به گزارش پارس به نقل از  ایرنا، علی اصغر فانی روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: این لایحه اکنون در کمیسیون اجتماعی مطرح است و با توجه به آمادگی نمایندگان مجلس برای تصویب این لایحه امید است مراحل تصویب را در مجلس طی کند.

وی ادامه داد: در لایحه رتبه بندی معلمان دو هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقا شایستگی های حرفه ای معلمان دنبال می شود.

وی به سیاست های وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم اشاره کرد و ارتقا کیفیت آموزش و پرورش را یکی از راهبردهای اصلی دانست و گفت: زمانی در آموزش و پرورش حدود 19 میلیون دانش آموز داشتیم که امروز این تعداد به بیش از 13 میلیون دانش آموز رسیده است در حالیکه امکانات، فضا، تجهیزات و تجربه افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش در دولت یازدهم راهبرد خود را ارتقا کیفیت اعلام کرده به گونه ای که در بودجه سال 93 پیش بینی 250 میلیارد تومان بودجه برای کیفیت بخشی آموزشی و اجرای سند تحول را داشتیم که بخشی از این بودجه اختصاص یافته است.

فانی ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی را یکی از سیاست های وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: وزارتخانه ای که حدود یک میلیون همکار فرهنگی دارد بعنوان بزرگترین دستگاه دولتی شناخته می شود که حدود 99 درصد اعتبارات خود را صرف حقوق و دستمزد کارکنان می کند.

وی یادآور شد: کار دیگری که امسال انجام داده ایم افزایش پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان از بوم برای همان بوم بود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از چالش ها ی جدی در ارتباط با نیروی انسانی این بود که از یک شهرستان برای منطقه دوردست نیروی انسانی جذب می کردند که این افراد پس از چند سال که از استخدام آن ها می گذشت خواستار انتقال به زادگاه خود بودند که این امر مشکلاتی به همراه داشت.

فانی تصریح کرد امسال برای اولین بار کشور را به بوم هایی تقسیم کرده و از هر بوم برای همان بوم دانشجوی تربیت معلم انتخاب کردیم و این رویه را در آینده نیز ادامه خواهیم داد تا ماندگاری نیروی انسانی را بویژه در مناطق محروم افزایش دهیم.

وی افزود: میانگین سابقه خدمت معلمان در مناطق محروم کمتر از 5 سال بود که این روش جذب نیروی انسانی از بوم برای بوم تجربه نیروی انسانی را برای مناطق محروم حفظ می کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای صد شعبه و پردیس در سراسر کشور است این امکان را فراهم کرده تا در تامین و تربیت نیروی انسانی از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بهره ببریم.

هر روز 5 /7 کلاس درس توسط خیرین ساخته می شود

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: به طور متوسط بعد از انقلاب در هر روز 5/7 کلاس درس توسط خیرین ساخته و به آموزش و پرورش اهداء شده است.

فانی ادامه داد: این مسئله نشان از توان مشارکت مردمی و خیرین مدرسه ساز دارد و باید آموزش و پرورش بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی گفت: تاکنون 40 هزار دانش آموز از طریق خرید خدمات آموزشی در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل شده اند.

بازنشستگی پیش از موعد را بدون سنوات ارفاغی اجرا می کنیم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: با پیگیری های انجام شده امسال موفق شدیم مشکل 4 درصد معلمان که متقاضی بازنشستگی پیش از موعد بودند را رفع کنیم.

فانی ادامه داد: امید است با درخواست همکاران فرهنگی که معذوریت هایی برای ادامه خدمت دارند موافقت شود.

وی با بیان این که امسال 25 هزار همکار فرهنگی به سن بازنشستگی می رسند اظهارداشت: تعدادی از این افراد که مایل به ادامه خدمت در آموزش و پرورش بودند و ما به آنها نیاز داشتیم با تعهد سازمان مدیریت قرار شد همکاری خود را ادامه دهند.

