمان و وزن افراد را تحمل کند .
- مصالح کف سازی باید در برابرفرسایش فیزیکی ، کشیدگی و دندانه دار شدن مقاوم باشند .
- آن چه مستقیما به دوام یک کف پوش بستگی دارد سهولتی است که با آن بتوان از کف پوش در شرایط خوب نگهداری کرد . برای دوام ونگهداری ، مواد کف پوش باید در برابر گرد و غبار ، رطوبت و چربی و لکه پذیری به ویژه در نواحی پر رفت و آمد ،مقاوم باشند .
- راحتی پا به درجه ارتجاعی بودن و تا حدود کمی به درجه گرمای ماده کف پوش بستگی دارد .

گرمای کف ممکن است باطنی و یا ظاهری باشد . مواد کف پوش شاید با پرتو حرارتی گرم شوند وبه خاطر عایق کف و یا خواص توده خودشان گرما را نگه دارند . اگر کف پوش بافتی نرم و رنگ مایه ای تیره و گرم داشته باشد گرم به نظر می رسد . اما باید توجه داشت در مکان هایی با آب و هوای گرم یک سطح با رنگ سرد بسیار دلپذیرتر و مطبوع تر خواهد بود.

- در نواحی که مشکوک به خیس شدن هستند ، توصیه می شود از کاربرد مواد کف پوش صاف و سخت پرهیز کنید .

- سطوح سخت کف ،صدای هوازاد تولید شده در اتاق را منعکس می کند و سروصدای حاصل از راه رفتن و انتقال مبلمان را تقویت می کند . کف پوش ارتجاعی برخی از این صدا ها را کم می کند . مواد کف پوش نرم ،مخملی پر منفذ اثر صوت را کاهش داده ضمنا صدای ناشی از حبس هوا را بر اثر برخورد اجسام کاهش می دهند .

- استفاده از مواد و مصالح طبیعی و دوستدار زمین ،زمینه ساز یک زندگی سالم است . برای دست یابی به خانه ای سالم تا حد امکان از کف پوش هایی مانند چوب ،سنگ ،سرامیک و فرش هایی از الیاف طبیعی چون پشم خالص ، کتان و پنبه استفاده کنید که از مواد طبیعی تهیه شده اند .

- اغلب صاحب خانه ها به دلیل صرفه اقتصادی مایلند از کف پوش های ضد خش و ضد ضربه استفاده کنند ؛ اما متاسفانه این نوع کف پوش ها از خود گاز و بخاری متصاعد می کنند که حامل مواد شیمیایی و مصنوعی است و باعث بروز انواع بیماری ها از حساسیت گرفته تا افسردگی می شوند .

. امید است با مطالعه و دقت نظر بالا، بهترین کف پوش را انتخاب کرده و محیط زندگی خود را سرشار از آرامش و امنیت نمائید .