پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مازيار حکاک- همه ما در زندگي با بحث تقلب درگير بوده ايم، يعني يا وسوسه شديم تقلب کنيم، يا کسي از ما خواسته به او تقلب برسانيم يا ... اصلاً درگير شدن ما با تقلب از همان سال اول ابتدايي با اين سوال که گردي عدد 9 کدام طرفش است شروع شده و در مقاطع بعدي تا پايان تحصيل همواره گزينه اول بعضي از ما در شرايط بحراني بوده است.

تقلب براي بسياري از ما به قدري ساده است که کمتر نسبت به عواقب آن توجه داشته ايم، اما وقتي بدانيم اين موضوع کوچک در جنبه هاي مختلف شخصيت و زندگي مان مثل رزق و روزي هم تاثير گذار است بيشتر روي آن حساس مي شويم.

در اين پرونده کوچک نگاهي داريم به ابعاد مختلف اين موضوع و اين که چرا تقلب براي برخي از ما با همه زشتي هايش گزينه اول و آخر است؟!

taghalobdars (3)

چرا بعضي‌ها تقلب مي کنند؟
لذت استفاده از کار ديگران به علاوه کلاس اجتماعي:استفاده از دسترنج ديگران هر قدر هم که بد باشد، در ظاهر جذاب و لذت بخش است. به خصوص اگر بداني که درس خوان ها دود چراغ خورده اند و کلي براي درس زحمت کشيده اند، ولي تو در عوض فوتبال ديده اي، استراحت کرده اي، پاي جزوه به عميق ترين خواب دنيا فرو رفته اي اما با يک حرکت فني به اسم «تقلب» تمام زحمات آن ها را به جيب زده اي! تازه اين تفريح و استراحت مخصوص شب امتحان نبوده و سرگذشت يک ترم است. از طرف ديگر تقلب مثل بسياري از پيچاندن هاي ديگر به نظر برخي ها «کلاس اجتماعي» دارد. يعني صحبت کردن از شيوه هاي نوين تقلب و پيچاندن مراقب و استاد، مثل ندادن بليت اتوبوس، جا زدن در صف نانوايي جزو افتخارات و عناويني است که گاه با کسب مدال جهاني و المپيک برابري مي کند. جداي از اين مسئله خود پذيرفتن ريسک تقلب و لو رفتن هم نشان دهنده شجاعت است. کمي هم هيجان دارد.

taghalobdars (6)

مجبوري!!جداي از دلايل گفته شده اضطرار و ترس از پاس نکردن درس علت اصلي تقلب است. براي کسي که درس نخوانده، کمتر خوانده، شب امتحان دنبال جزوه بوده و اميدي به قبول شدن ندارد و از طرفي تعداد درس هاي پاس نشده و مشروطي اش زياد است، تقلب آخرين راه است در حالي که مسلماً اولين راه نبوده، اما ما عادت داريم با دست کم گرفتن خودمان و توانايي هاي مان از راه هاي ساده استفاده کنيم.

taghalobdars (2)

برخوردي هم که نمي شود:هر دانشجويي مي داند قوانين برخورد با تقلب جدي نيست و کم شده دانشجويي به خاطر تقلب کارش به کميته انضباطي بکشد. معمولا آن ها که خيلي تابلو بازي در مي آورند در مرحله اول جاي شان تغيير مي کند و در مراحل بعدي اوراق امتحاني شان گرفته مي شود، در نتيجه در هر دو حالت متقلب چيز زيادي از دست نمي دهد و اين عمل در ظاهر به ريسکش مي ارزد. گو اين که نوشتن هر چيزي در ورقه امتحاني ولو غلط و غلوط و زير سوال بردن علم، نسبت به سفيد گذاشتن برگه خودش يک آپشن است که حداقل دانشجو را تا روز اعلام نتايج اميدوار نگه مي دارد.

taghalobdars (4)

بعضي ها هم که معتاد تشريف دارند:بعضي ها هم معتاد به تقلب هستند، درس خوانده اند و نمره قبولي را هم مي گيرند، مطمئنا مشروط هم نمي شوند، اما به نمره 14، 15 رضايت نمي دهند و هر طور شده بايد تقلب هم بفرمايند که يک وقت سر بدون تقلب روي بالشت نگذارند تا روزشان شب بشود. اين حالت بدترين شکل ماجراست و علايم عجيب و عواقب بدي هم دارد.

