تعدادی افسر پلیس چین به خاطر خوردن حیوان در حال انقراض و کتک زدن خبرنگاران از خدمت معلق شده‌اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین گزارش کرده است که سه خبرنگار یک نشریه محلی در استان گوانگدونگ، در جنوب چین، گفته‌اند که هنگامی که مشغول تهیه عکس و گزارش از میهمانی چند تن از مقامات ارشد محلی در حال خوردن گوشت سمندر بودند هدف ضرب و شتم ماموران پلیس قرار گرفتند.

سمندر چینی جانوری شبیه سوسمار است که با خطر انفراض مواجه است.

خبرنگاران مضروب شده که برای روزنامه محلی "ناندو" کار می کردند گفته‌اندکه این حادثه در یک رستوران روی داد و ماموران پلیس با همکاری چند تن از مقامات محلی به آنان حمله کردند، و ضمن ضرب و شتم آنان، دوربین هایشان را گرفتند. تصاویری از خبرنگاران پس از کتک خوردن از ماموران در روزنامه‌های چین منتشر شده است.

soosmarabi
دولت چین سمندر را در فهرست جانوران در خطر نابودی قرار داده است

مقامات محلی برای شرکت در میهمانی خوردن گوشت سمندر در این رستوران گرد آمده بودند.

به گزارش روزنامه ناندو، بیست و هشت نفر در این میهمانی به صرف سمندر دعوت شده بودند و علاوه بر افسران پلیس، چند تن از مقامات امنیتی از جمله کارمندان اداره امنیت محلی و رئیس بازنشسته این اداره به نام وانگ یینگ هنگ از جمله مدعوین بودند.

soosmarabi1
اگرچه کرگدن جانوری در حال انقراض است اما شکار غیرقانونی این جانور برای فروش شاخ آن همچنان رواج دارد

به نظر می‌رسد که آقای وانگ میزبان این میهمان یا تهیه کننده سمندر بوده است. هزینه مهمانی هزینه آن بیش از یکهزار دلار برآورد شده است. علاوه بر صرف سمندر، به هر یک از میهمانان تعدادی ماهی آب شیرین که از یک سد محلی گرفته شده بود نیز هدیه شد هر چند ماهیگیری در این سد ممنوع است.

پلیس استان گفته است که تحقیقات پیرامون این واقعه آغاز شده و وانگ یینگ هنگ در بازداشت به سر می‌برد.

سمندر نوعی جانور شبیه سوسمار از رده دو زیستان است و طول سمندر چینی، که از جانوران کمیاب و در معرض انقراض محسوب می‌شود، به حدود یک و نیم متر و وزن آن تا بیش از بیست کیلوگرم می‌رسد.

در ماه آوریل سال گذشته، دولت چین برای افرادی که حیوانات نادر را صید کنند یا بخورند مجازات‌هایی تعیین کرد. در فهرست جانوران در خطر انقراض، چهارصد و بیست حیوان از جمله سمندر چینی ذکر شده است.

استفاده غذایی و دارویی از حیوانات نادر در فرهنگ چین رواج دارد و نه تنها در داخل آن کشور، بلکه در سطح جهانی نیز مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد کرده است. از جمله گفته می‌شود که چین بازار عمده فروش شاخ گردن و گوشت و اعضای بدن برخی جانوران کمیاب آفریقایی است که به دلیل شکار غیرقانونی، با خطر جدی انقراض مواجه هستند. همچنین، صنایع دستی چین از مصرف کنندگان اصلی عاج فیل است و بخش قابل توجهی از عاج مورد نیاز این صنایع از شکار غیرقانونی تامین می‌شود.

رشد اقتصادی و افزایش درآمدها در چین، بازار پر رونقی را برای شکارچیان حیوانات در شرف انقراض و در نتیجه، نگرانی‌هایی را برای حافظان محیط زست ایجاد کرده است.