به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر ،  سید حسن نبوی در برنامه  گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه مبتکر تولید لیزر در جهان یک دانشمند ایرانی بنام  پروفسور جوان است که حدود 100 سال پیش انرا اختراع کرد  گفت: این صنعت به سرعت در صنایع الکترونیک و مکانیک و همچنین صنایع دفاعی و پزشکی گسترش یافته وپیشرفت ایران در عرصه های دانش و فناوری لیزر علاوه بر توسعه این صنعت کمک کرده است که برخی صنایع جانبی و صنایع دیگر از جمله خودروسازی و پزشکی و همچنین  هوا و فضا از سرعت ، دقت و کیفیت بالاتری برخوردار شود.

وی افزود : تقریبا همه هموطنان با کاربرد لیزر درعرصه های پزشکی مثل جراحی و کیفیت  آن  با خبرند ومشکلات جانبی روش های سنتی را ندارد.

رئیس مرکز ملی علوم  و فنون لیزر ایران در تعریف لیزر گفت: لیزر نوری است که در محیطی فعال و در میان دو آینه و با شدت بیشتر تولید می شود و در یک جهت حرکت می کند و گاهی می توان شدت آن را مانند نور خورشید تقویت کرد.

استقبال بسیار خوب از نمایشگاه  دستاوردهای صنعت لیزر ایران

وی افزود: این مرکز تخصصی در سال 1385 تشکیل شد و باید اوج بگیریم و همچنان  جایگاه  برتر خود را در سطح آسیا حفظ کنیم.

نبوی گفت: تمرکز این مرکز روی تولید لیزرهای نیمه هادی ، دیسک و فیبری است که  پیشرفت های خیلی زیادی در این عرصه داریم و بخش زیادی از تولیدات ما از طریق شرکت های خصوصی وارد عرصه تولید و کاربرد صنعتی و پزشکی شده است .

وی افزود: دو راهبرد برای توسعه اقتصادی و صنعتی لیزر در کشور داریم که  شامل فروش دانش و فناوری آن به شرکت های خصوصی و در ادامه پشتیبانی کارشناسی در این زمینه است و راهبرد دوم ما شامل ایجاد و تجهیز شرکت های دانش بنیان  برای توسعه صنعت لیزر در کشور می شود  که خوشبختانه  متقاضیان زیادی هم از طرف بخش خصوصی داریم واستقبال بسیار خوبی از نمایشگاه  دستاوردهای صنعت لیزر ایران شده است که برای پاسخگویی به نیازها برنامه ریزی و تلاش می کنیم .

رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران  افزود: هزینه تمام شده  استفاده از لیزر  تولیدی ایران  در مقایسه با مشابه خارجی بسیار پایین تر است وحتی اگر در مواردی هزینه بالاتری داشته باشد  به بخش خصوصی  ارزان تر خواهیم داد .

پیشرفت صنعت لیزر عامل رشد بسیاری از صنایع دقیق و با کیفیت دیگر

وی افزود : پیشرفت صنعت لیزر  سبب شده است که بسیاری از صنایع دقیق و با کیفیت و سریع هم  در کنار آن رشد کند  و صنعت لیزر از صنایع بسیار دقیق محسوب می شود و هدف ما  توسعه  تولید لیزرهای راهبردی است که جزء‌ صنایع  هایتک  یا دارای فناوری بالا محسوب می شود .

نبوی گفت : باید قابلیت های لیزر تولیدی در کشور و مزیت های آن در مقایسه  با روش های سنتی برای همه فعالان  اقتصادی وصنعتی تبیین شود و در عرصه های پزشکی نیز به این جامعه معرفی کنیم و خوشبختانه  پیشرفت این صنعت  در کشور چشمگیر است وباید فاصله خود را با کشورهای آسیایی بیشتر کنیم  و در سطح تراز جهانی به رشد و توسعه  صنایع لیزری ایران  ادامه دهیم و استمرار بخشیم .