به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، علی پوربافرانی در يك پزشك نوشت:این روزها اینستاگرام خیلی خوب توانسته جای خود را در بین کاربران شبکه های اجتماعی باز کند و طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. فیلترها، امکانات و ابزارهای هرچند مختصراین محیط مجازی، همه و همه باعث استوار ماندن آن برای به اشتراک گذاری عکس میان کاربران شده است. طی این مطلب قصد داریم با هم به بعضی از امکانات این شبکه و نحوه تعامل بهتر با دیگر کاربران بپردازیم.

مسلما آشنایی دقیق و شناخت صحیح، توانایی ما را در موفقیت و ایجاد جایگاه مناسب در این شبکه اجتماعی تضمین می کند. راجع به اینستاگرام در ویکیپدیا می خوانیم:

“اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود میدهد که عکسها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه های اجنماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بگذارند. یک ویژگی متمایز اینستاگرام محدود کردن عکسها به فرم مربع شبیه به عکس دوربینهای اینستماتیک کداک یا پولاروید (برخلاف نسبت تصویر ۳:۴ که عموما برای دوربین عکاسی موبایلها استفاده میشود) است. کاربران همچنین میتوانند از فیلترهای دیجیتال برای عکسهایشان استفاده کنند. حداکثر زمان برای ویدئوهای اینستاگرام ۱۵ ثانیه می باشد.”

instagram1
اگر قصد آغاز به کار با این شبکه بسیار جمع و جور موبایلی را دارید با ما همراه باشید:

1- قبل از هر کاری شما باید حرفی برای گفتن داشته باشید !
هدف خودتان رو مشخص کنید، برای کاربرانتان چیز جدیدی دارید یا خیر ؟ می توانید مثل خیلی های دیگر از زندگی روزانه تان، کتابهایتان، دستنوشته ها، آشپزی و غذاهایتان، اشعار یا از همه بهتر سوژه های ناب عکاسی برای جذب مخاطب استفاده کنید.

instagram2
2-وقت بگذارید.
برای جذب مخاطب و برقراری ارتباط موثر با آنها باید وقت بگذارید و هم سلیقه هایتان را پیدا کنید. کار خاصی نیاز نیست انجام دهید، تنها به بخش جستجو رفته و تصاویر تصادفی موجود را بر حسب علاقه باز کنید و کاربرانی که مورد علاقه شما هستند را Follow کنید. به همین راحتی.

instagram3
3- لایک کنید !
لایک کردن یا پسندیدن جزء جدایی ناپذیر شبکه های اجتماعی است، در اینستاگرام این کار راحتتر از باقی شبکه هاست، دوبار پیاپی روی تصاویر مورد علاقه تان تپ بزنید. هر لایک شما در صفحه مربوط به اعلان های کاربری که تصاویر را آپلود کرده قابل مشاهده و ردیابی است، یعنی مطمئن باشید از چشم کاربر مورد نظر شما پنهان نخواهد ماند و همین کار باعث توجه بیشتر دیگر کاربران به صفحه شما خواهد شد.

4- دوستانتان را دعوت کنید (mention)
در اینستاگرام قاعده کامنت گذاشتن و اعلان ها یک مقدار متفاوت است، مثلا در فیس بوک شما اگر برای یکی از دوستانتان کامنت گذاشته باشید، هر کامنت یا حرکتی بعد از شما در آن پست ایجاد شود در اعلان های شما قابل مشاهده است و فیس بوک شما را خبر می کند، اما در اینستاگرام شرایط فرق میکند، تا کسی شما را صدا نزند از اعلان (notifications) خبری نیست، مثلا برای پاسخ دادن دادن به کامنت های دوستانتان باید از این فرمول استفاده کنید username@ تا خبرشوند و بازخورد کامنتشان را ببینند. چیزی که در اینستاگرام مرسوم است فرای این استفاده است، خیلی از صفحات از شما می خواهند تا دوستان خودتان را به صفحه شان دعوت کنید که منظورشان دقیقا همین mention است و یا خیلی اوقات پستی می بینید و می خواهید دوستی را از وجود آن باخبر کنید، کافیست در یک کامنت نام او را با پیشوند @ ذکر کنید.