taghalobdars (5)

چيزي بيشتر از کلاس:البته اين مدلش مختص دانشگاه است و خيلي هم کمياب، اما اين گروه تقلب مي کنند تا به اين کار شناخته شوند و بيشتر ديده شوند، اما به شکلي بسيار بيشتر از کسب يک کلاس اجتماعي و... آن ها که به خاطر کلاس ماجرا تقلب مي کنند مي خواهند از قافله عقب نمانند و بي دست و پا جلوه نکنند، اما آن ها که دنبال شهرت هستند افراط بيشتري در کارشان ديده مي شود. مثل آن هايي که مي خواهند سر کلاس هر استادي که شد شوخي کنند و انگشت نماي کلاس باشند و هر چه استاد سخت گيرتر و جدي تر باشد شوخي کردن و مزه پراندن براي شان شيرين تر است. حالا ماجراي انگيزه اين گروه هم به اين شکل است که هر چه امتحان سخت تر باشد و مراقبان حرفه اي تر، تقلب براي شان جالب تر مي شود و جوري هم تقلب مي کنند که يکي دو نفر بفهمند تا حسابي تظاهر به شجاعت و جسارت کرده باشند.

taghalobdars (7)

وقتي از خودمان مطمئن نيستيم:گروهي هم هستند که مي دانند تقلب کار بدي است، درس هم خوانده اند، اهل ماجراجويي و تفاخر هم نيستند، از سرزنش ديگران هم بابت تقلب کردن نمي ترسند اما به توانايي خودشان ايمان ندارند و حتما بايد از روي دست يک نفر ديگر بنويسند و...

taghalobdars (9)

تقلب در امتحان از ديد شرعي
نظر همه مراجع تقريبا ، درباره اصل تقلب يکي است و آن را غير مجاز و حرام مي دانند، اما نظر مراجع در پاسخ به اين که اگر دانش آموز يا دانشجويي در امتحانات با تقلب نمره قبولي کسب کند و به مرحله بالاتر برود و از مزاياي آن استفاده کند، حکم استفاده از اين مزايا چيست؟ به شرح زير است:

حضرت آيت ا... خامنه اي: 
تقلب حرام است ولي اگر تخصص و مهارت لازم را براي کاري که براي استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعايت شده، استخدام و دريافت حقوق اشکال ندارد.

حضرت آيت ا... سيستاني: 
استفاده او اشکال ندارد گرچه عمل او جايز نيست.

حضرت آيت ا... فاضل لنکراني: 
مشکل است، شرعاً نمي تواند از اين مزايا استفاده کند.

حضرت آيت ا... بهجت: 
بايد جبران کند آن درس را.

حضرت آيت ا... صافي گلپايگاني: 
تقلب در هر امري جايز نيست.

حضرت آيت ا... مکارم شيرازي: 
در صورتي که در يکي دو ماده درسي تقلب کرده باشد هر چند کار خلاف کرده ولي مدرک گرفته شده و ادامه تحصيل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.

taghalobdars (8)

چرا نبايد آن بعضي  ها تقلب کنند!
يک عمر از همه چيز و همه کس انتقاد مي کنيم، از اين که چرا کي روش تيم ملي را با دو هافبک دفاعي ارنج کرده و سعيد معروف براي بازيکنان سرعتي روي تور پاس هاي خوبي نمي فرستد و استيون اسپيلبرگ در فيلم هايش از تکنيک هاي دهه 70 ميلادي استفاده مي کند و نهايت همه بحث مان هم به اين جا مي رسد که هيچ کس سر جاي خودش نيست و وضع شهر و کشور و جهان بر وفق مراد نمي شود تا به تخصص ها احترام گذاشت و پارتي را جمع کرد و از اين حرف ها، اما نوبت به خودمان که مي رسد با تقلب نمره مي گيريم و با همين نمره ها مدرک مي گيريم و با همان مدرک دنبال کار هستيم و بعدش با تخصصي که چندان نداريم مي خواهيم کارهاي مهم انجام دهيم و وقتي نمي شود که بشود!! به جاي اين که ايراد کار را در خودمان ببينيم ذهن مان شروع مي کند به فرافکني و انتقاد از زمين و زمان و...

