پايگاه خبري تحليلي «پارس»- ريیس سازمان اوقاف وامور خیریه گفت: در 9 ماهه نخست سال 93، 2000 موقوفه به ثبت رسیده است.

 حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی ريیس سازمان اوقاف وامور خیریه در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: .  از ابتدای انقلاب تا سال 88، هر سال به طور میانگین 200 موقوفه به ثبت میرسید اما پس از مجموعه ای از فعالیتها در سال 92، 1800موقوفه ثبت شد و در 9 ماهه نخست سال 93، 2000 موقوفه به ثبت رسیده است.

وي افزود: باید تلاش کنیم تا وقف به یک گفتمان عمومی، ارزشی و فرهنگ عمومی تبدیل شود تا در جامعه اثرگذار باشد.

وي خاطرنشان ساخت: برخی احساس میکنند که وقف فقط برای افراد متمکن است، این در حالی است که همه افراد وآحاد جامعه میتوانند با یک سرمایه جزئی واقف باشند. وقفهای مشارکتی واوراق وقف به منظور مشارکت آحاد جامعه در این سنت الهی است. 

وي افزود: امسال با عرضه و فروش اوراق وقف براساس طرح وقف جمعی ، احداث سه بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری ، اراک و شیراز آغاز شد.

ريیس سازمان اوقاف وامور خیریه با اشاره به پيشينه تاريخي سنت حسنه وقف گفت: نخستین کاری که پیامبر گرامی اسلام انجام دادند ساخت مسجد بوده است تا به عنوان یک موقوفه در تبلیغ، ترویج و تبیین فرهنگ اسلام و قرآن فعال باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی افزود: نگاه کلان به وقف موجب میشود همه دستگاه ها و نهادها برای احیا وترویج مناسب این سنت نیکو بکوشند، چرا که در جامعه اسلامی همه از روحانی ومبلغ تا دانشجو ودانشآموز و تحصیلکرده و غیر تحصیل کرده وعامه مردم مدیون ومرهون آثار و برکات وخدمات وقف هستند، و وقف هم متعلق به مردم است، بنابراین وظیفه همگانی اقتضا میکند که نسبت به این فرهنگ توجه کنیم. 

ريیس سازمان اوقاف وامور خیریه در تبيين فرهنگ وقف گفت: فرهنگ وقف یعنی اینکه انسان به فکر دیگران و نسل آینده خود باشد، خودخواهی ها را کنار بگذارد و نسبت به همه جامعه احساس مسئولیت کند. 

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرمایند: کسی که به امور مسلمین و جامعه بشری اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست، از همین رو نباید فقط به فکر خودمان یا فرزندانمان باشیم، بلکه باید برای حل مشکلات همه آحاد جامعه اهتمام بورزیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم ومشکلات همه را مشکل خودمان و داشته های خودمان را برای حل مسائل ومعضلات جامعه در طبق اخلاص بنهیم؛ این مفهوم عالی وقف است که در طول تاریخ جاری وساری بوده است ومنشأ خدمت وبرکت.