5-در تصویرهای خودتان افراد ویا صفحات مرتبط را tag کنید
اگر در تصاویری که قصد آپلود دارید مضامینی مرتبط با دیگر صفحات وجود دارد که ممکن است برای کاربران جالب باشد به راحتی در هنگام آپلود کردن می توانید با اشاره روی تصاویر در آخرین مرحله هر تعداد از کاربران را tag کنید. تا پست شما بعد از تایید کاربر در صفحه پروفایل او هم قرار بگیرد.

instagram4
6- استفاده از Direct
اگر با اینستاگرام کار کرده باشید حتما متوجه شدید که امکان ارسال پیام خصوصی یا راهی برای ارتباط و ارسال پیام به صورتی که در معرض عموم نباشد، مثل دیگر شبکه های اجتماعی وجود ندارد. اما در اینجا Direct کار کاربران را راه خواهد انداخت به طوری که شما در هنگام ارسال یک تصویر می توانید آن را با به سمت چپ کشیدن صفحه در مرحله آخر، تصویر را تنها برای یک یا چند کاربر به صورت اختصاصی به نمایش بگذارید. باقی کاربران توانایی دیدن این مکالمه و تصاویر را نخواهند داشت. نکته جالب دیگر اینکه اینستا شما را از دیده شدن تصاویرتان توسط کاربر موردنظرتان مطلع میکند! یعنی بلافاصله بعد از مشاهده تصاویر توسط کاربر برای شما اعلانی ظاهر می شود که تصویر شما توسط کاربر مورد نطرتان دیده شده است. چیزی که در حال حاضر مرسوم است استفاده از Direct برای ارسال تصاویر مرتبط برای کمپین ها یا گروه ها یا فن پیج هاست تا بتوانند آثار یا تصاویر مخاطبانشان را در صفحه خودشان به نمایش بگذارند.

7- هشتگ ها را به کار بگیرید.

دسته بندی و تفکیک تصاویر در اینستاگرام به طور کامل به هشتگ ها محول شده است. همین کار باعث شده در بین کاربران رواج بهتری داشته باشد، هر چند وقت یکبار هم کاربرها تحت عنوان های مختلف از هشتگ های خاص استفاده می کنند. ( مثلا #بزن که برای غذا ها عموما به کار می آید) انتخاب هشتک های مناسب برای تصویرهایتان تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب دارد. خیلی از صفحات هشتگ های خاص خودشان را دارند و کاربران را به استفاده از آنها تشویق می کنند. مسلما اگر شما هشتگ های پرمخاطب را انتخاب کنید کاربران بیشتری به سمت شما خواهند آمد. اگر صفحه ای با تعداد مخاطبان بالا دارید به سادگی می توانید مطالب را با هشتگ های خاص دسته بندی کنید، تا دسترسی به آنها برای کاربران راحتتر باشد.

instagram6
8- در انتخاب تصویر دقت کنید.
ابهام آنچنانی ندارد! در شبکه ای که بر مبنای تصویرهای کاربران و مختص موبایل های هوشمند طراحی شده است مسلما انتخاب تصویر بسیار مهم است.انتخاب تصویر به باقی ماندن و بازگشت دنبال کننده های شما برای باقی تصویرها کمک بسیار زیادی خواهد کرد. تصویر های بدون منبع، رنجه و بی کیفیت و کپی از صفحات دیگران مواردی است که به مذاق کاربران آنچنان خوش نخواهد آمد.

