پايگاه خبري تحليلي «پارس»- همه پدر و مادرها دوست دارند فرزندان باهوش، با تمرکز و خوش حافظه‌اي داشته باشند ولي واقعيت اين است که نسل بچه‌هاي تبلت به دست و رايانه باز، با وجود آنکه مهارت‌هاي فني بيشتري دارند اما از برخي مهارت‌هاي ذهني، جسمي و اجتماعي نسل قبل از خودشان بي‌بهره‌اند. فعاليت‌هاي روزمره بدني يا بازي‌هاي غيررايانه‌اي فقط باعث تقويت عضلات و يا روابط اجتماعي بهتر نمي‌شوند. اين فعاليت‌ها مستقيماً روي مهارت‌هاي ذهني و هوش تأثير دارند. اگر مي‌خواهيد فرزندتان مهارت‌هاي بدني و ذهني بيشتري کسب کند، اين تمرينات را با او دنبال کنيد: 

بازي اختلاف‌ها را پيدا کن که سرگرمي کودکي ما بود، مي‌تواند هم فرزندتان را سرگرم کند، هم توجه و تمرکز او را افزايش دهد. 

مقابل هم بنشينيد، توپي را به سمت او بيندازيد و از او بخواهيد پس از گرفتن توپ دوباره آن را به شما بدهد و اين کار را تکرار کنيد.

شماري دکمه به کودک بدهيد و بخواهيد تا آنها را بر اساس اندازه يا رنگ به نخ بکشد. ‌ 

با چند چوب حصير يا مداد طرح ساده‌اي بسازيد، 20 ثانيه فرصت دهيد کودک به آن نگاه کند بعد طرح را جمع کنيد و از او بخواهيد آن چه را به ياد دارد بسازد. 

طرح‌هاي ساده‌اي به صورت ناقص مثل آدمکي بدون دماغ يا گربه‌اي بدون گوش روي کاغذ بکشيد و از کودک بخواهيد جزء حذف شده در تصاوير را تشخيص دهد. 

نقطه بازي کنيد. يعني نقطه‌هايي را در يک خط صاف بکشيد و از کودک بخواهيد آنها را با خط به هم وصل کند بعدتر، اين نقطه‌ها را به شکل‌هاي مختلف مثل مربع و مثلث و... بکشيد و مفهوم اشکال را به او ياد بدهيد. ابتدا نقطه‌ها درشت و نزديک به هم باشد بعد به تدريج نقطه ريزتر و فاصله دورتر شوند.

با يکديگر طرح‌هايي روي کاغذ بکشيد و با قيچي مخصوص کاغذ آنها را دور بري کنيد. ‌ 

جغجغه‌اي را به صدا در آوريد و از کودک بخواهيد هر وقت صداي آن را شنيد دستش را بالا ببرد. با اين کار مهارت شنوايي کودک را تقويت مي‌کنيد. 

حالا چشم‌هاي کودک را ببنديد، جغجغه را به صدا درآوريد و از کودک بخواهيد جهت صدا را با دست به شما نشان دهد. 

کنار هم دراز بکشيد، چشم‌هايتان را ببنديد و سعي کنيد به تمام صداهايي که دور و اطرافتان وجود دارد گوش دهيد و آنها را به هم بگوييد. با اين کار تميز شنوايي کودکتان تقويت مي‌شود. 

صندلي بازي کنيد. يعني با پخش موزيک دور يک صندلي بچرخيد و به محض قطع آن، يکي از شما روي صندلي بنشيند.