به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، برای این که فرزندان، پدر یا مادر خود را صرفاً انسان‌های مقتدری ندانسته، بلکه آن‌ها را به عنوان اشخاصی بشناسند که رفتار مناسب و متعادلی دارند، باید والدین سعی کنند در مقابل فرزندان خود قاطع و در عین حال اطمینان‌بخش باشند. آن‌ها باید نقش راهنما و مشاور دلسوزی برای فرزندان‌شان داشته باشند و به آن‌ها احترام بگذارند.
 
بر این اساس متین‌السادات نصری، روان‌شناس، مشاور و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: والدین در عین حال که به کودکان آزادی لازم را می‌دهند، باید بر انضباط آن‌ها نیز تأکید کنند.
 
وی تصریح کرد: رابطه کلامی و تبادل نظر بین والدین و فرزندان سبب می‌شود که رابطه بین والدین و فرزندان بهبود یافته و والدین بتوانند در مواقعی که لازم است فرزند خود را از رفتاری منع کرده و به راحتی بدون مشاجره و درگیری انتظار خود را به فرزندان خود بیان کنند.
 
چنین والدینی به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس، احساس مسئولیت، توانش اجتماعی، خودمختاری و رابطه نزدیک و مثبت با فرزندان کمک می‌کنند.
 
در ادامه این مشاور در مورد والدین مستبد گفت: والدین مستبد لزومی نمی‌بینند که برای دستوراتی که می‌دهند دلیلی ارائه دهند، به نظر آنان اطاعت بی‌چون و چرا، وظیفه فرزندان است. این والدین از سر خشم چنین رفتاری را پیش می‌گیرند و برای مسایل، توضیح یا بحث و تبادل نظر با فرزند خود ندارند. این والدین نوجوانانی تربیت می‌کنند که اعتماد به نفس و نیز استقلال کمتری داشته و همچنین خلاقیت آن‌ها کمتر است،آن‌ها ذهن کنجکاوی نداشته و از لحاظ رشد شناختی کمتر رشد یافته‌اند و در برخورد با مشکلات روزمره انعطاف‌پذیری کمتری را نشان می‌دهند.
 
نصری یادآور شد: والدین سهل‌گیر، بی‌اعتنا یا به حد افراط بی‌بند و بارند و نمی‌توانند آن طور که نوجوانان نیاز دارند،‌ حامی آن‌ها باشند. برخی از والدین اجازه می‌دهند که هر کاری که نوجوانان‌شان بخواهند انجام دهد، شاید به این دلیل که کاری به کار نوجوان خود ندارند و اهمیتی به وی نمی‌دهند. این والدین کودکانی تربیت می‌کنند که به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند. این کودکان نیز اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی داشته و در مقابل هر ایده، فکر و نظری تغییر می‌کنند و نمی‌توانند برای خود فکر، ایده و نظری خاصی داشته باشند.
 
گفتنی است که والدین باید در عین حال که قاطع بوده، اطمینان‌بخش و مشوق فرزند خود باشند. به آن‌ها آزادی لازم را داده و به شخصیت‌شان احترام بگذارند.
 
همچنین والدین باید در نقش یک راهنمای دلسوز، مسایل تربیتی را به فرزند خود بیاموزند.