9- مراقب تعداد لایک ها و کامنت های خودتان باشید تا بلاک نشوید.
در همه شبکه های اجتماعی اسپمرها وجود دارند و با گذاشتن تعداد کامنت و لایک های با تعداد بالا تعادل و اعتبار شبکه ها را تحت الشعاع قرار می دهند. در اینستا هم همین وضعیت حاکم است، خود سیستم برای تعداد کامنت ها، لایک ها و فالو و آنفالو ها محدودیت گذاشته است و این محدودیت برای ایجاد و داشتن یک شبکه سالم به نظر بنده نگارنده لازم و ضروری است. اگر شما در ساعت بیشتر از ۳۰۰ لایک و ۵۹ کامنت داشته باشید، تا ۲۴ ساعت امکان فعالیت نخواهید داشت، تلاش شما برای فالو یا آنفالو کردن بیشتر از ۴۵ نفر در هر ۱۵ دقیقه هم به بلاک شدن منجر خواهد شد. حواستان را جمع کنید، فعالیت زیاد شما باعث از دست رفتن دسترسی تان می شود که این قضیه چندان برای معتادهای این شبکه خوشایند نیست.

instagram7
10- به فیلتر ها و ابزار های اینستاگرام بسنده نکنید.
اینستا برای جشن سال نو میلادی فیلترهای جدید خودش را در دسترس کاربرها قرار داد و نباید بی انصاف باشیم که در حال حاضر فیلترها و امکانات در این اپ به خوبی پاسخگوی نیاز و سلیقه کاربر است. اما همیشه راه هایی هست که کاربرها برای ایجاد تفاوت انتخاب می کنند. مثلا چیدن تصاویر به صورت جدولی ، یا نمایش تصاویر در حالت عمودی یا افقی و یا ایجاد نوشته در تصویرها که اینروز ها طرفداران خودش را هم دارد. برای هر یک از این کارها App های متنوعی یافت می شود که هریک دارای امکانات خوب و کاربردی هستند. PhotoGrid و VSCO Cam از جمله این نرم افزارها هستند.

instagram8

instagram9

instagram10

instagram11

۳۰۰ میلیون کاربر دلیل موجهی برای توجه به این شبکه موفق است و می تواند بهانه ای برای ثبت تصاویر بهتر با تلفن همراهتان و یا آشنایی با عکاسان اطرافتان باشد.

کمی عقب تر می رویم، شاید تا بحال سراغ اینستاگرام نرفته اید، کافی است از صفحه اصلی وبسایت اینستاگرام نرم افزار قابل اجرا در گوشی تلفن همراه خودتان را نصب کنید، و پس از ثبت نام و ایجاد اکانت به این محیط دسترسی خواهید داشت.

با ۱۰ توصیه پیش رو می توانید شانس مشاهده شدن تصویرهایی که خودتان با گوشی گرفته اید را افزایش دهید.

insta1
بهترین تصاویر را انتخاب کنید !
بازدید کننده ها در اینستا خیلی سریع به تصویرها واکنش نشان می دهند. اگر مورد توجه قرار بگیرد به آسانی تصویر لایک می شود، دومرتبه روی تصویر تپ می کنند و اگر مورد توجه شان قرار نگیرد از آن خواهند گذشت. اگر بهترین عکس هایتان را پست کنید، مسلما بازخورد های مثبت بیشتری دریافت خواهید کرد. تداوم ارسال تصاویر خوب شما را به عنوان یک عکاس موبایلی، پرانگیزه تر خواهد کرد. توجه داشته باشید که هدف داشتن یک گالری زیباست و تنها کافی است تصاویر شما خوب به نظر برسند ! به تصویر های اینستاگرام من @alipb نگاهی بندازید. فقط عکس هایی را با دوستانم به اشتراک می گذارم که دیدنشان برایم خوشایند است و احساس خوبی را برایم به ارمغان می آورد.
اگر تازه کار هستید و عکس های کمی دارید، نگران نباشید. تعداد تصویر کم آنچنان هم بد به نظر نمی آید. به مرور این مشکل با گذشت زمان حل خواهد شد، کیفیت را هرگز فدای کمیت نکنید و فقط شاهکارهایتان را پست کنید.