وی با اشاره به این که برآورد ما این است که حدود 4 تا 5 هزار نفر تقاضای بازنشستگی پیش از موعد داشته باشیم ادامه داد: با پیگیری های انجام شده 376 هزار و 172 نفر از همکاران شاغل و بازنشسته که مشکل رتبه عالی داشتند مساله آنها حل شد.

وی به دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای بهسازی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: همکاران فرهنگی که بیماری صعب العلاج دارند و ناچارند به شهرهای دارای امکانات درمانی بهتر منتقل شوند ما مراکزی را برای اسکان این افراد پیش بینی کرده ایم.

فانی افزود: اولین مرکز درمانی در دهه فجر امسال در مشهد راه اندازی می شود و بنا داریم 10 مرکز را در مجموع به بهره برداری رسانده و به تدریج آماده ارائه خدمات به فرهنگیان کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین با پیگیری از طریق بانک ملی مبلغ 1200 میلیارد تومان نزد این بانک برای پرداخت وام کم بهره با سقف 5 میلیون تومان به 240 هزار فرهنگی پیش بینی کردیم.

وی یادآور شد: ما امسال 25 هزار همکار فرهنگی بازنشسته داریم اما در عین حال 200 هزار دانش آموز به تعداد دانش آموزان کشور اضافه شده که با این شرایط ما نیازمند حدود 40 هزار نیروی فرهنگی بودیم اما با ساماندهی نیروی انسانی موفق شدیم بدون استخدام این کسری نیرو را جبران کنیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش می تواند با ساماندهی نیروی انسانی خود از منابع و اعتبارات استفاده بهینه کرده و از محل این صرفه جویی مشکلات خود را تا حدودی برطرف کند.

فانی اضافه کرد: از محل این صرفه جویی توانستیم 20 درصد فوق العاده شغل 330 هزار معلم ابتدایی را افزایش دهیم.

وی توسعه مشارکت ها را از دیگر سیاست های وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین دستگاه دولت و فصل مشترک حاکمیت و ملت و دستگاهی که زیرساخت منابع انسانی کشور را تامین می کند متعلق به یک وزارتخانه نیست بلکه متعلق به همه مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی است از این رو باید بتواند از همه امکانات برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

فانی اظهارکرد: در زمینه توسعه مشارکت ها گام های خوبی برداشته ایم که از جمله انها امضای تفاهم نامه با 15 وزارتخانه و دستگاه دولتی است که منافع زیادی را عاید آموزش و پرورش کرد. همچنین تفاهم نامه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص تجهیز پژوهش سراهای آموزشی به امضا رساندیم که یک نمونه از آن مجهز کردن 50 پژوهش سرای دانش آموزی به امکانات نانو است.

5700 مدرسه مجری طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی

وزیر آموزش و پرورش سومین سیاست این وزارتخانه را ارتقا مدیریت آموزشگاهی برشمرد و افزود: امسال در راستای این سیاست طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی را در پنج هزار و 700مدرسه به طور آزمایشی اجرا کردیم.

فانی ادامه داد: به موجب این طرح به دنبال آن هستیم که در عین توانمندسازی مدیران، اختیارات مدارس را افزایش دهیم و استانداردهای مدارس را بالا ببریم.

وی تصریح کرد: در این ارتباط تابستان امسال دوره های آموزشی برای مدیران مدارس مجری این طرح برگزار شد و اکنون نتایج طرح در واحدهای دانشگاه فرهنگیان در حال ارزیابی است که امیدواریم در سال آینده این طرح به عنوان یکی از حلقه های مدیریت آموزشگاهی تسری یابد.

وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: یکی دیگر از سیاست های این وزارتخانه عملیاتی کردن بودجه است که امسال با مجوز مجلس شورای اسلامی از میان پنج هزار و 700 مدرسه مجری طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی، 600 مدرسه را انتخاب کرده و طرح بودجه ریزی، عملیاتی شد.

فانی اضافه کرد: برای سال 94، نیز درخواست اجرای طرح عملیاتی کردن بودجه در پنج درصد مدارس کشور در لایحه بودجه پیشنهاد شده است.

