پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدیرحقوقی سازمان غذا و دارو با تشریح مجازات توزیع کنندگان داروهای غیر مجاز ماهواره‌ای اعلام کرد که این مجازات از حبس ابد تا اعدام را دربرمی‌گیرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، عباس یاراحمدی در خصوص وجود قوانین و ضوابط برخورد با تبلیغات دارویی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، گفت: چون به مدیران این شبکه‌ها دسترسی نداریم و آن‌ها خارج از ایران فعالیت می‌کنند بنابراین قانونی هم در این مورد وضع نشده اما برای برخورد با شرکت‌های داخلی یا افرادی که توزیع کننده این دارو‌ها هستند قوانینی داریم و در واقع،‌‌ همان قوانین مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدی و قانون تشکیلات وزارت بهداشت کفایت می‌کند.

وی افزود: به طور خاص در ماده ۱۸ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی صراحتا آمده است اشخاصی که در تهیه مواد دارویی به هر کیفیتی مرتکب تقلب شوند از قبیل آنکه جنسی را به جای جنس دیگر قلمداد نمایند و یا ان را با مواد خارجی مخلوط سازند و همچنین با علم به فساد و تقلبی بودن آن مواد برای فروش اماده و عرضه بدارند و یا به فروش برسانند و یا دارویی را به جای داروی دیگر بدهند در صورتی که استعمال مواد دارویی منحصرا علت فوت باشد مجازات تهیه کننده اعدام و در صورتی که یکی از علل فوت باشد مجازات تهیه کننده حبس دائم خواهد بود.

یاراحمدی همچنین با نام بردن از افرادی که به عنوان نماینده فروش این دارو‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای شماره تلفن خود را اعلام می‌کنند، افزود: بنا بر تشخیص قاضی حداکثر مجازات پیش بینی شده در قانون برای چنین جرمی اعدام است. البته ما در این پرونده‌ها با افرادی مواجه بودیم که عمدتا به عنوان کارمند یا پیک یا تلفنچی استخدام شده بودند و چون معمولا این شرکت‌ها نشانی خود را به مشتری نمی‌دهند بنابراین ردیابی آن‌ها بسیار دشوار است.

مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو، ادامه داد: در یکی از پرونده‌ها با فردی مواجه شدیم که علاوه بر تبلیغ فروش دارو در شبکه ماهواره‌ای، تبلییغ و فروش لباس و کفش در داخل کشور را نیز انجام می‌داد. بازرسان ما در چند پرونده به طور شبانه روزی کار کردند تا توانستند عوامل این شرکت‌ها را ردیابی نموده با همکاری ماموران انتظامی، آنها را بازداشت و تحویل مراجع قضایی دهند اما افراد دستگیر شده معمولا از سطح مدیر شرکت فرا‌تر نیستند و عوامل اصلی خارج از کشور حضور داشتند.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه تولید و توزیع این دارو‌ها سوددهی بسیار بالایی دارد که به گفته افراد بازداشت شده، بسته بندی و توزیع دارو‌ها در داخل کشور‌گاه از ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ درصد برای این افراد سودآوری داشته که همین ارقام برای بسیاری افراد این انگیزه را ایجاد می‌کند که وارد این عرصه شوند در حالی که از قبح ماجرا هم بی‌اطلاعند و نمی‌دانند که سلامت جامعه را با چه خطری مواجه می‌کنند. شاید حتی باید برای این افراد هم فرهنگ سازی صورت بگیرد.

یاراحمدی در پایان با بیان اینکه غیر از مواد قدیمی قانون، هیچ تاکید جدیدی برای ممنوعیت این دارو‌ها و برخورد با عوامل تولید و توزیع آن وجود ندارد خاطر نشان کرد: جلسات مشترکی بین مسئولان سازمان نظام پزشکی، وزارت ارشاد، سازمان غذا و دارو و نیروی انتظامی در حال برگزاری است تا آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های ویژه‌ای در این خصوص تدوین شود. (مهر)