insta2

به طور منظم تصویر ارسال کنید !
اگر امکانش را دارید، هر روز یک عکس ارسال کنید، یک زمان مشخص را با خودتان برای پست کردن عکس جدید قرارداد کنید، تا مخاطب هایتان ارتباطشان با شما قوی تر شود. زیاده روی را هم کنار بگذارید، کاربران آنچنان علاقه ای به مشاهده ۲۰ تصویر هرچند عالی از شما را طی یک روز ندارند. اگر حتی تمامی عکس هایتان هم عالی هستند به ارسال روزانه حداکثر ۲ الی ۳ عدد از انها اکتفا کنید.

insta3
مربعی فکر کنید !
اینستاگرام شما را در ارسال تصاویر محدود می کند، شما باید تن به محدودیت مربع بودن ابعاد تصویرتان بدهید، پس بهتر است در حین عکاسی حتما این مورد را مد نظر داشته باشید. همچنین شما می توانید ابعاد تصاویرتان را با اپ های مختلف ویرایش عکس، دستکاری کنید. اگر هم ابعاد سوژه شما را ناچار به عکاسی با سایز های متفاوت می کند، مثل خیلی ها با اپ های ویرایش، گوشه های بالا و پایین ویا چپ و راست را خالی بگذارید.
ابعاد مربع به شما در قرار دادن سوژه ها در مرکز عکس کمک بسیار زیادی می کند و مطمئن باشید بعد از مدتی توانایی ثبت عکس ها در این قاب برایتان خیلی دلچسب خواهد شد.

پروفایلتان را به صورت عمومی به نمایش بگذارید
وقتی کاربر جدیدی در اینستاگرام من را فالو می کند، من هم برای دیدن تصاویر گالری مجازی اش صفحه ی او را باز می کنم، اما اگر پروفایل به صورت Private باشد، باید منتظر تایید خود کاربر برای مشاهده تصاویر بمانم.
به صورت پیش فرض پروفایل کاربران و عکس ها در اینستا به صورت عمومی به نمایش در می آید، مگر اینکه شما در قسمت Edit Your Profile صفحه خودتان را Private کنید. با این کار کاربران ابتدا باید follow request برایتان ارسال کنند و بعد از تایید شما انها قادر به مشاهده عکس ها خواهند بود. اینکه کاربر برای دیدن عکس های شما باید منتظر تایید شما بماند و در لحظه نتواند عکس های شما را ببیند ممکن است افراد کمتری را به صفحه شما جلب کند. صفحه خودتان را به صورت عمومی به نمایش بگذارید تا کاربران بیشتری بتوانند عکس های شما را ببنید و بازخورد کارها را بهتر دریافت کنید.

insta4

عنوان یا توضیح برای عکس ها را فراموش نکنید.
فقط به آپلود عکس ها بسنده نکنید. اسم یا عنوان برای هر عکس، به مخاطبان شما برای درک بهتر ایده و تفکر شما کمک شایانی خواهد کرد. در نسخه های قبلی اینستا امکان ویرایش مطلب ها و عنوان ها نبود، اما در نسخه های جدید اگر حین آماده کردن عکس فراموش کردید توضیحی راجع به آن بنویسید، به راحتی با EDIT کردن پست می توانید متن مورد نظرتان را پایین تصویر درج کنید.
درج توضیحی راجع به وضعیت پشت صحنه ، مکان عکاسی و یا چیزی که به شما انگیزه عکاسی داده برای مخاطبان جالب خواهد بود. توجه داشته باشید شما می توانید کاربران دیگر را به مشاهده تصویر خودتان دعوت کنید، تنها کافیست @ بدون فاصله قبل از username آنها در کامنت ها یا پایین عکس بگذارید. ( @username )