کاهش 20 درصدی ابلاغ بخشنامه به استان ها

وی تمرکززدایی را از دیگر سیاست های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش یک وزارتخانه متمرکز است در حالی که بخشی از امور می تواند به استان ها واگذار شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توافق های انجام شده 84 مورد از وظایف وزارتخانه را به استان ها واگذار می کنیم و هدف گذاری ما کاهش 20 درصدی ابلاغ بخشنامه به استان ها به منظور افزایش اختیارات آنها است.

اجرای سند تحول نظام آموزشی به نقشه راه نیاز دارد

فانی اجرایی کردن سند تحول بنیادین نظام آموزشی را از دیگر برنامه های این وزارتخانه عنوان و تصریح کرد: کار تنظیم و تصویب این سند 10 سال به طول انجامید، اما تاکنون صرفا طراحی و تصویب آن به نتیجه رسیده و به مرحله اجرا نرسیده است.

وی اظهار داشت: برای اجرای این سند نیاز به نقشه راه داریم که اکنون درصدد طراحی نقشه راه هستیم و تا پایان بهمن ماه برای تصویب در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با تصویب این نقشه راه برنامه های وزارتخانه تا پایان برنامه ششم توسعه بر اساس این نقشه پیش بینی و اجرا می شود، یادآورشد: به دلیل اجرایی نشدن سند در سه سال گذشته شاهد اضافه شدن پایه ششم ابتدایی به دوره ابتدایی بودیم که این مساله مشکلات زیادی به همراه داشت.

ایجاد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی در مدارس

فانی اظهار کرد: در دولت یازدهم سیاست آموزش و پرورش ایجاد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی است که این سیاست، امنیت و آرامش را برای محیط های آموزشی و مدارس به ارمغان آورده است.

وی به فعالیت های انجام شده در بخش پرورشی و تربیت بدنی اشاره و تصریح کرد: امسال المپیادهای درون مدرسه ای با حضور سه میلیون دانش آموزان اجرا شده است و اکنون کانون های درون و برون مدرسه ای به منظور شناسایی استعدادهای بدنی دانش آموزان فعال شده اند.

طرح تشویقی برای اولیا بی سواد دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 9 میلیون بی سواد در کشور وجود دارد، گفت: این مساله باعث شد تا شورای عالی سواد آموزی پس از سال ها تشکیل جلسه داد و اکنون طرحی به منظور تشویق نوآموزان به سوادآموزی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

فانی ادامه داد: امسال آموزش و پرورش 400 هزار نفر از اولیا دانش آموزان که بی سواد بودند را شناسایی کرده است.

وی همچنین به فعال کردن 600 دارالقرآن دانش آموزی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: امسال 101 پژوهش سرای دانش آموزی تاسیس شد و تعداد پژوهش سراها به 401 رسید.

450 میلیارد تومان اعتبار برای شیر مدارس

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در بودجه سال 93، 150 میلیاردتومان برای شیر مدارس پیش بینی شد که علاوه بر آن 300 میلیارد تومان نیز از محل یارانه ها به این امر اختصاص یافت، تصریح کرد: در مجموع از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و یارانه ها 450 میلیارد تومان برای شیر مدارس اختصاص یافته است.

فضاهای آموزشی را متناسب با شرایط دانش آموزان دختر تامین کنیم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه نشست و در بخش پرسش و پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص طرح محرم سازی مدارس دخترانه گفت: اگر بتوانیم فضای مناسبی را در اختیار دانش آموزان دختر قرار دهیم که آزادتر باشند خوب است.

فانی ادامه داد: با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ ساختمان های بلند به مدارس اشراف دارند عملا چنین چیزی امکان پذیر نیست اما سعی می شود فضاهای مناسب با فعالیت های دانش آموزان ایجاد شود.

تکلیف رییس دانشگاه فرهنگیان به زودی مشخص می شود

وزیر آموزش و پرورش در ارتباط با وضعیت رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث تعیین تکلیف رییس دانشگاه فرهنگیان مطرح شده و رای گیری می شود.