taghalobdars (10)

کم سوادي و بقيه ماجراها
مشخص است کسي که با تقلب يک به يک مدارج را طي مي کند و در نهايت مدرک مي گيرد آنچنان که بايد از نظر علمي چيزي عايدش نشده است. در واقع با اين سيستم آموزشي کشور کسي که درس مي خواند و با نمره خوب درس هايش را مي گذراند در نهايت و پس از اخذ مدرک به خاطر کاربردي نبودن بسياري از دروس و فاصله ميان درس ها تا واقعيت هاي شغلي، آمادگي لازم را براي احراز شغل ندارد، مگر اين که توانايي هايي داشته باشد که از مسير تحصيل حاصل نشده است، حالا در نظر بگيريد وضعيت کسي را که با تقلب به مدرک رسيده باشد. چه بسيار دانشجوياني که 4 سال يا 6 سال يا 8 سال در صف مدرک کارشناسي بودند تا جايي که دانشگاه علاوه بر مدرک تحصيلي خودشان يک کارشناسي تاريخ هم به صورت افتخاري به آن ها داده است، اما بعد از ترک فضاي دانشگاه و ورود به دنياي کار از حداقل اطلاعات رشته خودشان محروم هستند. ساده ترين انگيزه براي پيشگيري از تقلب نکردن همين کم سوادي است که شايد در کوتاه مدت بتوان آن را پوشاند اما در دراز مدت قطعا اين موضوع بر همگان آشکار خواهد شد.

سود کم براي ريسک بزرگ
جدا از کم سوادي يکي از مشکلات تقلب اين است که معمولا براي اين ريسک بزرگ عوايد کمي متصور است. اولا معمولا کسي که درس خوانده و کارش درست است بعيد است حاضر به تقلب دادن به ديگران شود و براي خودش دردسر درست کند. با اين شرايط کساني که تقلب مي دهند و مي گيرند معمولا چيز زيادي ياد ندارند؛ بنابراين کلا چيز زيادي دست استاد را نمي گيرد که بخواهد بابت آن نمره بدهد! از طرفي معمولا کساني که در خط تقلب هستند از صدر تا ذيل جواب هاي شان شبيه به هم است و استاد ممکن است در يکي دو مورد اول شک نکند اما از سوم به بعد تمام برگه ها را يک جايي ذخيره مي کند تا به موقع از خجالت متقلبان در بيايد.

taghalobdars (12)

چینی‌ها آزمونی شبیه کنکور به نام Gaokao  دارند که برای دانش‌آموزان بسیار سرنوشت‌ساز است، این آزمون را فشرده‌ترین آزمون دنیا می‌دانند، دولت چین برای جلوگیری از تقلب در این آزمون از دوربین‌های مداربسته و تشخیص‌دهنده‌های امواج وایرلس استفاده می‌کند.

taghalobdars (11)

تقلب، بيماري مهلک اجتماعي 

نويسنده: عباسعلي براتي، کارشناس ارشد روانشناسي- تقلب بيماري مهلک اجتماعي است که گاه نسبت به آن ساده انگاري مي کنند. تاثيرات تقلب بر آينده افراد از منظرهاي مختلف قابل بررسي است که در اين مطلب به عوامل زمينه ساز تقلب و تاثيرات روحي و رواني آن و همچنين راه هاي موثر در پيشگيري از تقلب پرداخته ايم:

عوامل زمينه ساز بروز تقلب
عوامل زيادي براي تقلب يک فرد مي توان متصور بود، اما اهم عوامل زمينه ساز تقلب به اين شرح است:

1 - فراهم بودن شرايط براي بروز تقلب، فضاي نامساعد حاکم بر مدارس يا دانشگاه و سهم دانش آموزان و دانشجويان و مسئولان اين مراکز در به وجود آمدن آن.

2-توقعات نادرست و خارج از ظرفيت دانش آموز يا دانشجو.

3-سهل انگاري در مطالعه و بي دقتي در هنگام آموزش و عدم آمادگي براي امتحان.

4-نپذيرفتن شکست در امتحان به دليل ترس از والدين يا حفظ آبرو.

5-احساس برتري طلبي و شجاعت به دليل نياز به جلب توجه و خود نمايي.

6 -وجود عوامل رواني مثل راحت طلبي، اضطراب، خشونت و ناسازگاري.

