به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در بازدید صبح امروز از جشنواره هفته ارگانیک تهران، با اشاره به وظیفه وزارت بهداشت در پایش محصولات غذایی گفت: بخشی از کار به عهده وزارت بهداشت است و سازمان ملی استاندارد نیز بخش دیگری از کار را بر عهده دارد. وظیفه ما بررسی باقیمانده سموم است که با کمک سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی باید این کار را انجام دهیم.

وی با اذعان به فقدان امکانات لازم برای پایش گفت: حقیقت این است که آزمایشگاه‌های ما هنوز به تعداد کافی نرسیده‌اند و توانمندی لازم را نیز ندارند. در عین حال، اعتبار کافی برای نظارت دقیق و جامع در کل کشور در اختیار دستگاه‌ها قرار ندارد. اما می‌توانیم بگوییم در حال حاضر حداقل‌ها رعایت می‌شود و در صدد هستیم در شورای عالی سلامت و امنیت غذا که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل می‌شود، تصمیماتی اتخاذ شود تا همه دستگاه‌های مسئول بتوانند وظایف خود را در این خصوص انجام دهند.

هاشمی درباره حداقل‌های ایمنی و سلامت گفت: منظور از حداقل‌ها، بررسی میدانی است که در فصول مختلف از میادین میوه و تره بار و میوه و سبزی‌هایی که در کلانشهرها عرضه می‌شود، صورت می‌گیرد. اما مطلوب ما ایجاد ساختار نظارتی در سراسر کشور است تا هم در تولید و هم در عرضه بتوانیم نظارت دائمی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آزمایشگاه‌های بهداشت محیط فعالیت می‌کنند، اما تعداد آنها کافی نیست و آزمایشگاه‌های آنها نیز کاملا مجهز نیست. بنابراین می‌توانیم بگوییم حضور حداقلی در پایش مواد غذایی داریم، اما این میزان نظارت کافی نیست و امیدوارم به سمتی پیش برویم که دولت بتواند نظارت جامعی را اعمال کند.

وزیر بهداشت درباره اقدامات شهرداری تهران در پایش مواد غذایی گفت: مطالعه‌ای درباره میزان باقیمانده سموم و آفت کش‌ها روی مواد غذایی انجام شده بود که زحمت اصلی آن را شهرداری تهران کشیده بود و به کمک آن توانستیم در پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خیار و ... میزان نیترات و باقیمانده سموم را بررسی کنیم. قرار بود این مطالعه تکرار شود، اما در وزارت بهداشت این اتفاق نیفتاده و من اطلاعی ندارم که باقی دستگاه‌ها این مطالعه را انجام داده‌اند یا خیر.

هاشمی درباره برپایی جشنواره هفته ارگانیک تهران توسط شهرداری گفت: ما از همه عزیزانی که در شهرداری تهران و انجمن ارگانیک ایران دست‌اندرکار برگزاری جشنواره هفته ارگانیک بوده‌اند، قدردانی می‌کنیم. به نظرم ما در زمینه ارگانیک بسیار کم کار کرده‌ایم و اگر مابه‌التفاوتی هم بین قیمت محصولات ارگانیک و سایر محصولات وجود دارد که در بعضی اقلام چندان هم چشمگیر نیست و در حد 15- 10 درصد است، در صورت استفاده عمومی از محصولات ارگانیک که برای سلامت مردم ضروری است، قیمت آن هم کاهش یافته و امکان استفاده عمومی بیشتر فراهم می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه اغلب محصولات ارگانیک به خارج از کشور صادر می‌شود، اما متاسفانه مردم ما به دلیل کمبود اطلاع رسانی و بالا بودن نسبی قیمت از این محصولات محروم هستند. بنابراین دست کم می‌توانیم در بخش اطلاع رسانی، آگاهی مردم را در این خصوص بالا ببریم و طبعا با افزایش مصرف، قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

وزیر بهداشت درباره امکان تخصیص بخشی از بودجه طرح تحول سلامت به توسعه تولید و مصرف محصولات ارگانیک گفت: در طرح تحول سلامت نمی‌توانیم بودجه‌ای به تولید ارگانیک اختصاص دهیم، اما حمایت ما از ارگانیک به نحوی است که مسیرهای مسدود را گشایش دهیم. برای مثال در بعضی از ادارات وزارت بهداشت ممکن است محدودیت‌هایی برای ثبت برندهای ارگانیک ایجاد شود، در حالی که اجازه واردات محصولات مشابه داده می‌شود. بنابراین اگر این محدودیت‌ها را برطرف کنیم، تولیدکنندگان به همین قانع هستند و خودشان به سمت تولید و ثبت برند ارگانیک می‌روند. اما در طرح تحول سلامت ماموریت‌های خاصی پیش بینی شده که به دنبال تحقق آنها هستیم.

هاشمی به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای شناسنامه‌دار کردن سموم اشاره کرد و گفت: در مورد سموم، اقدامات بین بخشی انجام شده و وزارت بهداشت، وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی کارهای خوبی را شروع کرده‌اند. دستگاه اصلی که وزارت جهاد کشاورزی است، روی این مسئله بسیار حساس است و به دنبال آن است که سموم را نیز مانند داروها شناسنامه‌دار کند تا سموم مخاطره آمیز و قاچاق از بازار حذف شود. اما این دستگاه به تنهایی مسئول نیست، بلکه دستگاه‌های نظارتی نیز در این خصوص مسئولیت دارند.

وی اذعان داشت: می‌توانم بگویم استفاده از سموم خطرزا در کشاورزی کاهش یافته، ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. در قالب دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذا برنامه‌هایی دنبال می‌شود، اما می‌پذیرم که این حرکت‌ها کند است و باید با عزم ملی، دولت و مجلس با همکاری یکدیگر به این حرکت شتاب دهند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سم در همه جای دنیا استفاده می‌شود و مصرف سم ما نیز از سایر کشورها بیشتر نیست، اما گاهی سمومی که از مسیرهای غیرقانونی وارد کشور می‌شود، مشکل‌ساز می‌شود. ما هر هفته در مورد غذا در وزارت بهداشت جلسه داریم و دبیرخانه شورای عالی سلامت در وزارتخانه فعال است. شورای عالی نیز سالانه دو بار جلسه برگزار می‌کند و اهتمام دولت به موضوع خوب است که ان‌شاءالله بهتر می‌شود.

وی در ادامه درباره میزان سلامت میوه و سبزی‌ها گفت: تعیین دقیق میزان سلامت میوه‌ها در سراسر کشور کار دشواری است؛ به ویژه آنکه مطالعات و پایش در این زمینه به صورت موردی انجام می‌شود. ما تنها یک آزمایشگاه کامل و جامع برای این کار داریم که در تهران قرار دارد و نمونه‌ها از سراسر کشور برای بررسی به این آزمایشگاه ارسال می‌شود. اما واقعیت این است که اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده که بخواهیم برای مردم نگرانی ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته من شخصا در مورد سیب به مردم توصیه کردم که آن را با پوست نخورند. زیرا ما در تهران بررسی کرده‌ایم که باقیمانده سموم تنها روی پوست میوه‌ها وجود دارد، بنابراین تا زمانی که از سلامت میوه‌ها مطمئن نیستیم، بهتر است آن را بدون پوست مصرف کنیم. اما بخش عمده‌ای از صحبت‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، شایعه است و دلیلی ندارد ما مردم را بیهوده نگران کنیم. قرار است کار مشترکی بین وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد انجام شود تا با توسعه نظارت‌ها تخلفات کاهش یابد.