هشتگ بگذارید
اگر در شبکه های اجتماعی تازه وارد هستید، شاید هشتگ ها برایتان بی فایده به نظر برسند. باید بدانیم که هشتگ ها میانبرهایی هستند که به کاربران برای یافتن موضوعات، محتوا ها و یا جریانات مختلف کمک می کنند. مثلا درج هشتگ #گربه برای تصاویر، به مخاطبان نشان می دهد که شما تصویری مرتبط با گربه ارسال کرده اید. هرکاربری که هشتگ #گربه را جستجو کند ممکن است تصویر شما را نیز مشاهده نماید.
استفاده از هشتگ ها امکان بازدید بیشتری به تصاویر شما خواهد داد. حتما در نظر داشته باشید که اضافه کردن تعداد زیادی هشتگ به پستتان آنچنان تفاوت چشم گیری هم نخواهد داشت، پس تنها سعی کنید از هشتگ های مرتبط بهره بگیرید.

عکاس های هم سبک خودتان را دنبال کنید
اساس اینستاگرام برای اشتراک گذاری تصویر است، اگر خلاقانه عکس می گیرید، عکاس های خلاق را دنبال کنید. شاید سوژه های آنها روزی در شناخت بهتر سوژه ها به شما هم کمک کند. پیدا کردن عکاس های هم سلیقه آنچنان کار سختی نیست، به آسانی با کمک هشتگ ها می توانید هم سلیقه ها را ردیابی کنید. اگر به هدف زدید و شخصی را یافتید که دارای سلیقه مثل شما در عکاسی است، پیشنهاد می کنیم از صفحه پروفایلش لیست افرادی را که دنبال میکند هم بررسی کنید، میتوانید با افراد بیشتر و عکس های بیشتری اشنا شوید.

تعامل با مخاطبان
خیلی خوب است اگر در کنار توضیحات تصویر با کاربرانتان تعامل داشته باشید، نظر آنها را راجع به گالری خودتان، تصویرها یا سوژه ای خاص جویا شوید، به عنوان مثال “دوستان با این تکنیک عکاسی تازه آشنا شدم، نظرشما چیه ؟”

insta5

کامنت بگذارید
رسانه های اجتماعی آنلاین مثل اینستاگرام بر مبنای ایجاد روابط استوار هستند. در اینستا برای ایجاد رابطه تنها ابزار، درج کامنت است. اگر شما برای کاربری کامنت قابل قبولی که در بردارنده بازخورد از تصویر ارسالی او باشد بگذارید، آن کاربر به صفحه شما می آید و به احتمال زیاد شما را فالو خواهد کرد.
کامنت ها باعث ایجاد تعامل و مشارکت میان کاربران خواهد شد. کاربر ها کامنت های شما را بیشتر از لایک هایتان به خاطر خواهند سپرد. اگر شما یک سوال صمیمانه یا نظری راجع به تصویری برای کاربری دادید، او را به یک رابطه اینستاگرامی دعوت کرده اید. نظراتی مثل “عالی” “خوبه” یا در این حد و حدود با آنچنان اقبالی روبرو نخواهند شد.

به کامنت کاربران پاسخ دهید

پاسخ دادن به کامنت های مخاطبانتان بخش مهمی از روابط در اینستاگرام است. خیلی اوقات کاربران سوالاتی دارند مثل “از چه فیلتری استفاده کردی؟” یا “اینجا کجاست ؟”. سعی کنید هیچ یک از این سولات را بی پاسخ نگذارید، پاسخ شما بازخوردی فراتر از انچه تصور می کنید برایتان خواهد داشت. حتی اگر بازخوردی راجع به تصویری دارید حتما حتی در حد یک شکلک J پاسخگو باشید. فقط فراموش نکنید برای اینکه کاربر متوجه پاسخ شما شود بایستی او را Mention کنید، کار ساده ایست @username او را برای دیدن پاسخ دعوت خواهد کرد.