7- اعتماد به نفس و خود ارزشمندي پايين.

8-عدم برخورد قاطع و بازدارنده با افراد خاطي در محيط آموزشي.

taghalobdars (13)

هر کدام از اين موارد قابل شرح و بسط است که قطعا با توجه به فضاي صفحه مقدور نيست اما به عنوان مثال براي مورد هفتم بايد بدانيم کساني که اعتماد به نفس کافي ندارند، دانسته ها و تلاش هاي ديگران را از استعدادهاي خود برتر مي دانند به همين دليل ترجيح مي دهند از آن ها بهره مند شوند. دانشجويي که به فکر تقلب است، شکست خود را پذيرفته و قبول کرده که به تنهايي و با اتکا به توانايي هاي خودش نمي تواند موفقيت کسب کند در نتيجه با قبول ناتواني و ضعفش در امور تحصيلي ناخودآگاه به دنبال عوامل جايگزين براي ايفاي نقشي است که خودش در آن ناتوان است.

آثار زيان بار تقلب بر شخصيت افراد!
تقلب، دانشجويي را که از مهم ترين و تاثير گذارترين عناصر کشور است و در آينده سرنوشت آن را در تمام ابعاد رقم مي زند به فردي سست و تنبل تبديل مي کند. دانش آموز يا دانشجويي که يک بار با استفاده از تقلب به موفقيت آموزشي دست يافته به نوعي به اين رفتار نادرست اعتياد و وابستگي رواني پيدا مي کند و ديگر نمي تواند براي رسيدن به اهداف آموزشي و کسب نمرات بهتر در آينده تلاش کند.

تقلب ياد مي دهد که در هنگام مواجه شدن با هر مشکلي به جاي شناخت کامل ابعاد آن و جست و جوي بهترين راه حل و رفع مشکل به دنبال راهي معجزه آسا باشيم. کسي که به اين موضوع عادت کرده، در آينده نيز براي حل تمام مشکلاتش به دنبال چنين راهي است که در خيلي از مواقع به قانون شکني و زير پا گذاشتن حق و حقوق ديگران منجر مي شود.

taghalobdars (14)

کساني که به اين پديده شوم عادت کرده اند ميزان آسيب پذيري آن ها در زندگي آينده‌شان افزايش مي‌يابد چون در مواجهه با مشکلات آمادگي لازم را کسب نکرده اند. در تقسيم بندي نتايج تقلب از نظر رواني مي توان به اين موارد اشاره کرد:

1 - بروز احساس ترس: 
فرد متقلب از لو رفتن هراس دارد و تحت تاثير عوامل فيزيولوژيکي قرار مي گيرد و بدين صورت به خودش آسيب مي زند.

2 -احساس حقارت: 
تا انسان احساس کمبود و نياز عاجزانه نداشته باشد دست به تقلب نمي زند.احساس حقارت نهايتاً احساس ناتواني را تشديد مي کند.

3-رفتارهاي پنهان کارانه: 
خود او نيز به خلاف بودن کارش واقف است و اين يعني، فرد دانسته خطا مي کند و زمينه خطاي ديگري را هم روي خود مي گشايد. مطالعات متعدد روانشناسان و جامعه شناسان نشان داده است کساني که قوانين کوچک و کم اهميت را به راحتي نقض مي کنند به مرور زمان به کساني تبديل خواهند شد که به نوعي قوانين حياتي و پر اهميت را ناديده مي گيرند. کسي که قوانين مالياتي را دور مي زند، کسي که با رعايت نکردن قوانين راهنمايي و رانندگي جان ديگران را به خطر مي اندازد و...

taghalobdars (15)