امسال تنها 130 نفر از نیروهای آموزش و پرورش به تهران منتقل شدند

فانی با بیان اینکه سال گذشته حدود دو هزار نفر از نیروهای وزارت آموزش و پرورش به تهران منتقل شدند، اظهار داشت: امسال این مساله را کاهش داده و تنها با دارا بودن شرایط خاص 130 نفر برای ارایه خدمت به تهران منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ما این است که تا پنج سال آینده در این رابطه به تعادل نسبی برسیم، تصریح کرد: تا 10 سال آینده 50 درصد نیروهای این وزارتخانه بازنشسته می شوند از این رو اگر ردیف های استخدامی خود را به مناطق محروم اختصاص دهیم تا حدود زیادی مشکلات نقل و انتقال ها رفع می شود.

پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان

فانی اضافه کرد: به موازات پذیرش دانشجو از طریق کنکور و از میان دارندگان مدرک دیپلم در دانشگاه فرهنگیان، دستورالعملی تهیه شده که به شرط صدور مجوز سازمان مدیریت، آزمونی برای دارندگان مدرک کارشناسی سایر دانشگاه ها برگزار شود.

من تابع قانون هستم

وزیر آموزش و پرورش در خصوص امکان استیضاح توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس و نمایندگان دارای اختیاراتی هستند و ما نیز تابع قانون هستیم.

فانی ادامه داد: آموزش و پرورش وزارتخانه بزرگ با امکانات محدود است و در دوره های قبل نیز مشکلاتی داشته و در آینده نیز خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: من به هیچ وجه در این رابطه نگران نیستم و امید است هر چه خیر و صلاح است به نتیجه برسد من در آموزش و پرورش احساس تکلیف کرده و آبرو و تجربه خود را به میدان آورده ام.

مجتمع های آموزشی فاقد استاندارد به مدارس عادی تبدیل شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط تعیین شده مجتمع های آموزشی شهری فاقد استاندارد به مدارس عادی تبدیل شد، بدون اشاره به تعداد این مجتمع ها گفت: اکنون وضعیت مجتمع های آموزشی روستایی نیز در دست پژوهش و بررسی است.

فانی اظهار داشت: تا قبل از ساماندهی مدارس، تکلیف مجتمع های آموزشی روستایی نیز برای سال آینده مشخص می شود.

بودجه سال 93 آموزش و پرورش 112 درصد تخصیص یافت

وی از تخصیص 112 و نیم درصد بودجه آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که تخصیص بودجه برخی دستگاه ها پایین تر از 90 درصد بوده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بودجه سال 94 کشور در مقایسه با امسال در بخش اعتبارات هزینه ای 11.2 درصد رشد داشته حال آنکه این میزان در آموزش و پرورش 20.7 درصد است.

فانی اضافه کرد: همچنین در بخش تملک دارایی دولت نیز 15.8 درصد افزایش داشته در حالی که در آموزش و پرورش این رقم از رشد 25.3درصدی برخوردار بوده است.

مشکل بیمه طلایی فرهنگیان رفع شد

وی در خصوص مشکل بیمه طلایی فرهنگیان و بی توجهی بیمه آتیه سازان حافظ به تعهدات خود نیز گفت: ماهانه 23 میلیارد تومان به بیمه آتیه سازان حافظ پرداخت می شود و مطابق با همین مبلغ نیز به همکاران فرهنگی پرداخت می کنند.

مدارس دولتی پولی نمی شود

فانی ادامه داد: در رابطه با برخی شبهات واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به بحث نشستیم و جزییات بسته حمایتی به مدارس بخش خصوصی را تشریح کردیم.

وی اضافه کرد: بر اساس جمع بندی های این جلسه، سال 94 آیین نامه اجرایی ماده 22 قانون مدیریت خدمات کشوری ملاک عمل خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: بر اساس این آیین نامه تمام یا بخشی از تجهیزات و امکانات مورد نیاز از مدارس مجری خریدار می شود و با اجرای این طرح قرار نیست مدارس پولی شود.