چگونه متقلب نشويم!
اولين قدم در اين راه براي هرکس، ايجاد تعهد نسبت به جامعه و اعضاي آن است. افراد در بازخوردشان نسبت به اين مسئله به دو دسته تقسيم مي شوند؛ گروه اول کساني هستند که هيچ گاه احساس تعهد در قبال جامعه ندارند و همچنان به روال گذشته عمل مي کنند. گروه دوم که گروه هدف هستند شامل افرادي است که خود را در به وجود آمدن مشکلات جامعه مقصر مي دانند و همچنين خود را در اصلاح آن موظف مي دانند و اولين قدمي که انتظار مي رود بردارند اين است که اگر تا کنون در امتحاني تقلب داشتند از اين پس خود را مکلف بدانند که هيچ گاه به فکر اقدام به تقلب در هيچ آزموني نباشند و در تمام مراحل زندگي اجتماعي خويش از ارتکاب به اين عمل پرهيز کنند؛ اين حداقل مسئوليتي است که در جامعه بر دوش هر شخصي است و انتظار مي رود در پايبندي به آن سر سخت باشد. قدم دوم اين است که در حد توان اطرافيان خود را از هر راهي نسبت به اين موضوع آگاه کرده و آن ها را از تقلب کردن در هر موقعيتي منع کنند. توصيه پاياني اين که بايد علت اساسي تقلب را شناخت و در صدد بر طرف کردن آن بود و زمينه هاي تقلب را از بين برد. تاکيد مي شود خانواده ها و محيط آموزشي نيز انگيزه تقلب را فراهم نکنند.

taghalobdars (16)

طنز/ توصيه هاي ايمني براي تقلب کردن
اگر مطالب بالاي صفحه را خوانديد و با عواقب تقلب و آثار سوء آن آشنا شديد و باز هم خواستيد تقلب کنيد حداقل چند نکته را از قلم نيندازيد:

* در اولين مرحله مطمئن شويد که فردي که براي تقلب زير نظر داريد همان امتحان شما را دارد. اگر فکر کرده ايد که دانشگاه به خصوص براي امتحانات تستي خيلي راحت يک نفر که همان امتحان شما را دارد مي گذارد کنار دستتان صددرصد اشتباه کرده ايد.
 
* در وهله دوم مهم است که بدانيد فردي که براي تقلب زير نظر داريد آيا واقعا چيز بيشتري از شما ياد دارد يا او هم به اميد تقلب از روي دست شما آمده است! البته همان طور که مي دانيد بين دانشجويان رسم است قبل از امتحان اولي به دومي مي گويد: من که هيچي نخوندم!! دومي هم مي گويد: خوش به حالت، من که همون رو هم نخوندم!!!

* سعي کنيد کسي را که انتخاب مي کنيد ورزشکار باشد و يا فيلم فارسي زياد ببيند تا حاضر باشد براي شما فداکاري کند و خودش را به خطر بيندازد.

* از مسائل مهم در امر تقلب، خط شناسي است. گاهي ترکيبي از خطوط ثلث، نستعليق، کوفي و ميخي در اوراق امتحاني نقش مي بندد. در اين شرايط شما هر قدر هم از طرف تان بخواهيد درشت بنويسد و دستش را باز بگذارد کافي نيست. براي حل اين مورد يک دوره سه ماهه کار در داروخانه توصيه مي شود.

* يکي از مسائل استراتژيک در بحث تقلب، حرکت چشم ها به جاي گردن است. قبل از امتحان براي تمرين چشم ها را منتهي اليه سمت راست و چپ ببريد و سعي کنيد نوک بيني تان را ببينيد تا براي حرکت «اسپايدرکمي» در امتحان آماده باشند. اگر عينکي نيستيد بدانيد عينک ته استکاني گاه مثل ذره بين عمل مي کند و بسيار راه گشاست، فقط باعث مقاديري سرگيجه مي شود و عوارضي هم روي چشم، مغز و اثني عشر دارد.

* روش هاي مختلف تقلب نظير نوشتن روي کف پا، پس کله، پشت گوش، روي ديوار، روي ميز ، پشت نيمکت، زير نيمکت، پشت لباس، روي دستمال کاغذي ، لوله کردن تقلب و جاسازي آن در حفره بيني، دهن، گوش، فک پايين، دريچه آئورت و موارد نظير آن براي استادان قديمي شده است و آن ها در چک و خنثي کردن اين سبک ها هم درجه استادي دارند لذا لازم است جزوات و فنون جديد تقلب را هر ترم به روز آوري کنيد. استفاده از فناوري هاي ارتباطي و منابع خارجي ضروري است.

* در آخر بايد بگوييم اگر شما حرفه اي هستيد که هيچ، تمام مطالب گفته شده را مثل آب خوردن بلديد ولي اگر حرفه اي نيستيد بدانيد و آگاه باشيد که درس خواندن از هر راهي بهتر است.